به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها،  حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در بیان نکات تفسیری سوره مبارکه عنکبوت در حرم مطهر بانوی کرامت به گروه هایی که از رحمت خدا محروم می شوند اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه ۲۳ سوره عنکبوت افرادی که خدا و نشانه های خدا را انکار می کنند را از رحمت خود محروم و عذاب دردناکی را به آنها وعده داده است.

وی این محرومیت را ناشی از اعمال و رفتار خود مردم دانست و افزود: در این محرومیت از رحمت خدا فرقی هم ندارد که از خویشاوندان پیامبر خدا باشند مانند عموی پیامبر صلوات الله علیه و آله و یا همسر حضرت نوح و یا این که یک فرد عادی باشند در هر صورت مشمول عذاب الهی می شوند.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت با بیان اینکه دومین عامل محروم شدن از رحمت خداوند ترک امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: در روایات داریم اگر جامعه ای نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت شوند اشرار بر آن جامعه حاکم می شوند، دعایشان مستجاب نمی شود، معیشت و رزقشان سخت می شود و رحمت خدا از این مردم سلب می شود.

وی ادامه داد: حداقل امر به معروف و نهی از منکر، قلبی است و انسان باید هر جا گناهی را می بیند ناراحت شود و ابراز ناراحتی کند و در درجه بعد تذکر زبانی است اما اگر در جامعه ای کسی از گناه ناراحت نشود و افرادی که گناه می کنند تشویق هم شوند رحمت خدا از آن جامعه رخت بر می بندد.

رفیعی ابراز کرد: یکی از راه های مهم گسترش معروف و جلوگیری از منکر در جامعه این است که با استفاده از ابزارهای قانونی فرهنگ سازی شود مثلا خانم هایی که کارمند دولت هستند و تعدادشان هم کم نیست کافی است بخشنامه محکمی در باره لزوم رعایت حجاب وجود داشته باشد این افراد رعایت می کنند و معنی ندارد که عمل نکنند زیرا کارمند دولت هستند.

وی افزود: اگر انگشتر طلای مردانه ساخته نشود این منکر از بین می رود، اگر مانتوهای جلوباز تولید نشود خودبخود پوشش خانم ها خوب می شود ولی اگر منکر عادی، ترک معروف، روابط دختر و پسر و اختلاس و دروغ عادی شد این جامعه از رحمت الهی دور می شود.

استاد حوزه و دانشگاه سومین عاملی که مانع رحمت خدا می‌شود را کفران نعمت های خداوند دانست و گفت: قرآن شهری را مثال می زند که سه ویژگی داشت اول امنیت که از شر حمله کشورهای بیگانه در امان بود، دوم اطمینان و آرامش در آن شهر حاکم بود و هر روز تنش و اعصاب خوردی نبود و سوم فراوانی رزق یعنی از نظر معیشتی وضعشان خوب بود که در یک کشور الگوی ایمانی این سه ویژگی باید وجود داشته باشد اما مردم آن شهر کفران نعمت کردند و گرسنگی و ترس بر مردم حاکم شد و در برخی نقل ها آمده است که مردم با نان خود را تطهیر می کردند و کار به جایی رسید که برای همان نان ها صف می کشیدند.

وی با بیان اینکه کسانی که این نظام را اداره می کنند باید بدانند که کشور نیاز به امنیت بیرونی، آرامش درونی و فراوانی رزق دارد و مردم نباید در معیشتشان دچار سختی شوند، گفت: مردم هم باید قدر این نعمت ها را بدانند و کفران نعمت نکنند زیرا خداوند برای انسان هایی که کفران نعمت می کنند مرگ فرستاده است و اسراف را از گناهان کبیره برشمرده است.

رفیعی چهارمین عامل دوری از رحمت خدا را حرام‌خواری و قسم دروغ خوردن برای بالاکشیدن اموال مردم دانست و گفت: خداوند در آیه ۷۷ سوره آل عمران می فرماید ما ۵ برخورد شدید با این افراد می کنیم عبارت است از این که روز قیامت جایگاه بدی دارند، خدا از این افراد حرف نمی زند و به آنها نگاه نمی کند، راهی برای پاکی و رهایی آنها وجود ندارد و عذاب دردناکی در انتظارشان است.

وی با بیان اینکه عامل پنجم دوری از رحم خدا ظلم است، افزود: پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند از دعا و نفرین مظلوم بترسید حتی اگر کافر باشد زیرا دعای مظلوم حجاب ندارد و دعایشان انسان را گرفتار می کند و امروز مطمئنا نفرین مردم مظلوم یمن و فلسطین دامن آل سعود و رژیم غاصب صهیونیستی را خواهد گرفت.

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه عامل ششم محروم شدن از رحمت خداوند قطع رحم است، گفت: پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند رحمت خدا بر قومی که در آنها قاطع رحم باشد نازل نمی شود.