به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سید احمد خاتمی طی سخنانی در ویژه‌برنامه شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها و بزرگداشت دهه بصیرت اظهار کرد: اصلی‌ترین محور موضوع امشب حضرت زهرا سلام‌الله علیها است که این ایام داغ حضرت دل همه را آزرده است و هر عاشق فاطمی خود را موظف به برگزاری عزا و برگزاری ایام فاطمیه می‌داند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: عمر حضرت زهرا سلام‌الله علیها بسیار کوتاه بود که به سه بخش کودکی،

زندگی خانوادگی و دوره ۷۵ یا ۹۵ روز پس از رحلت رسول خدا تقسیم می‌شود که دوره سوم بسیار کلیدی و سرنوشت‌ساز برای تاریخ اسلام است.

خاتمی تأکید کرد: اگر بخواهیم دوره سوم را در یک جمله خلاصه کنیم این است که این دوره‌ای بود که حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها ولایت مداری را تفسیر نمودند و جایگاه  ولایت مداری را به انسان‌ها نشان دادند.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: بدون تردید تحرکات این بانو از مصادیق امربه‌معروف و نهی از منکر بود و بالاترین معروف که ولایت مداری است و نهی از بدترین منکر که ولایت ستیزی است و نمی‌شود از این واقعیت گذشت.

امام‌جمعه موقت تهران در ادامه گفت: حضرت زهرا سلام‌الله علیها، می‌دانست پایان این تحرکات شهادت است با این وجود تمام هستی خود برای تحقق این معروف گذاشتند.

خاتمی خاطرنشان کرد: از نگاه عرفانی شهادت فقط نفع است اما ازنظر فقهی آسیب دیدن در راستای امربه‌معروف و نهی از منکر نباید صورت بگیرد و از نگاه عرفانی در شهادت ضرری نیست اما ازنظر ظاهری و فقهی ضرر وجود دارد که باید بگوییم که حضرت زهرا سلام‌الله علیها و فرزندشان امام حسین علیه‌السلام آموختند که این شرط درجایی است که دین درخطر نباشد اما اگر دین درخطر باشد دیگر مجالی باقی نمی‌ماند و باید همه هستی را فدا نمود و این بانوی بزرگوار آموختند آنجا که ولایت درخطر است باید هستی را فدا نمود و امن از ضرر شرط نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در خانه می‌نشستند و این تحرکات پرشور و حماسی و آینده‌ساز را نداشتند همه می‌گفتند ایشان با علی علیه‌السلام همراه نبودند و باید بدانیم این شرط فقهی را در جای خودش مصرف کنیم اما آنجا که پای دین مطرح است و دین درخطر است دیگر امن از ضرر شرط نیست و باید خود را فدا نمود تا دین و ولایت حق پایدار بماند.

وی اظهار داشت: شیوه حمایت از ولایت در سیره فاطمی به‌درستی وجود دارد که حضرت با خطبه فدکیه که معجزه فصاحت و بلاغت است با عمق و محتوای مهم آن را آموخته است و از عجایب این خطبه آن است که در این  خطبه کاملاً ولایت مداری تبیین شده و بحث نفاق و انحراف دین‌داران و فرصت‌طلبان و غارتگران میراث نبوت را معرفی‌شده‌اند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ریزش‌ها و رویش‌ها در بحث ولایت در قرآن و تاریخ اسلام بسیار وجود دارد افرادی که سوابق درخشانی نیز داشتند اما ریزش کرده و از ولایت علوی حمایت نکردند که  قصه زیدیه ، فتحیه، واقفیه، همگی قصه ریزش از ولایت هستند.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: حماسه نهم دی حماسه‌ای کاملاً فاطمی و ولایت مدارانه بود و مردم دیدند بصیرت این است که به صحنه بیانید و بساط فتنه را جمع کنند؛ از جمله فتنه‌ها این تحرکات اخیر است که برخی با انتشار فیلم‌هایی از خود به صحنه آمده‌اند و سیمای عریان فتنه را نشان می‌دهند‌.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت‌: بعضی از کلیپ‌ها ترجمه فتنه‌های گذشته است که باید بگوییم جریانی که حامی فتنه بود ادعا داشت ولایت را قبول دارد اما الان سکوت کرده‌ و از ولایت حمایت نمی‌کند و ولایت ستیزی را محکوم نمی‌کند.

وی افزود: الحمدالله ولایت در اوج محبوبیت است و لجن پراکنی‌ها نور خورشید را خاموش نخواهد کرد اما فاطمه  زهرا سلام‌الله علیها آموخت باید برای حمایت از ولایت تبیین و تحلیل داشته باشیم که هدف دشمن براندازی است اما به حول و قوه الهی محور وحدت و عظمت و اقتدار این کشور مقام معظم رهبری است و دشمن نخواهد توانست ضربه‌ای وارد سازد.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: باید تحرکات دشمن را دنبال کنیم و هرروز که به اقتدار این کشور افزوده می‌شود کینه دشمن هم بیشتر می‌شود اما این انقلاب یک انقلاب الهی و خدایی است و بیش از ۴۰ سال از این انقلاب گذاشته است و امیدواریم به ظهور حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ختم شود.