آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت عباس علیه‌السلام اظهار کرد: ایشان فرزند برومند امیرالمؤمنین(ع)، فدای حضرت سیدالشهدا(ع)، از سرداران بزرگ تاریخ و در میان شهیدان کربلا که به گفته امیرالمؤمنین(ع) آنان سرور و سرآمد و سالار همه شهیدان عالم هستند، به استناد روایات دومین شخصیت است.
وی اضافه کرد: شهدای کربلا از جایگاه رفیع و بلندی برخوردار هستند به صورتی که نه در گذشته و نه در آینده همانند آنان وجود نداشته است و نخواهد داشت اما بعد از امام حسین علیه‌السلام شخصیت دوم بر اساس برخی از روایات حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام هستند که پرچم‌دار شهدا و علمدار کربلا بودند.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: روایتی را برخی بزرگواران از وجود امام سجاد علیه‌السلام نقل کرده‌اند که می‌فرمایند عباس علیه‌السلام در نظر خداوند مقامی دارد که همه شهدا به مقام او غبطه می‌خورند، مخاطبان واژه شهدا در این روایات به یک معنا شامل شهدایی همانند سردار احد حمزه سیدالشهدا و جعفر طیار نیز می‌شود.
وی با بیان اینکه مواسات اوج فداکاری و قربانی شدن یک شخص برای دیگری است، تصریح کرد: یکی از برجسته‌ترین صفت‌های حضرت عباس علیه‌السلام مواسات است؛ همان‌طور که از روایات و سیره این عبد صالح خداوند نیز استفاده می‌شود مواسات ایشان، حقیقتی فوق ایثار است چراکه ایشان در اوج همراهی حاضر می‌شوند خود را قربانی و فدای امام حسین علیه‌السلام کنند.
آیت‌الله خراسانی با تاکید بر اینکه تبعیت محض از ولایت و امام زمان یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت عباس علیه‌السلام است، اظهار کرد: ایشان بدون اجازه امام حسین علیه‌السلام شمشیر خود را دست نمی‌گرفتند و در کربلا نیز آخر به‌فرمان امام خود برای پر کردن مشک به سمت آب حرکت کردند
وی از وفاداری و معرفت حضرت عباس علیه‌السلام یاد کرد و ادامه داد: زمانی که امان‌نامه را به دست ایشان رساندند بسیار ناراحت شدند چراکه خود را فدای امام حسین علیه‌السلام دانسته و نمی‌خواستند با دیگر یاران حضرت تفاوتی داشته باشند به همین علت نه فقط امان‌نامه را رد کردند بلکه بعد از این جریان برادری خود را بیشتر به امام حسین علیه‌السلام اثبات کردند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت ابوالفضل علیه‌السلام ابوالفضایل است، عنوان کرد: در برخی از تعابیر از حضرت به‌عنوان معلم و پدر ادب یاد می‌کنند چراکه همیشه امام حسین علیه‌السلام و برادر و خواهران ایشان را بر خود مقدم شمرده و خود را خادم و حافظ خانه امیرالمؤمنین(ع) می‌دانستند، حضرت عباس علیه‌السلام این ادب را از مادر خود حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها آموخته بودند.
وی با تاکید بر اینکه ایثار و فداکاری از دیگر ویژگی‌های برجسته حضرت عباس علیه‌السلام است، اظهار کرد: بر اساس برخی روایات زمانی که ایشان به آب رسیدند قطره‌ای آب ننوشیدند چراکه حضرت عباس علیه‌السلام فقط به فکر لب‌های تشنه فرزندان و کودکان امام حسین علیه‌السلام بودند.
آیت‌الله خراسانی یادآور شد: هر چند اکنون مردم حضرت عباس علیه‌السلام را با نشانه‌هایی از جمله قدرتمندی و چهره زیبا می‌شناسند اما ایشان علاوه بر این صفت‌ها، عالم برجسته‌ای نیز بودند و در دوران خود به بسیاری از علوم به ویژه آموزه‌های دینی آگاهی داشتند.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم بر لزوم الگوبرداری جوانان از ایثار و فداکاری حضرت عباس علیه‌السلام تاکید کرد و ادامه داد: ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری حضرت ابوالفضل علیه‌السلام رویکرد مردم در برخورد با یکدیگر را تغییر می‌دهد و در نتیجه این امر بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را رفع می‌کند.(T2)