به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین رنجبر امشب به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) با اشاره به اینکه هنگامی چوب خلال را به کبریت می کشیم روشن نمی شود چرا که چیزی در سر ندارد اما چوب کبریت به دلیل اینکه چیزی در سر دارد به محض کشیدن روشن می شود، اظهار داشت: ما در نگاه قرآن کریم به مثال چوب خلال هستیم چرا که چیزی در سر نداریم به همین دلیل نه روشن می شویم نه می توانیم روشن کنیم.

وی افزود: ایام به سرعت می گذرند اما کسانی مانند چوب کبریت چیزی در سر دارند و به راحتی روشن می شوند و از زمین بر می خیزند.

استاد حوزه علمیه تصرح کرد: اگر انسان چیزی در سر داشته باشد روشن شده و عشق را در دل به پا می کند، از این رو اگر کسی عشق آل محمد (ص) را در سر نداشته باشد به جایی نخواهد رسد.

وی با بیان اینکه انسان به همان اندازه ای که معرفت پیدا می کند به همان اندازه نیز عاشق می شود، عنوان کرد: اگر می خواهید عاشق شوید باید در مرحله نخست عارف شوید.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر ابراز کرد: ممکن است فردی لباس ابریشمی داشته باشد اما معرفت نداشته باشد همچنین ممکن است فردی لباس کهنه ای بر تن داشته باشد اما معرفت داشته باشد بنابراین شخصیت آدمی به معرفت و سخن گفتن اوست.

وی با اشاره به ملاک شناخت انسان ها ادامه داد: در هنگام عصبانیت، بهترین ملاک برای شناختن شخصیت انسان ها است، امام صادق می فرماید اگر می خواهد با فردی رفاقت داشته باشید سه بار آن فرد را عصبانی کنید و اگر در وقت عصبانیت انصاف را رعایت نکرد باید آن شخص را از رفاقت دور نگاه دارید اما اگر شخصیت شما را حفظ کرد آن گاه آن فرد را می توان به عنوان رفیق برگزید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کریم سخن خداوند است، ابراز کرد: ملاک شناخت خداوند سخنان او یعنی قرآن کریم است بنابراین از روی سخنان خداوند می توانید او را قضاوت کنید.

وی با اشاره به شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها، تصریح کرد: شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها را باید از روی سخن و خطبه فدکیه او شناخت چرا که حضرت در اوج عصبانیت خطبه فدکیه را با چنین معارف بزرگی بیان کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر ادامه داد: حضرت زهرا سلام الله علیها در اوج عصبانیت با آرامش خاصی سخن می گوید بنابراین اگر فردی می خواهد به آرامش برسد باید جمله نخست خطبه فدکیه را بخواند که به نوعی صدیقه کبری (س) در اوج گرفتاری این چنین با آرامش سخن می گوید.

وی بیان کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه بیان می کند که اگر چه فدک را از من گرفته اند اما خداوند نعمت های دیگر مانند همسر فرزند و دیگر نعمت ها را به من داده است، از این رو انسان ها نیز باید اینگونه که اگر چیزی را از دست دادند شکر دیگر نعمت ها را به جای آورند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که خداوند کریم است، ابراز کرد: کریم به معنای بخشیدن و هدیه دادن است و اگر هم چیزی را از انسان گرفت به او نعمت بهتری می بخشد مانند مادر که وقتی فرزند خود را از شیر می گیرد به جای آن نعمت بهتری به آن می دهد.(p1)