حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ماندگاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، یکی از ویژگی‌های امام سجاد علیه‌السلام را اهتمام داشتن در تربیت و هدایت افراد دانست و اظهار داشت: هرکس امیدوار باشد فعالیت‌های تربیتی و هدایتی را ترک نمی‌کند، میلاد امام سجاد علیه‌السلام میلاد تربیت و امید است؛ تمام مسلمانان واقعی در کربلا به شهادت رسیدند اما امام سجاد علیه‌السلام به دلیل اینکه ناامید نشدند دوباره تربیت و هدایت افراد را آغاز کردند.

وی از دیگر ویژگی امام سجاد علیه‌السلام را تربیت افراد با استفاده از دعا و نیایش دانست و مطرح کرد: برخی از والدین می‌گویند که هر سخنی با فرزندان خود می‌گوییم گوش نمی‌کنند درحالی‌که دعا می‌تواند مشکل آن‌ها را رفع کند؛ در دوران امام سجاد علیه‌السلام نیز هیچ فردی پای منبر امام سجاد علیه‌السلام نبود که بخواهد به صحبت‌های ایشان توجه کند اما امام سجاد علیه‌السلام با دعا و نیایش مردم را تربیت کردند.

رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به اینکه میلاد امام سجاد علیه‌السلام چند پیام قرآنی دارد، عنوان کرد: نخستین پیام قرآنی این میلاد و ویژگی بارز امام سجاد علیه‌السلام پیام اهمیت داشتن امید و ترویج امیدواری است، همان‌طور که امام افراد را از ناامیدی نهی کردند، قرآن کریم نیز در داستان حضرت یوسف(ع) به این موضوع اشاره می‌کند که حضرت یعقوب(ع) نیز زمانی که فرزندان خود را به‌سوی کنعان فرستاد آنان را به پرهیز از ناامیدی توصیه کرد.

وی میلاد امام سجاد علیه‌السلام را میلاد تربیت، امید و امیدواری دانست و افزود: امام سجاد علیه‌السلام در سخت‌ترین شرایط ۳۵ سال امامت کردند و هرگز ناامید نشدند، ایشان در شرایط سخت بی‌یاوری قرار داشتند اما به خود اجازه ناامیدی ندادند، بااین‌وجود اکنون برخی افراد بدون توجه به سیره زندگی ائمه اطهار(ع) به‌ویژه امام سجاد علیه‌السلام بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی با دیدن برخی مشکلات ناامید و منزوی شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه امام سجاد علیه‌السلام از شرایط دوران خود راضی نبودند اما ناامید هم نشدند، تصریح کرد: انسان در دو حالت در زندگی متوقف می‌شود، هنگامی‌که از عملکرد خود راضی باشد و هنگامی‌که از عملکرد خود ناراضی باشد و در دستورات دین مبین اسلام نیز به این موضوع اشاره شده است که همیشه نباید از نداشته‌های خود گلایه کرده و به دنبال داشته‌های بیشتر نرویم.

وی به رمزهای ناامیدی و امیدواری اشاره کرد و تاکید کرد: اگر خداوند را پشتیبان خود بدانیم اصلاً ناامید نمی‌شویم و اگر خداوند را فراموش کنیم در زندگی ناامید خواهیم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با اشاره به اینکه در مکتب نورانی اسلام هیچ فردی حق ناامیدی ندارد، عنوان کرد: روزی که خداوند متعال ناتوان شود انسان‌ها حق ناامید شدن را دارند اما تا خداوند توانمند وجود دارد هیچ فردی اجازه ناامیدی را ندارد که این خداوند یگانه نیز نامنتهی بوده و توانمند بودن او همیشگی است.

وی با اشاره به اینکه امام سجاد علیه‌السلام بسیاری از روش‌های تربیتی را در سیره زندگی خود بکارگرفته‌اند، اظهار کرد: والدین باید به این نکته توجه کنند که اگر ناامید نباشیم می‌توانیم از بچه‌های امروز زین‌الدین‌ها و فهمیده‌ها را تربیت کنیم.(T1)