به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم در نشست قرارگاه فرهنگی ۱۹ دی که در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ای با حوزه های علمیه گفت: در عرصه پژوهش، آموزش و تبلیغ امر به معروف و نهی از منکر تفاهم نامه امضا شده است که با توجه به تخصصی بودن امر به معروف و نهی از منکر، آموزش های لازم را به فعالان این عرصه ارائه می دهند.
سیدمحمدتقی حسینی با اشاره به انتخاب شعار سال ۹۸ ستاد امر به معروف و نهی از منکر مبنی بر «نهضت حسینی، مطالبه گری و مسئولیت اجتماعی» ادامه داد: در راستای ترویج، گسترش و احیای امر به معروف و نهی از منکر رایزنی هایی با ائمه جمعه و جماعات، مبلغان، مشاوران مراکز حوزوی، اساتید عالی حوزه و… که دارای مخاطب و تریبون هستند، انجام شده تا در این عرصه این فرهنگ را ترویج نمایند.
جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با اشاره به حمایت از گروه های مردم نهاد امر به معروف و نهی از منکر توسط ستاد امر به معروف گفت: برخی گروه های مردمی در عرصه امر به معروف فعالیت های ارزشمندی دارند. در این زمینه گروه هایی را شناسایی کردیم و حمایت های قانونی از این ها انجام می شود.
وی تشکیل کمیسیون مبارزه با مفاسد اجتماعی را از دیگر فعالیت های ستاد امر به معروف استان قم دانست و افزود: تشکیل هیئت اندیشه ورز امر به معروف و نهی از منکر ضروری بود، چراکه این کار منجر به تربیت نیروهای آموزش دیده می شود تا فعالیت های خود را به صورت درست پیش ببرند. اگر در فعالیت های فرهنگی و امور مربوطه به امر به معروف و نهی از منکر به صورت علمی و فکری عمل نشود، ممکن است به نتیجه مطلوب نرسیم.
برگزاری دوره آموزشی ویژه ۳۰۰۰ نفر از فرهنگیان
وی درباره فعالیت های آموزشی در عرصه امر به معروف و نهی از منکر گفت: در این عرصه ستاد امر به معروف به صورت جدی کار را دنبال می کند. در عرصه فرهنگیان بیش از ۳۰۰۰ نفر آموزش دیدند. در موضوعات چرایی، چیستی و چگونگی امر به معروف برای دانش آموزان انجام شود.
حسینی با بیان این که فعالیت های ستاد امر به معروف به عفاف و حجاب محدود نیست، گفت: از جمله اقدامات برای امر به معروف و نهی از منکر در مسائل تخصصی، تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بانک هاست، در این راستا مصادیق معروف شناسایی و امور مربوطه در حال انجام است.
وی ادامه داد: فعالیت در عرصه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تأمین استاد برای دوره های امر به معروف و نهی از منکر مؤسسات و ارگان های فعال در این عرصه، راه اندازی ۵۴ گروه تبلیغی امر به معروف و نهی از منکر، رصد آثار و مکتوبات و تبیین راهبردهای مقام معظم رهبری درباره امر به معروف از دیگر فعالیت های این ستاد می باشد.
جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم در پایان خاطرنشان ساخت: ترویج، گسترش و احیای امر به معروف و نهی از منکر کاری است که بر حسب شرایط موجود، بیشتر مورد توجه این ستاد قرار می گیرد.
اثربخشی فعالیت های امر به معروف بررسی شود
محمدحسین استاد‌آقا نیز در این نشست، اظهار داشت: اثربخشی در عرصه امور فرهنگی مسئله ای است که مورد تأیید مقام معظم رهبری است؛ در عرصه امر به معروف و نهی از منکر نیز کارهایی انجام شده است، باید دقت کرد که اثربخشی آن چقدر است.
وی با اشاره به بروز و پیشروی برخی مسائل ضد فرهنگی اظهار داشت: در این عرصه معیارهایی باید تعیین شود و تغییرات ایجاد شده بر اثر فعالیت های فرهنگی و تبلیغی رصد و نقاط قوت و ضعف بررسی شود.
زائران غیر ایرانی نسبت به فرهنگ مذهبی قم آشنا شوند
حجت الاسلام حسینی نژاد، مشاور تولیت آستان مقدس در امور روحانیون نیز با اشاره به حضور زائران غیر ایرانی به ویژه از کشور عراق در قم اظهار داشت: متأسفانه برخی میهمانان عراقی که بیشتر به صورت خانوادگی وارد قم می شوند، با توجه به عدم شناخت فضای مذهبی این شهر، در مواردی با پوشش های نامتعارفی در اطراف حرم مطهر دیده می شوند.
وی با بیان این که محل استقرار و هتل های این افراد بیشتر در اطراف حرم است، اذعان داشت: بی توجهی این زائران نسبت به فرهنگ مذهبی شهر مقدس قم خوشایند نیست؛ بنابراین بهتر است قبل از این که به قم برسند، آگاهی های لازم نسبت به مسائل فرهنگی و عفاف و حجاب به آنها ارائه شود.
غیرت دینی مردم و مسئولان تقویت شود
در ادامه حجت الاسلام ولدان، رئیس شورای هماهنگی ائمه جمعه استان قم اظهار داشت: آنچه که ما باید در راستای حفظ و ترویج فرهنگ دینی در استان قم انجام دهیم، رواج گفتمان و فرهنگ زیست در حرم اهل بیت(ع) است.
وی با بیان این که در این عرصه، باید نسبت به تقویت غیرت دینی مردم، مسئولان و نخبگان تلاش نمود، گفت: شایسته است قرارگاه فرهنگی ۱۹دی دفاتر رصد و موضوع شناسی و مسئله شناسی در مناطق مختلف قم داشته باشد. ما باید از این نقاط به صورت مرتب بازخوردگیری کنیم.
حجت الاسلام ولدان ادامه داد: در عرصه گفتمان سازی باید فکر جدی کنیم. مسائلی که در عرصه فرهنگی مطرح می شود، نیازمند مقولاتی است که لازم است درباره آن کارهای فکری و گفتمان سازی انجام پذیرد. در این شرایط فرهنگ سازی ها، امور را پیش می برد.
بسیاری نسبت به جرم بودن بی حجابی بی اطلاعند
حجت الاسلام حسن غریب، معاون قضایی دادستان عمومی و انقلاب قم نیز در این نشست اظهار داشت: دغدغه و انگیزه قوی در قوه قضائیه برای مقابله با ناهنجاری های اجتماعی، به ویژه در مسئله عفاف و حجاب وجود دارد که در این راستا حمایت از آمران به معروف در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: در این عرصه قضات دغدغه مندی وجود دارند و رسیدگی به پرونده هایی در این موضوعات با حساسیت های خاصی انجام می شود. هر پرونده و گزارشی که در این عرصه می آید، با قاطعیت و جدیت پی گیری می شود.
حجت الاسلام غریب با ابراز تأسف از بی اطلاعی برخی از هنجار شکنان نسبت به جرم بودن بی حجابی خود و مسائل حقوقی و قانونی آن گفت: باید نسبت به مسئله تذکر لسانی بسیار جدی تر عمل کرد و در جامعه آگاهی بخشی همگانی در این عرصه انجام گیرد.