به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شب گذشته در چهارمین اجلاس استانی نماز قم که در سالن اجتماعات مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) وابسته به جامعه المصطفی برگزار شد با تصریح بر این که قران کریم نماز را ایمان توصیف  کرده است، گفت: خداوند متعال در پاسخ سوال مسلمان در هنگام تغییر قبله در مورد حکم نماز، ایمان را تضمین کرده و فرموده است« وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ» بر این اساس قرآن کریم حقیقت نماز را اصالت ایمان می داند.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به این که نماز محدود به دین مبین اسلام نیست و سایر ادیان الهی نماز را به عنوان عبادت اعظم تکریم کرده اند، گفت: قرآن کریم با کلمات گوناگون حقیقت نماز را برای پیامبران و انبیاء مختلف روایت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به نکته ای تفسیری از جایگاه نماز در بیان قرآن کریم اشاره کرد و اظهارداشت: در آیه سوره ابراهیم می خوانیم که« رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ؛ پروردگارا! مرا بر پادارنده نماز قرار ده، و نیز از فرزندانم [برپادارندگان نماز قرار ده]. و پروردگارا! دعایم را بپذیر.» این در حالی است که در آیه ۱۲۴ سوره بقره می خوانیم« وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ  قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا  قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي  قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ؛ و [یاد کنید] هنگامی که ابراهیم را پروردگارش به اموری [دشوار و سخت] آزمایش کرد، پس او همه را به طور کامل به انجام رسانید، پروردگارش [به خاطر شایستگی ولیاقت او] فرمود: من تو را برای همه مردم پیشوا و امام قرار دادم. ابراهیم علیه السلام گفت: و از دودمانم [نیز پیشوایانی برگزین]. [پروردگار] فرمود: پیمان من [که امامت و پیشوایی است] به ستمکاران نمی رسد.»

وی ادامه داد: در هر دو آیه شریفه روایتی از خواسته های حضرت ابراهیم علیه السلام بیان شده که نشان می دهد این پیامبر الهی موضوع نماز و رهبری (امامت) را برای فرزندان خود نیز آروز و درخواست کرد؛ بنابراین نماز و رهبری یک جامعه در یک ردیف از اهمیت و جایگاه قرار دارند.

رئیس ستاد اقامه نماز به جمله ای از امام راحل اشاره کرد و تصریح داشت: وقتی امام خمینی فرمودند که حفظ نظام از نماز واجب تر است برای من سوال بوجود آمد که این به چه معناست! این در حالی بود که پس از سالها با برخورد با آیه ۱۱ سوره جمعه متوجه شدم که مبانی امام راحل قرآنی بوده است.

وی در تکمیل مستند خاطره خود ادامه داد: خداوند متعال در آیه ۱۱ سوره جمعه فرموده است« وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا  قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ  وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ؛ و [برخی از مردم] چون تجارت یا مایه سرگرمی ببینند [از صف یک پارچه نماز] به سوی آن پراکنده شوند و تو را در حالی که [بر خطبه نماز] ایستاده ای، رها کنند. بگو: پاداش و ثوابی که نزد خداست از سرگرمی و تجارت بهتر است، و خدا بهترین روزی دهندگان است.»؛ بر مدار این تعبیر قرآنی می توان اهمیت و جایگاه نماز را نیز در جامعه اسلامی فهمید چرا که با جایگاه نظام اسلامی قیاس شده است.