به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، احمد بیطرفان ظهر امروز در دیدار جمعی از مسئولان سپاه استان قم و معاونان حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم که در سالن محراب شبستان امام خمینی(ره) انجام شد، طی سخنانی اظهار کرد: مردم خدمات و فعالیت‌های سپاه را در مناطق سیل‌زده به‌خوبی مشاهده می‌کنند.
وی از اتمام عملیات لایروبی در شهرستان‌های سیل‌زده شمال کشور یاد کرد و افزود: فقط جمعیت آق‌قلا ۳۵ هزار نفر است که بیشتر این جمعیت نیز در روستاهای این شهرستان پراکنده و صدها جاده فرعی نیازمند ترمیم است.
جانشین فرمانده سپاه استان قم به فعالیت ۳۰۰ دستگاه مهندسی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در مناطق سیل‌زده اشاره کرد و افزود: تاکنون ۲۰۰ میلیون تومان کمک جمع‌آوری شده و برای استان‌های گلستان، خراسان شمالی و لرستان امکانات خریداری و فرستاده شده است.
بیطرفان با بیان اینکه در استان قم نیز سیل بالادست و پایین دست سد کبار مهار شده است، عنوان کرد: در مورد رودخانه قمرود اقدامات عملیاتی به شیوه مطلوب دنبال و مسیر سرریز سدکوار را نیز باز و آب به سمت کویر حرکت کرده است به همین علت هیچ تلفاتی نداشتیم.
بیطرفان خاطرنشان کرد: در سلفچگان و دستجرد سیلاب مشکلاتی را به دنبال داشت که دو دستگاه مهندسی را همراه نیروی مورد نیاز اعزام کردیم؛ مردم روستای خرم‌آباد را نیز دو شب گذشته با مشارکت نیروهای بسیجی به روستاهای دیگر منتقل کردیم و در حسینیه‌ها و مکان‌های عمومی اسکان دادیم.
وی ادامه داد: در روزهای اخیر بیش از یک و نیم متر آب در رودخانه قمرود جمع نشده بود و اکنون نیز تهدید سیلاب برای قم به پایان رسیده است و بیشتر موضوع سیل در خوزستان مطرح است که می‌تواند برای مردم مشکل‌ساز شود و ما در اندیمشک و اهواز مراکزی برای اسکان کاروان‌های راهیان نور داریم که می‌توانیم از آن‌ها برای اسکان دادن مردم استفاده کنیم و طی سه روز اخیر نیز اردوهای راهیان نور را به صورت کامل تعطیل کرده‌ایم تا شاهد حادثه ناگواری نباشیم.
جانشین سپاه استان قم از استقرار نانوایی و آشپزخانه سیار سپاه استان قم در لرستان یاد کرد و گفت: با مشارکت یکی از گروه‌های مردمی روزانه تغذیه دو هزار نفر از مردم لرستانی را تامین خواهیم کرد.
بیطرفان با بیان اینکه استان قم در امدادرسانی به سیل‌زدگان لرستانی به‌عنوان معین استان لرستان انتخاب شده است، عنوان کرد: بیش از ۳۰۰ نفر از نیروهای سپاه استان قم به‌زودی در پل دختر یا پاکدشت مستقر می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه فرمانده و معاونان سپاه استان قم از روزهای قبل در استان لرستان مستقر شده‌اند، گفت: عملیات امداد و نجات از دو روز گذشته شروع شده و تامین امکانات بهداشتی و اغذیه‌های مورد نیاز نیز به شیوه مطلوب درحال دنبال شدن است.
بیطرفان از اعزام ۱۰ دستگاه مهندسی از سپاه استان قم به لرستان یاد کرد و گفت: در مرحله نخست اسکان موقت سیل‌زدگان دنبال می‌شود که در این راستا از ظرفیت هلال احمر قم استفاده شده است؛ به‌زودی سهم هر استان در ساخت خانه‌ها مشخص می‌شود که در این راستا نیازمند پشتیبانی ویژه مردم هستیم همانطور که در زلزله کرمانشاه نیز ۱۳ روستا به ما واگذار شده بود و توانستیم با فعالیت گروه‌های جهادی تا پایان شهریورماه ساخت منازل را به پایان برسانیم.
وی یادآور شد: بیش از ۷۰۰ نیروی جهادگر برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان اعلام آمادگی کردند به همین علت سپاه از نظر نیروی انسانی با مشکلی روبرو نیست اما در حوزه پشتیبانی ترابری، مهندسی و تغذیه نیازمند مشارکت دستگاه‌های استانی هستیم.