به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، ظهر امروز نشست هم‌اندیشی مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان قم به‌منظور هماهنگی نهایی در امور اجرایی برنامه‌های تاسوعا و عاشورای ۱۴۴۱ در سالن جلسات مجتمع پژوهشی علامه طباطبائی حرم مطهر برگزار شد.
بر اساس این گزارش مرتضی حیدری فرماندار قم طی سخنانی با تأکید بر این‌که رسالت دستگاه‌های استان قم برای مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی محرم ۱۴۴۱ متمرکز بر اقامه بزرگ‌ترین نماز جماعت ظهر عاشورا در سطح ایران اسلامی و جهان اسلام خواهد بود گفت: صداوسیما، رسانه‌ها و همه دستگاه‌های اجرایی و اطلاع‌رسانی مکلف هستند از تمام توان اجرایی و عملیاتی خود برای تقویت زیرساخت‌های پیش‌بینی‌شده استفاده و زمینه را برای اقامه بزرگ‌ترین نماز جماعت ظهر عاشورا فراهم کنند.
فرماندار قم با تأکید بر این‌که هیئات مذهبی و مسئولان اجرایی آیین عزاداری روز تاسوعا و عاشورا برنامه‌ریزی‌های خود را با قطب نمای نماز ظهر تنظیم کنند، گفت: اشاعه فرهنگ اصیل حسینی برای ظهر روز تاسوعا و عاشورای قم بر این محور استوار خواهد بود که همه عزاداری به‌محض شنیدن صدای دل‌نشین اذان آماده بزرگ‌ترین نماز جماعت شوند.
* هماهنگی برای انعکاس رسانه ای حداکثری تاسوعا و عاشورای حسینی
حجت‌الاسلام مهدی احمدی طی سخنانی در این نشست بابیان این‌که نماز جماعت ظهر روز تاسوعا و عاشورای حسینی به شکل با شکوهی برگزار خواهد شد، گفت: رسانه‌ها در پوشش عظمت نماز و مراسم عزاداری نقش کلیدی دارند و حرم مطهر از حضور رسانه‌ها برای پوشش حماسه محرم ۱۴۴۱ استقبال می‌کند.
معاون فرهنگی حرم مطهر با اشاره به جمع‌بندی اجمالی مصوبات شورای تأمین و نوع اعلام آمادگی مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی گفت: روابط عمومی آستان مقدس حضرت معصومه برای صداوسیما و دیگر رسانه‌های رسمی اقدام به صدور مجوز فعالیت رسانه‌ای خواهد کرد و این مجوز برای تمام مسئولان امنیتی و اجرایی آیین عزاداری سال جاری فصل الخطاب خواهد بود.
حجت‌الاسلام احمدی از کادر مستقر در حرم مطهر به‌منظور تأمین مجوزهای فوری خبر داد و گفت: با فرایند تعیین‌شده افرادی که از سوی رسانه‌ها، نمایندگان هیئات مذهبی و دیگر دستگاه‌ها احراز صلاحیت شده‌اند با تأیید نمایندگان مستقر در کمیته صدور مجوز حرم مجوز فعالیت رسانه‌ای را دریافت خواهند کرد.
نمایندگان امور امنیتی آیین عزاداری محرم ۱۴۴۱ از حضور سپاه علی بن ابی‌طالب به‌عنوان اولین حلقه امنیتی در حرم مطهر خبر داده و تصریح داشتند که مشعل‌های عزاداری وارد حرم مطهر نخواهند شد.
* استقرار وضوخانه های سیار برای اقامه با شکوه نماز ظهر عاشورا
محمد خامه یار، رئیس ستاد اقامه نماز استان قم طی سخنانی از استقرار بانوان در مساجد اطراف حرم برای نماز خبر داد و گفت: به‌منظور تسهیل امور نماز ظهر تاسوعا و عاشورا ۲۰ هزار مهر از سوی شهرداری و اداره کل ارشاد قم تأمین‌شده و اداره کل آب فاضلاب نیز اقدام به استقرار وضوخانه‌های سیار می‌کند.
گفتنی است برخی دیگر از اعضای این هم‌اندیشی از روند رو به رشد مسائل پوشش امدادی در قالب کادرهای تخصصی در حلقه‌های مختلف در ایام تاسوعا و عاشور گفتند این در حالی است که بر اساس این مذاکرات هلال احمر استان قم با ۷۰ نیروی امدادی مستقر در حرم مطهر پوشش امدادی داخل حرم مطهر را بر عهده خواهد داشت.