به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه ۱۷۸ سوره بقره اظهار کرد: اسلام برای حفظ امنیت و حرمت انسان و پرهیز از هرج و مرج در جامعه برای قتل عمد قانون قصاص را گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه قبل از اسلام اگر قتلی انجام می‌شد خانواده مقتول هر چه می‌توانستند از خانواده قاتل می‌کشتند، افزود: از این رو آیه ۳۳ سوره اسراء نازل شد که در قتل اسراف نکنید و اسلام این حکم را برداشت و قصاص را به عنوان یک عامل بازدارنده از قتل وضع کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حکم اولی در قتل عمد قصاص است و کسی نمی تواند این حکم را انکار کند، افزود: انکار این حکم انکار ضروری دین است و شهید مطهری می‌فرماید که اگر قصاص در جامعه نباشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و علامه طباطبایی نیز می‌فرمایند قصاص برای جلوگیری از ناامنی در جامعه است.

وی با تأکید بر اینکه برخی از روی ناآگاهی می‌گویند سیره پیامبر(ص) عفو و گذشت بوده است، ادامه داد: سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) عمل به قرآن بوده و امام حسن علیه السلام ابن ملجم را قصاص کرد؛ امام خمینی(ره) در ۲۵ خرداد سال ۱۳۶۰ صریحا در پاسخ به جبهه ملی که قرار بود بر علیه حکم قصاص راهپیمایی راه بیندازند فرمودند افرادی که در مقابل حکم قصاص بایستند مرتداند.

رفیعی با بیان اینکه قرآن صریحا قصاص را باعث حیات جامعه معرفی می‌کند، گفت: قصاص باعث حفظ حرمت و کرامت انسان است و نباید اینطور باشد که هرکسی در جامعه جرأت قتل عمد داشته باشد؛ بنابراین قصاص باعث امنیت جامعه است.

وی با اشاره به اینکه قران چهار آیه در مشروعیت قصاص دارد، افزود: درست است که خود قران توصیه به عفو می‌کند و پیامبر(ص) هم در فتح مکه همه را عفو کرد ولی نباید قصاص را انکار کنیم و اصل حکم را زیر سؤال ببریم بلکه قصاص حق خانواده مقتول است ولی اگر عفو کنند بهتر است.

وی با بیان اینکه خلاف قرآن حرف زدن و طرفدار جمع کردن با ایستادن در مقابل قران درست نیست، ابراز کرد: کسی که حمله به جان، مال و ناموس مردم می کند حکم محارب را دارد و قرآن در آیه ۳۳ سوره مائده در مورد افرادی که با خدا و رسول می‌جنگند و در زمین فساد می کنند صریحا حکم قتل، اعدام، بریدن دست و پا و نفی بلد داده است و هیچ اشاره‌ای به عفو نکرده.

کارشناس دینی رسانه ملی قصاص را برای جری نشدن جامعه ضروری دانست و افزود: فقط در یک مورد داریم که پدر در قتل اولاد قصاص نمی‌شود زیرا اولاد بخشی از وجود و پاره تن انسان است و به ندرت پیش می‌آید فردی قتل اولاد کند ولی در چنین مواردی هم حاکم شرع می‌تواند با حکم ثانوی حکم به قصاص کند.

وی با بیان اینکه مرحوم شهید مطهری بلیغ‌ترین آیه قران را «ولکم فی القصاص حیات یا اولی الالباب» دانسته‌اند، گفت: در ادامه همین آیه آمده است که حکم قصاص برای تقوا و پرهیز از قتل است و اگر بگویند با دزد، قاتل و اختلاس‌گر کاری ندارند هرج و مرج می شود و نظم و امنیت جامعه به مخاطره می‌افتد.