به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته طی سخنانی در محفل معارفی حرم مطهر در شبستان امام خمینی (ره)، ضمن اشاره به مناسبت‌های دهه نخست ذی‌الحجه، فضایل و مناقب امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: کتاب شواهد التنزیل با ترجمه سیمای امام علی علیه‌السلام در قرآن؛ به قلم یکی از علمای اهل‌سنت، به آیاتی که دررابطه‌با امیرالمؤمنین علیه‌السلام نازل شده، اشاره می‌کند.

وی در ادامه به فرازهایی از سوره عادیات اشاره کرد و با بیان این که اگر کسی این سوره را بخواند ثواب حاجیان بیت‌الله الحرام را کسب نموده، در روز قیامت با مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام محشور خواهد شد، خاطرنشان کرد: «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»(آیه ۲۰ سوره مزمل)، «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» (آیه ۸۲ سوره نساء)؛ این ثواب‌هایی که برای تلاوت آیات الهی ذکر شده است، باید توأمان با تأمل و عمل به آیات باشد.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها با اشاره به این که سوره عادیات دررابطه‌با قصد حمله عده‌ای از اشرار و کفار به مدینه برای ترور رسول‌الله (ص) و در وصف رشادت‌های سلحشورانه امیرالمؤمنین (ع) و همراهان ایشان در جنگ با اشرار و ترد دشمنان اسلام نازل شده است، اظهار داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام با لشکری برای دعوت این اشرار به اسلام عازم شدند؛ سرکشی و یاغی‌گری این کفار مانعی برای دعوت به دین اسلام شده، بر حمله خود به مدینه اصرار ورزیدند.

رفیعی به قسم‌های سوره عادیات اشاره کرد و یادآور شد: عادیات جمع عادیه به معنای اسب تندروست؛ جهاد و رزمندگی در راه خدا، آن‌چنان مهم و ارزشمند است که خداوند متعال به نفس‌ اسب و جرقه سم اسب‌های مجاهدین قسم یاد می‌کنند.

وی سوره عادیات را تجلی زیباترین کلام دررابطه‌با رزمندگان و مجاهدین راه الهی توصیف کرد و با بیان این که ارزشمندی اسب‌هایی که بدان قسم یاد شده، به در رکاب مجاهدین دین الهی بودن است، خاطرنشان کرد: در حدیثی پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله دررابطه‌با جایگاه والای علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ اگر ترس از این نبود که گروه‌هایی از امّتم درباره تو همان را بگویند که مسیحیان درباره عیسى ‏گفتند، چیزهایى که دررابطه‌با تو هست را می‌‏گفتم تا از میان مردم عبور نکنى مگر آن که خاک‌پایت را براى تبرّک بردارند.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها به اهداف قسم‌های سوره عادیات اشاره کرد و یادآور شد: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ»؛ انسان در برابر نعمت‌های پروردگارش بسیار ناسپاس و بخیل است. خداوند متعال پس از قسم به اسب و جرقه سم اسب، انسان کنود را نکوهش می‌کند؛ چراکه انسان‌های کنود کم تحمل و بخیل بوده به دیگران کمک نمی‌کنند و همواره از انفاق و سخاوت به‌دور هستند.

رفیعی ضمن ارائه تمثیل‌هایی افزود: انسان به خاک یک دانه گندم می‌دهد و سخاوتمندانه خوشه‌ای تحویل می‌گیرد؛ متأسفانه برخی از انسان‌ها هزاران دانه گندم می‌خورند و به‌اندازه یک دانه به بندگان خدا خدمت نمی‌کنند.

وی در تبیین فرازهایی از آیات سوره عادیات به گلایه‌های خداوند متعال از برخی انسان‌ها اشاره کرد و یادآور شد: «وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ» خداوند متعال در آیات الهی در بیان ثروت از کلمه خیر استفاده نموده است و آن چیز که ثروت را به نقمت تبدیل می‌سازد وابستگی به مال است.  

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها با اشاره به این که برخی از انسان‌ها بسیار مال‌دوست و مال‌پرست هستند، اظهار داشت: انسان باید با رهایی خود از مال دنیا، این موهبت الهی را در مسیر کسب رضایت الهی هزینه کند و تا زنده است خودش اموال و ثروتش را در مسیر اطاعت الله صرف نماید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به‌ سختی‌های مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه با تأکید بر این که بر همگان لازم است تا در این دوران سخت، دستگیر مستضعفان باشیم، خاطرنشان کرد: قسم‌های خداوند متعال در سوره عادیات تأکیدی بر بخل و مال‌پرستی عده‌ای از انسان‌های ناسپاس است.

رفیعی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به حکایت ثعلبة بن حاطب‏ با بیان اینکه اگر کسی زکات ندهد، نمازش قبول نمی‌شود، اظهار داشت: خداوند متعال در فرازهای پایانی سوره عادیات به قیامت متذکر می‌شوند و می‌فرمایند؛ «أَفَلَا يَعْلَمُ إِذَا بُعْثِرَ مَا فِي الْقُبُورِ وَحُصِّلَ مَا فِي الصُّدُورِ إِنَّ رَبَّهُمْ بِهِمْ يَوْمَئِذٍ لَخَبِيرٌ»  مگر انسان نمی‌داند كه چون آنچه در گورهاست بيرون ريخته می‌شود و آنچه در سینه‌هاست فاش خواهد شد؛ بدانید خداوند متعال در چنین روزی به حال انسان نیک آگاه است.