به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی رستم‌نژاد عصر امروز در نشست زمزم معرفت که در جمع زائران حرم مطهر در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه معنای وحی الهی، القای پیام و مطلبی از سوی خداوند متعال بر قلب انسان است، اظهار کرد: وحی انواع مختلفی به دارد به همین علت در مورد آن تعاریف مختلفی نیز بیان شده است.

وی از کاربردهای مختلف وحی در قرآن کریم یاد کرد و افزود: وحی خداوند متعال به پیامبر خود با وحی میان انسان‌ها متفاوت است اما معنای حداقلی وحی انتقال پیام و ارتباطی میان مبدا و مقصد است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه وحی سنگینی خاصی بر دوش پیامبر اسلام(ص) داشته است، تصریح کرد: بر اساس آیات قرآن کریم اگر این وحی را بر هر کوهی نازل می‌کردند آن کوه متلاشی می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه وحی دارای منشأ بشری نیست، عنوان کرد: وحی یک موضوع فرابشری است و منشأ الهی دارد چراکه از علم خداوند متعال نازل می‌شود و در مورد آن نیز آیات مختلفی در قرآن کریم مطرح شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستم‌نژاد از تفاوت میان وحی و الهام یاد کرد و گفت: گاهی برخی از مؤمنین نیز به مرتبه دریافت الهام می‌رسند به همین علت گاهی در خواب و بیداری به یک انسان مفهوم و مطلوبی الهام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  تنها الهام‌دهنده خوبی‌ها در جهان هستی خداوند متعال است، مطرح کرد: قرآن کریم بر پیامبر اسلام(ص) القا و با حقیقت وجودی و جان ایشان یکی شد به همین علت پیغمبر در ابلاغ قرآن کریم هیچ کوتاهی نکردند.

این سخنران آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) با بیان اینکه وحی تورات به حضرت موسی(ع) کتبی اما وحی قرآن بر پیامبر اسلام(ص) شفاهی بوده است، تصریح کرد: الهام درجاتی از وحی است اما بشر به سختی می‌تواند به این درجه برسد.

وی از پیامبر اسلام(ص) به عنوان گیرنده قرآن کریم یاد کرد و گفت: ایشان هیچ نقشی در معنا، لفظ و زمان وحی قرآن کریم نداشتند و این موضوع در آیات مختلف قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته است.