به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در ویژه برنامه تفسیر سوره انبیاء که با پخش زنده از شبکه سه در کنار مضجع شریف بانوی کرامت برگزار شد، با بیان اینکه این ویژه برنامه در ماه مبارک رمضان سال گذشته نیز دنبال شده است، اظهر کرد: در این سوره داستان‌های کوتاه و متعددی از پیامبران مطرح شده است.

وی از داستان‌های زندگانی حضرت داود(ع) و حضرت سلیمان(ع) یاد کرد اضافه کرد: مسخر نمودن باد، تخسیر جن‌ها و جاری کردن مس از زمین بدون استخراج از معجرات حضرت سلیمان(ع) بود که به لطف خداوند متعال قسمت ایشان شد.

استاد حوزه علمیه از اشاره آیه ۸۳ سوره انبیا به داستان زندگی حضرت ایوب(ع) یاد کرد و گفت: داستان زندگی ایشان در افزایش صبر و بردباری بسیار تاثیرگذار است چراکه افراد امروزه کم صبر شده و خود را مقابل مشکلات می‌بازند؛ این کم صبری و کم تحملی عاقبت ما را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به تعبیر قرآن کریم انسان‌های صبور، انسان‌های متقی هستند، عنوان کرد: حضرت ایوب زندگی بسیار مطلوبی داشت، از ثروت، خانواده، اعتبار و نعمت‌های مختلف الهی برخودار بود؛ امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند که شیطان در مورد این پیامبر الهی مطرح کرد که ایشان چون از نعمت برخودار است شکرگزاری می‌کند درحالی‌که اگر این نعمت‌‌ها را نداشته باشد شاکر نخواهد بود.

رفیعی با بیان اینکه خداوند متعال هفت سال و بنا بر برخی از نقل‌ها ۱۸ سال حضرت ایوب را مورد آزمون قرار داد، تصریح کرد: حضرت ایوب(ع) مریض شدند، فرزندان و اصحاب، امال و همه دارایی‌های خود را از دست دادند و برخی می‌گفتند که اگر ایشان فرد خوبی بود خداوند متعال به او توجه می‌کرد و او با این گرفتاری‌ها روبرو نمی‌شد، به همین علت حضرت اعتبار و جایگاه خود را نزد مردم از دست دادند و مورد تمسخر قرار می‌گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه صبر حضرت ایوب(ع) برای ما الگوست، عنوان کرد: حضرت بعد از هفت سال فقط با خدای خود مناجات کردند و گفتند که «أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ» و خداوند متعال به ایشان عنایت کرد و حضرت از گرفتاری‌ها رها شدند؛ ما نیز در هنگام بلا بعد از صبر و ایمان به نصرت الهی می‌توانیم دعا و توکل داشته باشیم.

کارشناس رسانه ملی از تقویت عزم و اراده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای تقویت صبر نام برد و عنوان کرد: اگر انسان کوتاه نظر نباشد و نگاه عمیق و با اراده‌ای داشته باشد به صبر خواهد رسید.

وی ادامه داد: توصیه به صبر، قرائت مستمر سوره والعصر، ذکر مستمر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»، باور به قیامت، اقامه نماز، ایمان به امداد الهی و توجه به پاداش الهی درنظر گرفته شده برای صابران از راهکارهای افزایش صبر است که باید مورد توجه افراد کم صبر قرار گیرد.