به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم همتی ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه سلام علیها حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه قصه‌گویی یکی از مؤثرترین روش‌های ایجاد رفتار مطلوب و کاهش رفتار نامطلوب در کودکان است، اظهار داشت: قصه‌گویی قدرت تفکر و تخیل کودک را تقویت کرده و موجب ترسیم واقعیت‌ها در ذهن کودک می‌شود.
کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه یک قصه‌گوی خوب بر کلمات تسلط کامل داشته و ارزش کلمات و چگونگی تأثیرگذاری آن‌ها بر شنونده را خوب می‌داند، افزود: انتخاب داستان مناسب مهم‌ترین مهارت برای یک قصه‌گویی خوب است.
وی با اشاره به اینکه قصه‌گوی باتجربه و موفق با علم به اینکه داستان می‌تواند با کلمه حس لمس کردن، چشیدن و بوییدن را منتقل کند، گفت: با کلمه‌ها رنگ، جنس و حتی آدم‌ها را می‌توان چنان توصیف کرد که شنوندگان را به دنیای خیال بکشاند.
همتی حرکات چهره قصه‌گو را یکی دیگر از عوامل مؤثر در قصه‌گویی دانست، افزود: شنونده ضمن گوش دادن به قصه و تصویر ذهنی داستان، در تمام مدت به چهره قصه‌گو چشم می‌دوزد؛ به همین دلیل حرکات چهره قصه‌گو در انتقال احساس و پیام داستان به شنونده از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی افزود: چهره قصه‌گوی خوب باید قابل‌انعطاف باشد؛ چراکه اخم، عواطف، احساسات و لبخندهای او را نشان می‌دهد.
کارشناس معارفی حرم مطهر اظهار داشت: پژوهش‌های علم روانشناسی ثابت کرده است، قصه درمانی در حل مشکلات یادگیری، اختلالات رفتاری، کاهش افسردگی، رشد اخلاقی و ایجاد موفقیت در زندگی کودکان نقش بسیار مؤثری دارد.
همتی ادامه داد: والدین و مربیان به هنگام قصه‌گویی با استفاده از حرکات بدن، تغییر لحن صدا، استفاده از تصاویر و عکس‌ها، استفاده از عروسک شخصیت‌های قصه، سؤال و پرسش می‌توانند زمینه افزایش جذابیت و اثرگذاری قصه را بر کودک فراهم کنند.
وی خطاب به والدین و مربیان تربیتی اظهار داشت: داستان‌هایی را بسازید که بر مبنای اتفاقات آموزنده باشد تا کودک بتواند به‌ راحتی پیام داستان را درک کرده و آن را در عرصه زندگی واقعی به کار گیرد.
استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه قصه‌گویی به تجهیزات و ابزار خاصی نیاز ندارد، گفت: تنها مهارت لازم برای قصه‌گویی مهارت کلامی و ایجاد تصاویر خلاقانه در ذهن کودک است.
همتی کسب توانایی و مهارت‌های کلامی، افزایش حس اعتماد به نفس، افزایش قدرت تعقل و تخیل و کسب توانایی خوب گوش کردن را از اثرات قصه‌گویی بر رشد جسمی و ذهنی کودکان عنوان کرد.
وی ایجاد فکرهای نو و خلاقانه در کودکان و توانایی بیان افکار و اندیشه‌ها را از دیگر اثرات قصه‌گویی بر ذهن و جسم کودکان دانست و افزود: بیان داستان‌های با محتوای قوی و مناسب برای کودکان و همچنین بیان داستان‌های زندگی انبیاء، ائمه معصوم علیهم السلام و اولیاء الهی ارزش‌های اخلاقی را در میان کودکان ترویج کرده و تلاش آن‌ها را برای رسیدن به هدف و زندگی هدفمند دو چندان می‌کند.
کارشناس معارفی حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها یادآور شد: با توجه به در پیش بودن شب یلدا و سنت حسنه دور همی خانواده‌ها، بیان داستان زندگی بزرگان ضمن ایجاد لحظاتی خوش برای خانواده‌ها در تشویق و ترغیب کودکان به ارزش‌های اخلاقی و تلاش برای رسیدن به آرزوها، نقش بسیار مؤثری دارد.