کارشناس رادیو معارف تربیت اقتصادی و تربیت فرزندان براساس سبک زندگی قناعت و مقتصد بودن را از مقدمه های تربیت دینی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، علی محمد رفیعی در حرم مطهر با بیان این که تربیت نیازمند دانش تربیت است و بدون علم تربیت نمی توان انسان سعادت مندی را به ثمر رساند، گفت: اگر امروزه بررسی دقیقی بر روی پورنده های طلاق و انواع بزهکاری صورت گیرد به طور یقین متوجه می شوید که ریشه اختلافات خانوادگی انواع بزهکاری های به بد تربیتی و بی تربیتی بر می گردد.

وی با بیان این که در تربیت فرزند اصل تربیت، تربیت جسمانی و حفظ سلامت فرزند است، گفت: والدین اگر در زمینه سلامت جسمانی کودک به عنوان مقدمه تربیت دینی قصور و کوتاهی کنند باید در نزد خداوند پاسخگو باشند.

کارشناس رادیو معارف اظهار کرد: بعد از تربیت جسمانی، نوبت به تربیت جنسی رسیده و والدین باید در زمینه تربیت دختر و پسر بسته به ویژگی های جسمانی وشخصیتی  فرزندان، آنها را تربیت کنند.

رفیعی تربیت اقتصادی و تربیت فرزندان براساس سبک زندگی قناعت و مقتصد بودن را از دیگر مقدمه های تربیت دینی عنوان کرد و افزود: اسلام با زندگی تجملی مخالف است و بیان می کند که باید تربیت اقتصادی فرزندان از دوران کودکی باشد؛ باید تا هفت سالگی قناعت را به آنها بیاموزیم زیرا اگر تا هفت سال بچه ها پر توقع باشند بعد از آن نیز پر توقع و رفاه طلب خواهند بود.

وی افزود: باید به کودک خود آموزش دهیم که پول با زحمت به دست آمده و باید آن را درست خرج کرد و در ابتدا نیازهای ضروری و اولویت های اصلی را برطرف کرد.

کارشناس رادیو معارف با تأکید بر این که جوانه زدن عقل در کودکان از ۱۲ سالگی آغاز می شود، تصریح کرد: از ۱۲ سالگی تفکر انتزاعی در فرزندان آغاز می شود؛ بنابراین تا قبل از ۱۲ سالگی کودکان از عقل کافی برخوردار نیستند و بیشتر رفتارهای آنها جنبه تقلید دارد بنابراین مادران و پدران و معلمان تا ۱۲ سال مهم ترین الگو برای رفتار فرزندان هستند وکودکان از آنها تقلید می کنند بنابراین در این زمان آگاهی از علم تربیت برای مربیان و والدین ضروری است.

رفیعی با اشاره به این که رسول اکرم(ص) عشق و محبت زن و شوهر نسبت به یکدیگر را از ضروریات حفظ ایمان می دادند، اظهار کرد: بر این اساس یکی از جنبه های مهم تربیت دینی، تربیت عاطفی  فرزندان است که باید در درون خانه انجام شود.

وی افزود: بی توجهی به بعد عاطفی تربیت در کودکان، آنها را در بزرگسالی به انسان های سردی تبدیل می کند که توانایی برقراری ارتباط مناسب را با همسر و فرزندان خویش ندارند و چنین افرادی شاید بتوانند تمام نیازهای مادی اعضای خانواده خود را تأمین کنند ولی در زمینه عشق ورزی به دیگران بی توجه و سرد هستند و عدم برخورداری از این مهارت به برمرور زندگی آنها را سرد کرده و موجب فاصله گرفتن اطرافیان از آنها می شود بنابریان باید عشق ورزی را از همان دوران کودکی به فرزندان خود آموزش دهیم.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان این که عشق ورزی زن و مرد به یکدیگر و تکریم یکدیگر در جلوی چشمان فرزندان از دیگر روش های تربیت فرزندانی با محبت است ، یادآور شد: البته این محبت باید در حد معقول و منطقی بوده و از حد تعادل خارج نشده و به افراط تبدیل نشود.