به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام ظهیری عصر روز گذشته در شبستان امام خمینی(ره) طی سخنانی اظهار داشت: عالم هستی دارای ظاهر و باطن بوده و ظاهر آن با چشم سر قابل‌رؤیت است اما باطن آن قابل‌رؤیت نیست و به چشم دل نیاز دارد.

وی افزود: درک حقایق عالم هستی و فهم عمق آن مشروط به فعال نمودن چشم دل است که به‌سادگی کسب نمی‌شود و مشروط به دست آوردن اموری است که فقط در سایه عبودیت حقیقی امکان‌پذیر است.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: بر اساس روایت وقتی خداوند خیر بنده‌ای را بخواهد چشم دلش را بینا می‌کند تا انسان بتواند ماورای این عالم را مشاهده کند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: تمامی اعمال انسان از قبیل نماز، روزه حج و جهاد ظاهر و باطنی دارد، حتی خداوند متعال هم با چشم سر قابل‌رؤیت نیست بلکه فقط می‌توان با چشم دل خداوند را مشاهده کرد.

ظهیری یادآور شد: تصرف ولایی ائمه معصومین(ع) در حق افراد نیز از همین باب بوده تا انسان‌ها بتوانند حقایق عالم هستی را درک کنند.

وی افزود: زیارت کریمه اهل‌بیت(ع) نیز دارای ظاهر و باطن است که ظاهر آن ورود به حرم، قرائت ادعیه، بوسیدن و تبرک جستن از ضریح و عرض ادب است اما باطن آن فراتر از این آداب بوده چراکه زیارت حضرت مساوی با زیارت تمامی اهل‌بیت(ع) است.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: آثار و برکات معنوی زیارت بانو بسیار است چراکه شهر قم آشیانه اهل‌بیت(ع) و حرم بانوی کرامت نیز حرم اهل‌بیت(ع) است و بنا بر روایات هر فردی حضرت معصومه سلام‌الله علیها را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.

ظهیری تأکید کرد: انسان اگر بخواهد به باطن زیارت برسد باید مقدماتی را برای خود فراهم آورد که اخلاص به همراه زیارت اولین شرط برای رسیدن و کسب باطن زیارت است.

وی افزود: اخلاص در امور مختلف باعث می‌شود چشمه‌های حکمت و عرفان از قلب به زبان انسان جاری شود و مقامات معنوی را به دست آورد و لقاءالله در سایه اخلاص امکان‌پذیر است.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: اعتماد به صاحب مقبره دومین شرط کسب باطن زیارت است چراکه وقتی انسان نتواند به این اعتماد برسد عبودیتش نیز کمرنگ و ضعیف خواهد شد و خاندان عصمت و طهارت می‌توانند با تصرفات ولایی خود به زندگی انسان رنگ و بوی معنویت دهند به همین علت باید به حضرات اعتماد کافی و لازم را داشته باشیم.

ظهیری خاطرنشان کرد: افرادی که به رازقیت خداوند اعتماد و اعتقاد داشته باشند به دنبال کسب حرام نمی‌روند و سفره خودشان را به اموال مشکوک و شبهه‌ناک مخلوط نمی‌کنند.

وی در پایان گفت: طهارت ظاهری و باطنی نیز شرط سوم برای کسب باطن زیارت است و طهارت روح و باطن با صیقل دادن روح امکان‌پذیر است و رسیدن به مقام طهارت با امور ظاهری به دست نمی‌آید.