به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم سلطانی پور پیش از ظهر امروز طی سخنرانی در محفل معرفتی که در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها برگزار شد، با اشاره به معنای واژه صبر و مشتقات آن اظهار کرد: واژه صبر و مشتقات آن ۱۰۳ بار در قران کریم به کار رفته که نشان از اهمیت ویژه این واژه از دیدگاه دین مبین اسلام و قرآن کریم دارد.

 استاد حوزه علمیه خواهران افزود: ارزش والای صبر در آیات متعددی از قرآن کریم با عبارت «الله مع الصابرین» و «ان الله یحب الصابرین» بیان شده است که مژده می‌دهد، خداوند با صابران همراه است و آن‌ها را بسیار دوست دارد.

 وی تصریح کرد: خداوند در موارد مختلف در قرآن کریم به پاداش صابران اشاره‌ کرده که از جمله این آیه است که می‌فرماید: «وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا» و پاداش آن صبر کامل بر ایثارشان باغ بهشت و لباس حریر بهشتی لطف فرمود.

سلطانی پور ادامه داد: بسیاری از افراد صبر را با واژه ظلم‌پذیری اشتباه گرفته و قدرت تشخیص ندارند که باید توجه داشت یکی از توصیه‌های اکید قرآنی، توصیه بر صبر است؛ اما نه در برابر ذلت پذیری؛ زیرا سکوت در برابر ظالم صبر نیست؛ بلکه ذلت انسان در برابر ظلم ظالمان و طاغوتیان است.

وی اظهار کرد: هر چه صبر واقعی و استقامت در برابر ناملایمات بیشتر و بالاتر باشد به مراتب رتبه و درجات الهی مؤمن نیز ارزشمندتر خواهد بود.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: انسان به شکلی آفریده شده که با آفات، کمبودها، موانع و مصیبت‌های فراوانی همراه است و همواره آفات و مصائبی در کمین اموال، عزیزان و دوستان وجود دارد که موجب از دست دادن آن‌ها می‌شود.

سلطانی پور ادامه داد: از سوی دیگر انسان همواره در معرض حملات شدید و تمایلات نفسانی است که همه این موارد ابزار آزمایش انسان توسط خدای متعال به شمار می‌آید؛ همان‌گونه که خداوند در قرآن کریم به این امر اشاره‌کرده می‌فرماید: «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ؛ هر نفسی مرگ را می‌چشد و ما شما را به بد و نیک و خیرات و شرور عالم مبتلا کنیم تا شما را بیازماییم و (هنگام مرگ) به سوی ما بازگردانده می‌شوید».

وی افزود: متأسفانه در دنیای امروز افراد به خاطر سستی در اعتقادات و باورها دچار بی‌صبری یا کم‌صبری می‌شوند که افسردگی، خشونت و اضطراب در زندگی شخصی و اجتماعی از تبعات این بی‌صبری است که گاه موجب فروپاشی ارکان خانواده و بالا رفتن آمار طلاق و جدایی در کشور می‌شود.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به انواع صبر بنا بر روایات نقل‌شده از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله مطرح کرد: صبر بر مکروهات و مصائب که شکیبایی انسان در برابر حوادث تلخ و ناگوار مثل خسارت مالی، مرگ عزیزان و بیماری از جمله مراتب صبر است.

وی یادآور شد: صبر بر طاعت، صبر بر معصیت که بالاترین و زیباترین مرحله از صبر انسان صابر در نزد خداوند متعال است از مهم‌ترین انواع صبر بوده و باید توجه کرد که وانمود کردن به صبر در آزمایش‌ها و ابتلاهای مختلف موجب صابر شدن انسان می‌شود.