پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها؛ سید محسن یحیوی در شش‌سالگی به همراه خانواده به اهواز مهاجرت کرد. پس از دوران تحصیل ابتدایی روزها در کنار پدرش به کار و تلاش پرداخت و شب‌ها نیز به تحصیلات خود تا پایان دوره دبیرستان در کلاس‌های شبانه ادامه داد.

این آزاده سرافراز که خادم آستان مقدس بانوی کرمت است، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی نفت در دانشکده آبادان، رشته مهندسی راه و ساختمان را در دیترویت واقع در ایالت میشیگان آمریکا و کارشناسی ارشد علوم سیاسی را در دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی را از دانشکده علامه طباطبایی و دکترای مدیریت بازرگانی گرایش بازار انرژی‌های نو را در برنامه مشترک دانشگاه آزاد و دانشگاه ماستریخ هلند دریافت کرده است.

یحیوی از مؤسسین انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده نفت آبادان و عضو انجمن اسلامی دانشجویان مقیم آمریکا و کانادا بود.

آغاز مبارزه و حضور در جبهه انقلاب

یحیوی در قیام مردمی ملت ایران علیه رژیم ستم‌شاهی مشارکت داشت. وی در اردیبهشت ۱۳۵۸ با مساعدت‌های شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی که در آن زمان ،رئیس شورای انقلاب بود، برای ساخت مسکن و ایجاد شهرکی با ۱۲۰۰ واحد مسکونی در کنار شهرک سالاریه قم عازم شهر قم شد.

سید محسن یحیوی با اعلام فرمان تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی(ره) عهده دار تدوین اساسنامه بنیاد مسکن شد. وی به عضویت هیئت‌مدیره بنیاد مسکن قم به ریاست مرحوم آیت‌الله ربانی املشی درآمد و در شهریورماه ۱۳۵۸ به عضویت هیئت‌مدیره مرکزی بنیاد مسکن منصوب شد. یحیوی پس ‌از آن به موجب حکمی از طرف امام خمینی (ره)به سمت وزیر مسکن منصوب شد.

وی با شروع کار دولت شهید رجایی در اول مهر ۱۳۵۹و شروع جنگ تحمیلی به دعوت شهید مهندس تند گویان که وزیر نفت شده بود، به عنوان مدیر مناطق نفت‌خیز و هماهنگ‌کننده فعالیت‌های شرکت نفت به اهواز عزیمت نمود.

مردمی بودن مهم‌ترین خصلت مدیران انقلابی دوران دفاع مقدس

یحیوی با بیان اینکه مناطق جنگ‌زده،محل آمدوشد مسئولین رده‌بالای مملکت بود، گفت: مسئولین آن دوران ازمتن مردم برخاسته بودند، ازاین رو بر خود لازم  می‌دانستند که همیشه در کنار رزمندگان و در خط مقدم جبهه‌ها حضورداشته باشند.

وی اظهار داشت: به یاد  دارم روزی که برای ملاقات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دانشگاه شهید چمران اهواز رفته بودم، ایشان را در لباس رزم در اتاق فرماندهی یافتم ایشان که در آن موقع نماینده اول تهران در مجلس شورای اسلامی و امام‌جمعه تهران بودند تمام ایام هفته را در جنوب به سر می‌بردند، فقط روزهای جمعه برای ادای نماز جمعه و شاید بعضی از روزها برای ارائه گزارش ،خدمت امام خمینی (ره)می‌رسیدند.

خادم افتخاری حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها تصریح کرد: دیگر مقامات نیز در آن زمان این‌گونه رفتار می‌کردند.

چگونگی اسارت/ ۱۰ سال استقامت و صبر در بند دشمن

یحیوی ادامه داد: روز پنج‌شنبه هشتم شهریور بود که وزیر نفت مهندس تندگویان به همراه عده‌ای از معاونین خود ازجمله آقای مهندس بوشهری و آقای دکتر منافی وزیر بهداری و بهزیستی وقت، همراه با معاونین خود وعده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی اوضاع مناطق جنگی به اهواز آمده بودند.

من که پس از روی کار آمدن دولت شهید رجایی به عنوان سرپرست مناطق نفت‌خیز انتخاب‌شده و از اوایل جنگ در اهواز به سر می‌بردم، برای سرکشی امور به صورت مرتب میان آبادان و ماهشهر در حال رفت وآمد بودم؛ آن روز به مناسبت ورود آن‌ها از آبادان به اهواز آمدم. آبادان در آن زمان زیر خمپاره‌های دشمن بود.

آن شب برای بررسی اوضاع جلسه‌ای تشکیل شد و در آن جلسه قرار شد که فردا از آبادان بازدید کنیم و در همین بازدید بود که در چنگال دشمن اسیر شدیم.

این اسارت ۱۰سال به طول انجامید و سرانجام در تاریخ ۲۴شهریور ۱۳۶۹به میهن اسلامی بازگشتیم؛ این در حالی بود که مهندس تندگویان از شدت شکنجه‌های دشمن در زندان به درجه رفیع شهادت رسید.

به راستی که بهترین آثار را آنان آفریدند؛ شهیدان با خونشان، رزمندگان با صفیر گلوله‌هایشان و اسیران با استقامتشان.