به گزارش پایگاه خبری حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، در ویژه برنامه تفسیر جزء خوانی قرآن کریم که در جوار مضجع نورانی کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد، در بیان نکات تفسیری آیه ۲۵ سوره حدید بر نقش مؤمنان در گسترش عدالت تأکید کرد.

وی با بیان اینکه خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید خدا و مؤمنان برای تو کافی هستند، افزود: اگر مؤمنان از یاری و نصرت جبهه مقاومت دوری کنند پیروزی جبهه مقاومت با مشکل مواجه خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هدف از فرستادن پیامبران و معجزات این بوده که مردم عدالت را بپا دارند، خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید فرستادگان ما و نشانه‌هایی که به همراه آنان فرستادیم و کتب آسمانی با هدف عدالت گستری نازل شده‌اند و شاخص‌هایی که بتوان عدالت را تشخیص داد به همراه آنان قرار دادیم.

وی با بیان اینکه اجرای عدالت ضمانت اجرایی می‌خواهد، گفت: خدا می‌فرماید ما آهن را آفریدیم که بتواند سلاح جنگی شود و به کمک اولیاء الهی بیاید و ظالم را در جای خود بنشاند.

حاج ابوالقاسم بیان کرد: خدا مؤمنان را در معرض دفاع از مظلوم قرار می‌دهد تا آن‌ها را آزمایش کند و ببیند به دنبال عدالت گستری هستند یا نه.

*تا مردم خودشان نخواهند خدا بلا را از آنها برطرف نمی‌کند

وی با اشاره به نقش مردم در برپایی عدالت، گفت: خداوند می‌فرماید ارسال رسل، بیّنات، کتاب و میزان برای این است که مردم پای کار بیایند و عدالت را برپا کنند و در آیات زیادی از قرآن به نقش مردم اشاره شده است و تا مردم خودشان نخواهند خدا بلا را از آنها برطرف نمی‌کند.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام با بیان اینکه امیرالمؤمین(ع) در نامه به مالک نسبت به مردم تأکید زیادی کرده است، افزود: حضرت فرمودند ستون دین، جمعیت مسلمانان و کسانی که برای جنگ با دشمن آماده هستند، همین توده‌های مردم هستند و لازم است توجه و تمایل تو به آن‌ها باشد.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) در جای دیگر به اصحاب خود هشدار دادند که دشمنان بر شما غلبه می‌کنند به خاطر اینکه پای کار باطل ایستاده‌اند و شما پای کار حق نایستادید.

حاج ابوالقاسم خاطرنشان کرد: طی چهل سال گذشته مردم ما نشان دادند که هر وقت پای کار بیایند موفق بوده‌اند و نمونه بارز آن را در هشت سال دفاع مقدس مشاهده کردیم و نمونه معاصر هم در جهاد سلامت و مبارزه با کرونا دیدیم که مردم پای کار آمدند و با تولید ماسک و ضد عفونی معابر و کمک به نیازمندان نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

مظلومیت مردم فلسطین عرصه امتحانی برای همه مسلمانان جهان است

وی با بیان این که امروز در آستانه روز جهانی قدس قرار داریم و مظلومیت مردم فلسطین عرصه امتحانی برای همه مسلمانان جهان است، افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند امروز دشمن مردم فلسطین صد برابر قوی‌تر از گذشته است است ولی در برابر ملت فلسطین دچار ناتوانی است زیرا این ملت ایستاده و قیام کرده است.