به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سید احمد خاتمی در ویژه‌برنامه خانه‌های فاطمی که هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود، بیان کرد: صبر دارای سه حوزه «صبر در اطاعت»، «صبر در مصیبت» و «صبر در معصیت» است و صبر در اطاعت خداوند دارای زحمت است.
وی با بیان این‌که صبر در اطاعت خداوند نیاز به زحمت و عبادت دارد، افزود: برای اینکه در مقام اطاعت خداوند از صابران باشیم باید نماز بخوانیم، روزه بگیریم، از خواب خود بزنیم و تشنگی و گرسنگی بکشیم و خود را به زحمت بینداریم تا رستگار شویم.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: برخی در ماه مبارک رمضان بیشتر از دیگر ایام می‌خوابند و استراحت می‌کنند برای این‌که کمتر تشنگی و گرسنگی روزه را درک کنند در حالی که یکی از حکمت‌های روزه تحمل تشنگی و گرسنگی برای یاد قیامت و درک فقرا و نیازمندان است.
وی جهاد در راه خداوند را نیز یکی دیگر از موارد صبر در اطاعت برشمرد و گفت: امیرمؤمنان علی علیه‌السلام در مورد جهاد می‌فرمایند «فان الجهاد باب من ابواب الجنه؛ جهاد دری از درهای بهشت است».
خاتمی خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید اگر در برابر اطاعت خدا صبر کردید شامل این آیه می‌شوید که «كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِإِذنِ اللَّهِ، وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرينَ؛ چه بسیار گروه‌های کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه‌های عظیمی پیروز شدند! و خداوند، با صابران و استقامت‌کنندگان است»، و این نمونه بارزی است که خداوند صبر در اطاعت را بی‌پاداش نمی‌گذارد.
وی با بیان این‌که پیروزی و ظفر بر اثر صبر بر اطاعت، محقق می‌شود، بیان کرد: تا می‌توانیم نماز می‌خوانیم، روزه می‌گیریم و در برابر دشمنان خداوند می‌ایستیم و خداوند نیز پاداش این مقاومت را می‌دهد.
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: ملتی که در راه خدا مقاوم است و هزینه می‌کند بدون پاداش الهی نمی‌ماند.