پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام: آزمون، آزمایش، امتحان، تمام این کلمات به معنای اتفاقی‌ست که در آن میزان یک چیز سنجیده می‌شود؛ خواه آن «چیز» میزان دانش اشخاص باشد، مهارت آنان در انجام کارها و یا قدر و اندازه ویژگی‌های شخصیتشان.
هر حادثه و اتفاقی که در این جهان رخ می‌دهد را می‌توان به یک آزمون تعبیر نمود که در آن آزمون گیرنده خدای متعال و جامعه هدف انسان‌ها هستند؛ اما ارزشیابی آنها یکسان نیست! ارزشیابی آزمون هرکس به قدر توانایی، استعداد و جایگاه آن فرد متغیر است.
این روزها به صورت مستقیم با یکی از این آزمون‌های الهی روبرو شدیم و آن زلزله استان کرمانشاه بود که در ابتدا باید برای خانواده‌های داغدار این حادثه طلب صبر کنیم و برای از دست رفتگان طلب مغفرت؛ اما پس از آن قابل توجه است که به چشم یک آزمون به آن بنگریم و نگاهی به عکس‌العمل‌های جامعه هدف یا همان شاگردان کلاسِ درس الهی داشته باشیم.
آیه ۱۵۵ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ»؛ چند دسته در مواجهه با این آزمون مورد خطاب قرار می‌گیرند.
دسته اول اشخاصی هستند که مصیبت و خسارت دیده‌اند. آیه در مورد این افراد می‌گوید که خداوند آنها را با نقص اموال یا عزیزان یا سختی‌های مانند تشنگی و گرسنگی آزمایش می‌کند و در انتها بشارت برای صابران است. یعنی ارزشیابی دسته اول بر مبنای صبر و بردباری آنان بر سختی هاست.
اما جامعه هدف در این آزمون الهی به افراد حاضر در حادثه خلاصه نمی‌شود. دسته دوم هموطنان و یا بهتر بگوییم هر انسان آزاده‌ایست که از حادثه باخبر می‌شود. ملاک ارزشیابی او نوع عکس‌العملش در مواجهه با خبر است. چند روز بیشتر از واقعه بزرگ اربعین حسینی نگذشته است. یک حرکت عظیم که شرکت‌کنندگان در آن همگی با شعار «زنده نگه داشتن مرام حسینی و زینبی» پا به جاده گذاشته بودند. حال این گوی و این میدان! مگر نه اینکه مرام حسینی جز دست‌گیری از نیازمندان و کمک به انسانهاست؟! که البته همینطور هم شد و بسیاری از همان حاضران در قافله عاشقیِ اباعبدالله در لحظات ابتدایی به یاری هموطنان خود شتافتند.
اما دسته سوم! دسته سوم مسئولانی هستند که نه از سر یاری و لطف، بلکه از روی وظیفه باید به سوی حادثه‌دیدگان بشتابند. همانگونه که مقام معظم رهبری لحظاتی پس از حادثه فرموند. مسئولان باید به صورت جهادی کارکنند تا در کمترین زمان ممکن مشکلات مصیبت دیدگان و داغداران زلزله را به حداقل برسانند. نه آنکه خدای ناکرده آب را گلالود دیده و به فکر ماهیگیری بیافتند. مبادا فرصت بزرگ خدمت را با بازارِ کاسبیِ سیاسی اشتباه گرفته‌ و خیالشان با وجود مردم آتش به اختیار آسوده از رسالت خدمت شود. چراکه روز حسابی هست و آن روز ارزشیابی آزمونشان به میزان خدمتشان خواهد بود نه شعارها و تشریفاتشان.
باشد که همگی در آزمون‌های الهی ملاک ارزشیابی را شناخته و بنا بر وظیفه انسانی‌مان حرکت کنیم تا در روز حساب سربلند بیرون آییم.
والعاقبة للمتقین