استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه هر بیماری را می توان با سیاه دانه درمان کرد، گفت: سیاه دانه در نظر حضرت رسول(ص) و اهل بیت(ع) مهم ترین راهکار درمان بیماری های مختلف و برگزیده و با برکت ترین گیاهان است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم شریف، در آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه مباحث روش های درمان بیماری های با منشاء سردی به وسیله طب اسلامی گفت: همانطور که بیان شد یکی از روش های درمان بیماری ها بر اثر سردی، استفاده از سیاه دانه است.

وی افزود: امام رضا(ع)در روایتی در خواص سیاه دانه می فرمایند که «در سیاه دانه برکت است و در چهل چیز خداوند برکت قرار داده از حبوبات و جمادات هم سیاهدانه را برگزیده است».

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید براینکه پیامبر اکرم(ص) در روایتی در مورد سیاه دانه می فرمایند « سیاه دانه دارویی مؤثر در برابر هر بیماری است» ادامه داد: همانطور که بیان شد سیاه دانه باید به صورت درسته و بدون آسیاب کردن مصرف شود.

خانم شریف با اشاره به اینکه در مصرف سیاه دانه در دوران بارداری و قاعدگی باید دقت شود، گفت: دسته دیگری از روش ها که برای درمان بیماری کم کاری تیروئید به کار می رود استفاده از درمان های گرم و خشک است،

وی افزود: استفاده از زیره، زنجبیل، دارچین، آویشن، گزنه، نعناع وپونه برای درمان کم کاری تیروئید مؤثر است زیرا طبع این گیاهان گرم و خشک بوده و می تواند طبع تیروئید را که سرد و خشک است، درمان کند.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: با وجود اینکه ممکن است در اثر تغذیه نادرست طبع انسان دچار سردی شود اما باید دقت کرد که به دلیل اقلیم آب و هوایی ایران، بیشتر مردم دارای کبدهایی با مزاج گرم هستند و کبدها حساس بوده به همین دلیل اگر از دارو های با طبع گرم استفاده کنند دچار حساسیت های پوستی و جوش های فراوان در بدن می شود به همین دلیل این داروها را باید با مصلحشان میل شود.

خانم شریف اظهار کرد: برای مثال اگر برای کسی زیره و زنیان تجویز می شود به او گفته می شود که آن را با سماق میل کرده یا گل ختمی را با آویشن بخورد، عرق نعاع را با شاطره بخورد و اگر برای بیمار گزنه تجویز شود به او گفته می شود که گزنه را با عرق کاسنی بخورد چون طبع این ها متفاوت بوده و خوردن سردی و گرمی با هم تعادل بدن را حفظ می کند.

وی با اشاره به  فرمول مصلح غذاهای سرد گفت: معمولا به فرد توصیه می شود که زیره، زنیان، آویشن، رازیانه و سماق از هر کدام ۵۰ گرم را مخلوط کرده و در ابتدای غذا نصف قاشق چایخوری میل کند تا به این ترتیب از همان ابتدا این مواد بلغم غذا را به خود جذب کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: کسانی که دچار سردی و کم کاری تیروئید هستند می توانند به مدت دو الی سه ماه عرقیات گرم از جمله عرق گزنه، عرق آویشن، عرق نعناع و عرق زیره استفاده کنند که البته این عرقیات نیز باید با مصلح آنها و به اندازه مصرف می شود.

شریف یادآور شد: پنجمین روش برای درمان کم کاری تیروئید استفاده از از بادکش محل غده تیروئید است که به وسیله یک سری فنجان کوچک انجام شده و باید روزی یک الی دوبار تا چهل روز این کار انجام شود.