به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام سید مهدی میرباقری در محفل احیاء شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که در حرم بانوی کریمه اهل‌بیت برگزار شد، خلاصی از آتش را یکی از اهداف الهی شب قدر توصیف کرد و اظهار داشت: فرازهای صدگانه جوشن کبیر به درخواستی از سوی مؤمن منتهی می‌شود که به‌واسطه معنای آن مؤمن، خداوند را به‌حق حدود و حقیقت اسماءالحسنی قسم می‌دهد که او را از آتش جهنم رهایی بخشد.
نماینده مردم البرز در خبرگان رهبری با طرح این سؤال که حقیقت آتش در درخواست‌های الهی مؤمن در شب قدر چیست؟ معارف منبر شب قدر را متوجه پاسخ به این سؤال دانست و گفت: آتش مورد وصف دعای جوشن کبیر چنگ اسارتی است که ائمه طاغوت و استکبار مؤمن را به اسارت خود درآورده و او را وادار به حرکت به‌سوی جهنم می‌کنند.
وی افزود: برای درک حقیقت این فتنه جهان استکبار باید به این نکته توجه داشت که دنیا عالمی میان مسیر بهشت و جهنم است که در این منزل راه‌های بهشت و جهنم درهم‌آمیخته شده و مؤمن مأمور است با هوشیاری مسیر خود را انتخاب کند.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه با اشاره به این‌که استکبار جهانی برای سوق دادن تفکر و منش جوانان در سطوح بین‌المللی برنامه‌ریزی و اسناد جهانی را طراحی و بازآرایی می‌کند، ابراز داشت: حقیقت آتش جهنم برای مؤمن اسارتی است که طاغوت در میان گزاره‌های طراحی‌شده خود برای جهنمی کردن انسان‌ها به‌عنوان طعمه قرار داده است.
وی ادامه داد: بر اساس چنین تصویری از تقابل ائمه کفر با ائمه حق می‌توان دریافت که کسانی که مرید تفکر طاغوتی استکبار جهانی هستند و در برابر برنامه‌ها و اهدافشان مرید مئابانه مواجه می‌شوند، اسیر آتش‌ سوزانی هستند که مؤمن در شب‌های قدر برای رهایی از آن به حریم امن الهی پناه آورده است.
حجت‌الاسلام‌ میرباقری شب قدر را شب تحکیم پیمان مؤمن و پیوستن او به دایره امت امام محور دانست و گفت: محبتی که اولیای طاغوت برای انسان زینت می‌کنند، در حقیقت حب آتش است؛ بر این اساس در روایتی از امام صادق نقل‌شده است که خطاب به یکی از اصحاب سِرّ خود(ابان ابن تغلب) فرمود که مردم گرفتار پرستش آتش هستند.
استاد سطح خارج حوزه در پایان افق حج ابراهیمی را ذبح حضرت اسماعیل(ع) توصیف کرد و گفت:پایان مناسک حج، مقام تخلیه است که اگر مؤمن در شب قدر با امام گره‌خورده و در حج چنین مقامی را تجربه کند از اصحاب عاشورا خواهد بود.