به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، کاظم خاوازی در دیدار با آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر کریمه اهل بیت سلام‌الله علیها با بیان اینکه ما آماده همکاری با آستان مقدس بانوی کرامت در حوزه‌های کشاورزی هستیم، افزود: برای ما افتخار است که آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها مانند آستان قدس رضوی در امر کشاورزی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه با عنایت خداوند و زحمات کشاورزان در بخش‌های زراعی وضعیت خوبی داریم، گفت: ما در تولید محصولات زراعی مانند گندم به مرحله تثبیت رسیده‌ایم و آنچه که مورد نیاز کشور است که حدود ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیون تن گندم می‌باشد در کشور تولید می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دلیل واردات گندم، گفت: واردات گندم مربوط به ذخایر استراتژیک کشور است که هر کشوری این ذخایر را دارد و بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی ۵ میلیون تن تعیین شده است.

وی بیان کرد: در زمینه چغندر و نیشکر گام‌های بلندی در کشور برداشته شده و ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته در فراورده شکر افزایش عملکرد داشتیم و پیش‌بینی ما این است که امسال ۱.۶ میلیون تن شکر تولید کنیم که قدم کوتاهی تا خود کفایی فاصله داریم.

خاوازی با بیان اینکه در گیاهانی مانند سبزی و سیفی ما در کشور بیش‌بود داریم، گفت: وضعیت باغبانی ما خیلی خوب است و در عمده محصولات باید تمرکز بر صادرات داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در حوزه محصولات پروتئینی هم بیش از ۱۱ میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شود که بیش از نیاز است و در مرغ و ماکیان ۲.۷ میلیون تن تولید داریم که کشور در این بحث هم خودکفا است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در بحث گوشت قرمز هم هر سال واردات زیادی حتی تا ۲۰۰ هزار تن اتفاق می افتاد اما امسال فقط ۱۷ هزار تن واردات گوشت قرمز داشته ایم.

وی با اشاره به پتانسیل عظیم کشور در تولید آبزیان، ابراز کرد: اگر ما بتوانیم بر روی پرورش ماهی در قفس متمرکز شویم بین یک تا چهار میلیون تن می‌توانیم تولید داشته باشیم که گام‌های اولیه آن برداشته شده و توسعه آبزی پروری را به وضوح می توان در ایران مشاهده کرد.

خاوازی با اشاره به امکان تولید ماهی تیلاپیا در قم گفت: در زمینه تولید این ماهی در هر هکتار تا ۳۰۰ تن برداشت هم گزارش شده و این می تواند در قم که آب  شور دارد از پروژه های مناسب باشد و به اقتصاد این استان کمک کند و سبد خانوار را در مصرف آبزیان افزایش دهد.