به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، داستان آفرینش حضرت آدم (علیه‌السلام) و نوع بشر در تمامی ادیان آسمانی با تفاوت‌هایی ذکر شده است و گناه نخستین و مهمترین عامل هبوط حضرت آدم علیه السلام و همسرشان حضرت حوا سلام الله علیها در ادیان مسیحیت و یهودیت است و بر خلاف اسلام حضرت حوا سلام الله علیها پس از اینکه به واسطه شیطان و مار مار فریفته شد، حضرت آدم علیه السلام را نیز فریب داد و به این واسطه هبوط به زمین اتفاق افتاد.

در دین مسیحیت و یهودیت هرچند انبیای زیادی توسط انسان‌ها به بدترین شکل ممکن به شهادت رسیدند و طبق نگرش آن ها بر اساس داستان پولوس کسی که دین مسیحیت را تحریف کرد هر چند حضرت عیسی مسیح علیه السلام مصلوب شد اما هرگز آنگونه که باید انسان و به ویژه زن مورد بخشش قرار نگرفت و بر همین اساس است که در کتاب آسمانی مسیحیان و یهودیان زن مساوی با شیطان بوده و از رسیدن به کمالات معنوی به واسطه گناه نخستین محروم است و هرچند حضرت عیسی مسیح علیه السلام برای بخشش او مصلوب شد اما این زن هرگز مورد بخشش قرار نگرفت.

برخلاف مسیحیت و یهودیت آیین اصیل اسلامی که برگرفته از اندیشه راستین ائمه معصوم علیه السلام و بر اساس قرآن کریم است علت به زمین آمدن حضرت آدم و حوا علیه السلام به زمین خطایی بود که آنها مرتکب شدند و این خطا ترک اولی بود نه گناه و حضرت آدم و حوا علیه السلام زمانی که در بهشت متوجه خطای خویش شدند؛ بر اساس آیات سوره اعراف فقط در قالب یک جمله از خداوند به زیباترین شکل ممکن پوزش طلبیدند و خداوند توبه آنها را پذیرفت و آنها بخشیده شدند؛ اما به واسطه اینکه به مقامات بالای الهی برسند خداوند حضرت آدم علیه السلام و فرزندانشان را در زمین مستقر ساخت تا خلیفه او در زمین بوده و زمینه بهشتی شدن خود و دیگر مخلوقات را فراهم کنند.

اگر از قرآن کریم این سوال را بپرسیم که حضرت آدم علیه السلام زمانی که خطا کرد و خواست به درگاه حضرت احدیت توبه کند چه کرد، قرآن کریم و روایات می فرمایند حضرت آدم علیه السلام خداوند را به اسم هایی که از خود خداوند آموخته بود قسم داد تا خداوند از خطای او در گذرد و آن اسامی طبق روایات و احادیث نام هایی جز نام های رسول اکرم صلی الله علیه وآله و اهل بیت علیه سلام نبود.

آری اگر بگوییم حضرت آدم علیه السلام نیز مانند ما به هنگام خطا شب قدری را در بهشت تجربه کرده اند و مانند ما که در شب قدر قرآن به سر می گذاریم و خداوند رابه اهل بیت قسم میدهیم تا از خطاهای ما در گذرد و توفیق حیات دوباره پس از گناه را به ما بدهد، حضرت آدم علیه السلام نیز طبق روایات خداوند را به حضرت رسول صلی الله علیه وآله و اهل بیت ایشان قسم دادند تا خداوند ایشان را مورد بخشش قرار دهد.

از آن جایی که خداوند به عنوان خالق آدمیان می دانست فرزندان حضرت آدم علیه السلام مانند پدرشان ممکن است بر اثر فریب دشمن آشکاری به نام شیطان به راه خطا بروند به همین دلیل خداوند درهای توبه را در شب قدر به روی آدمیان باز کرد تا انسان فرصت حیات دوباره پس از گناه را به دست آورد هرچند که در مسیحیت و یهودیت تحریف شده چنین فرصتی از آدمی دریغ شده است؛ اما در آیین مقدس اسلام و در سیره ائمه معصومین علیه السلام شب قدر از اهمیت زیادی برخوردار است و خداوند رزق یک سال آدمی و حیات مادی و معنوی او را در شب قدر مقدر می کند.

در روایت ها بیان شده که حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها نمى‌گذاشت کسى از اهل خانه در شب‌های قدر به خواب رود، به آنان غذاى کم مى‌داد و از روز قبل براى احیاى شب قدر آماده مى‌شد و مى‌فرمود« محروم کسى است که از برکات این شب محروم باشد»؛ بر همین اساس شیعیان امیر المومنین علیه السلام در شب های قدر با حضور در مساجد، تکایا ، حسینیه ها و حرم های اهل بیت برای احیا حاضر می شوند.

