به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلا‌الله علیها، زائرین خردسال اباعبدالله الحسین علیه‌السلام این روزها ساعات خوشی را در موکب حرم حضرت معصومه سلام الله علیها سپری می‌کنند.

کودکان یکی از پرشورترین افراد حاضر در مسیر پیاده‌روی اربعین هستند که حضورشان به تنهایی یکی از زیبایی‌های واقعه پیاده‌روی اربعین است. برای همین هم می‌طلبد برای راحتی بیشترشان در این مسیر تمهیدات خاص و ویژه‌ای اندیشیده شود.

موکب حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها با برنامه‌هایی که مخصوص کودکان دارد، از آنان استقبال ویژه می‌کند و ضمن سرگرمی و ایجاد خاطراتی خوش از اربعین برای کودکان، برای خانواده‌ها و به ویژه مادران نیز فرصتی برای استراحت و رفع خستگی در این موکب حاصل می‌شود.

شاید به همین دلیل است که وقتی خانواده‌ها می‌خواهند موکب را به قصد کربلا و ادامه پیاده‌روی ترک کنند، کودکان‌شان از همه ناراحت و غمگین‌تر هستند.

غرفه کودکانی که در بیرون موکب در کنار غرفه فضای مجازی و امور گمشدگان برپا شده است، روزانه پذیرای جمعیت قابل توجهی از کودکان اربعینی است، کودکان عراقی از سر و کول روحانی خوش خنده غرفه کودک بالا می‌روند.

آن طرف‌تر دختر بچه‌های ایرانی روی صندلی‌های تعبیه شده نشسته‌اند و با جدیت دارند با موضوع جنگ در یمن و دعوت از کودکان یمنی برای حضور در راهپیمایی اربعین نقاشی می‌کشند و خادمی منتظر است تا جوایزشان را تقدیم‌شان کند.

همزمان که کودکان با خوشحالی در غرفه کودک مشغول کار هستند، خانواده‌ها نیز از خدمات بیرون موکب استفاده می‌کنند. اگر کالسکه حمل کودک نیازمند تعمیر باشد، سمت چپ موکب، تعمیرگاه کالسکه و ویلچر با بهترین امکانات آماده تعمیر آن‌هاست.

اگر کیف و کفش کودک به تعمیرات نیاز داشته باشد، روبروی غرفه کودک، کارگاه خیاطی و کفاشی برپاست و در کمترین زمان ممکن به تعمیر لباس و کیف و کفش زائرین می‌پردازد.

اما در داخل موکب و در قسمت بانوان نیز غرفه‌ای ویژه کودکان با حضور چند خادمه برپا شده است و در کنار آن نیز اتفاق بسیار خوبی رخ داده است و آن هم پارکینگ کالسکه‌هاست.

با تدبیر مدیران موکب در قسمت بانوان موکب، فضایی مسقف با عنوان پارکینگ کالسکه تعبیه شده است تا ضمن جلوگیری از بی‌نظمی و آشفتگی، خیال مادران را از نگهداری، مراقبت و آسیب ندیدن کالسکه‌های کودکان‌شان راحت کنند.

اما یکی دیگر از پرطرفدارترین بخش‌های غرفه‌های فرهنگی موکب حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها، «مجموعه نمایشگاهی اردوگاه جهنم و خیمه گاه بهشت» ویژه کودکان و نوجوانان است که در آن زائر با استفاده از تلفن همراه و کدهای کیوآر، از زبان خود شخصیت‌های حاضر در واقعه کربلا با آن‌ها آشنا می‌شود.

با این ترتیب که اشخاص شاخص لشکر دشمن و سپاه امام حسین علیه‌السلام خودشان را برای مخاطب معرفی می‌کنند و بدین وسیله زائر با ابراز هنری و ماندگار، با شخصیت‌های واقعه کربلا آشنا می‌شود.

این روزها اتفاقات خوبی در موکب حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها در حال رقم خوردن است که فقط بخشی از اتفاقات بخش خدمات کودکان در این گزارش به توصیف کشیده شده است.