به گزارش پایگاه خبری حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه تفسیر سوره انبیاء که از رسانه ملی منعکس شد، طی سخنانی اظهار کرد: خداوند در سوره انبیاء بعد از بیان داستان ۱۷ پیامبر و داستان حضرت مریم(س) از آیه ۹۲ تا پایان سوره نتیجه‌گیری و بیان کلیات را مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه آیه ۹۲ سوره انبیا نکات کلیدی و مهمی دارد، افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید همه مردم یک امت و عبد خدا هستند و اگر تفرقه و اختلافی وجود دارد به خاطر نافرمانی از خدا و اطاعت نکردن از دستورات پیامبران الهی است، همانطور که بعد از پیامبر اسلام(ص) هم برخی برخلاف خواست ایشان عمل کردند و سبب تفرقه در اسلام شدند.

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه با بیان اینکه هیچ پیامبری گفته‌‌های پیامبر دیگر را نفی نکرده است، بیان کرد: انبیاء الهی به صورت پله پله هستند و پیامبر اسلام(ص) پله آخر و اسلام دین کامل است و نه حضرت موسی(ع) و نه حضرت عیسی(ع) در اصول دین چیزی خلاف حرف پیامبر اسلام(ص) نگفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن با اختلاف و تفرقه مخالف است و می‌فرماید تمام بشریت عبد است و خدا معبود، تمام بشریت مخلوق است و خدا خالق، تمام عالم به توحید منجر می‌شوند و ما زیر این آسمان، باوری بالاتر از توحید نداریم.

رفیعی اضافه کرد: امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید بالاترین معرفت، شناخت خدا است و علامه طباطبایی(ره) می‌فرماید اگر قرآن را در یک کلمه جمع کنیم می‌شود توحید و اگر توحید را باز کنیم می‌شود قرآن و اگر ما شیعیان به اهل‌بیت(ع) توسل می‌کنیم به خاطر این است که دین خدا را بشناسیم.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های عبد بودن و عبودیت خدا گفت: عبودیت به معنای نماز و روزه نیست بلکه عبادت حقیقی بالاتر از این‌ها است و نماز و روزه بروز عبادت است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: خداوند در شب معراج به پیامبر(ص) فرمود عبد واقعی فردی است که هفت ویژگی داشته باشد؛ نخستین ویژگی عبد واقعی داشتن ورع و قدرت ترک گناه است و در روایات داریم که عابدترین مردم فردی است که بتواند ترک گناه کند و مدیریت نفس و خویشتن‌داری داشته باشد.

وی در ادامه با بیان ویژگی‌های عبد واقعی افزود: دومین ویژگی قدرت سکوتی است که هر چیزی را به زبان خود جاری نکند بنابراین کنترل زبان و پرهیز از گفتن حرف‌های بی‌ربط و ناپسند نشانه بندگی است.

رفیعی ترس از خدا و جاری شدن اشک از خوف خدا را سومین نشانه عبودیت دانست و گفت: خداوند دو قطره را خیلی دوست دارد، یکی قطره خون شهید و دیگری قطره اشک از خوف خدا است.

وی بیان کرد: چهارمین ویژگی عبد خدا حیا است به این صورت که انسان در خلوت از خدا بترسد و گناه را ترک کند؛ پنجم کنترل شکم است که هر چیز را نخورد زیرا بالاترین عبادت حلال‌خوری است.

کارشناس مذهبی رسانه ملی اظهار کرد: ششمین ویژگی عبودیت این است که دنیا در نزد او محبوب نباشد بلکه وسیله‌ای برای آخرت باشد و هفتم اینکه همانطور که خداوند بندگان خوب و مؤمنش را دوست دارد او نیز بندگان خوب خدا را دوست داشته باشند.