به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین حسین وحید پور، در آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پاسخ به این سوال که آیا می توان سال خمسی را تغییر داد، گفت: سال خمسی را می توان قبل از رسیدن به سال خمسی از قبل معین شده تغییر داد و اگر خمس را زودتر پرداخت کرد از نظر شرعی اشکالی ندارد.

وی افزود: اما اگر سال خمسی تمام شده و فرد خمس خود را نداده نمی تواند تا آمدن سال جدید خمسی که قرار داده منتظر مانده و خمس را پرداخت نکند بلکه باید خمس خود را در همان سالی که در ابتدا قرار بوده پرداخت کند و در سال های بعد بنا را بر سال خمسی جدیدی که تعیین کرده قرار دهد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اقامه نماز نیز مانند غذا برای انسان واجب است و همانطور که انسان نمی تواند در خوردن غذا سستی و تعلل کند در خواندن نماز هم نمی تواند تعلل کند، تصریح کرد: نماز غذای روح است و همانطور که با غذا نخوردن بدن دچار ضعف می شود؛ نماز نخواندن نیز روح را دچار سستی کرده و موجب می شود که روح در برابر گناه ضعیف شده و تسلط قوای شهوانی و نفسانی بر روح به این واسطه افزایش می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپورتصریح کرد: یکی از نشانه های مؤمن این است که نسبت به نماز خواندن احساس نیاز کرده و حداقل نماز های واجب خود را به وقت و سر موقع اقامه کند و اگر نسبت به بندگی خدا معرفت پیدا کند هرگز دراقامه نماز سستی نمی کند.

وی افزود: تند خوانی نماز همراه با صحیح خوانی مشکلی ندارد اما اگر فرد تند نماز می خواند و در قرائت نیز دچار اشتباه است نماز او باطل بوده و باید نماز خود را دوباره اقامه کند و باید دقت کرد که انسان بهتر است در نماز آرامش داشته باشند و با طمأنینه نماز بخواند.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با اشاره به اینکه سکوت به معنای دورغ نیست، گفت: گاهی انسان اسراری را در دل دارد که نمی خواهد آن را به دیگران بگوید و یا آن را پنهان می کند که باید دقت کرد که این پنهانکاری به معنای سکوت بوده و به معنای دروغ نیست و از نظر شرعی اشکال ندارد زیرا گفتن بعضی از چیزها موجب ایجاد آشوب و درگیری و یا بی اعتمادی میان افراد می شود.

وی یادآور شد: باید دقت کرد که خلاف واقع را بیان کردن دروغ است بنابراین اگر کسی خلاف واقع را بیان کند دروغ گفته و این کار حرام است اما اگر سکوت کرده و کتمان کند از نظر شرعی کار او مشکلی ندارد.