به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام گنجی عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) گفت: باید دید چه چیزی باعث شد که خداوند تبارک‌وتعالی حضرت ابراهیم علیه‌السلام را خلیل قرار داد و به دوستی خود انتخاب نمود تا انسان‌های دیگر برای به دست آوردن چنین مقامی تلاش نمایند.

وی افزود: بر اساس یک روایت علت خلیل‌الرحمن شدن حضرت ابراهیم علیه‌السلام  کثرت فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد بود. اگر ما بخواهیم به چنین مقامی دست پیدا کنیم، نباید از این ذکر نورانی و شریف غفلت کنیم، چرا اگر دائم‌الذکر باشیم هم حسن خلق پیدا می‌کنیم  و هم خود را برای خلیل‌الرحمن شدن آماده کرده‌ایم.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: از برکات دیگر این ذکر شریف، حل‌وفصل شدن خصومت‌ها و کدورت‌ها در اختلافات انسان‌ها است که به همین علت صله ارحام به وجود می‌آید، نقطه اتصال انسان‌ها به همدیگر می‌شود، باعث نزول برکات آسمانی خواهد بود و ظلمات را محو و انسان را از معاصی دور خواهد کرد.

حجت‌الاسلام گنجی تأکید کرد: مداومت بر ذکر صلوات، باعث استجابت دعا و باعث می‌شود انسان زودتر به مقاصد معنوی خود برسد.

وی با اشاره به دلایل دیگر خلیل‌الرحمن شدن حضرت ابراهیم علیه السلام یادآور شد: اطعام به فقرا و دعوت از دیگران برای اکل طعام یکی دیگر از دلایل خلیل‌الرحمنی شدن حضرت ابراهیم علیه السلام است و چه‌بسا برکات اطعام از دادن پول نقد بیشتر باشد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در روایتی آمده است برای عبور از گردنه‌های سخت قیامت باید زاد و توشه‌ای از قبل مهیا شده باشد که یکی از همین زاد و توشه‌ها، اطعام فقرا و مستمندان و دیگری عدم سخت‌گیری مادی به جوانانی که قصد ازدواج دارند.