یکی از میعاد گاه های مهم عاشقان و تائبان سیر الی الله در شب‌های قدر ، آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است.

در روایت ها داریم که شب قدر عظمتی به مانند عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها دارد و همانطور که قدر و منزلت شب قدر برای آدمیان ناشناخته است قدر و منزلت سیده نساء العالمین نیز برای فرزندان آدم ناشناخته است، شیعیان معتقد هستند اگر چه قبر حضرت زهرای مرضیه مخفی است اما قبر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم مانند قبر مخفی مدینه است.

آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها در شب های قدر حال و هوای خاصی دارد انگار حرم بانوی کرامت به مانند خانه حضرت زهرا سلام الله علیها در شب قدر و ضربت خوردن امام علی علیه السلام سیاه‌پوش می شود، اهالی این بارگاه ملک پاسبان در شب قدر به مانند اهالی خانه حضرت امیر ولی الله اعظم رخت سیاه برتن کرده و در عزای مولای متقیان سوگوار می شوند.

حرم مطهر گرچه رخت سیاه بر تن دارد اما به واسطه اشک های تائبان و سوگواری عزاداران به مانند باغ‌های بهشت برین که از زیر درختان و بستان هایش نهر های زیبا جریان دارند، نهرهایی متنعم از رحمت الهی در شب قدر برای تائبان در جای جای حرم جاری می شود.

در شب قدر عطر گل های محمدی و فاطمی زائران را سرمست می کند هرچند امسال به واسطه کرونا سجاده هایمان را با فاصله از هم در آستان مقدس بانوی کرامت پهن می‌کنیم و ماسک بر دهان می‌گذاریم اما این ماسک و فاصله اجتماعی به معنای دل‌های بریده و دور از هم نیست بلکه دل‌های عاشقان در حرم به مانند نهرهایی کوچک است که گردهم آمده و به دریای انتظار مهدی موعود می‌ریزند و قلب های عاشقان را لبریز می‌کنند و معراجی می‌کند.

اگرچه امسال در شب‌های قدر جای کودکان در حرم بانوی کرامت خالیست تا با کبوتران حرم بر آسمان بهشتی آستان به پرواز درآیند اما هزاران کودک در کنار پدر و مادر خویش با امواج رسانه ملی و از دریچه قلب‌ها که رحم امن حضرت پروردگار است، راهی حرم امن بانوی کرامت می‌شوند و چه بسیار مرغ‌هایی که در حرم امن دل، عاشقی کرده و در امنیت بهشتی این آستان ملک پاسبان گم می‌شوند.

اگرچه در این روز ها تمامی دنیا سیاه پوش کروناست ولی در روی زمین در عتبات ایران، در مشهد و قم ندای الغوث الغوث عاشقان گوش عرشیان را نوازش می‌دهد و خداوند به فرشتگان خود می گوید آیا ندای لبیک خواهی بندگان من را نمی شنوید.

فرشتگان عرش فرمان پروردگار را لبیک گفته و به همراه اهل زمین برای اهل زمین دعا می کنند تا اهل زمین هم اهل آسمان شوند و بگویند ما بنده‌ایم نه یاغی.

آری در این شب‌های قدر همه آمده اند تا هم‌نوا با یکدیگر فریاد برآورند که ای مهربان‌ترین خالق آسمان‌ها و زمین عهد می بندیم که در مسیر بندگی ثابت قدم باشیم و تو دستگیر ما نیازمندان باش تا جز در مسیر بندگی قدم بر نداریم.

آری اگرچه امسال چهره‌های نادم خویش را در ماسک پنهان می‌کنیم باز هم آمده‌ایم که بگوییم تائبیم و صورت از توبه پنهان نمی‌کنیم و با قلب هایی به هم نزدیک از تو مددکار عالمیان مدد می خواهیم تا ما را در مسیر بندگی پاک و پاکیزه بپذیری و همانند شهید شب های قدر، امیرالمومنین علیه السلام ما را با رستگاری بپذیری و ما نیز مانند شهید شب های قدر تو را در حالی که پاکیزه هستیم ملاقات کنیم و ما را پاکیزه بپذیری و اجازه دهی تا ما پابرهنگان قوم بتوانیم در عصر ظهور یاریگر امام عصر مان باشیم و در کنار مهدی فاطمه همه ندای لبیک خواهی «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین علیه السلام را در دشت کربلا به زیباترین شکل ممکن پاسخ دهیم.

آری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها در شب های قدر مانند شب معراج پیامبر صلی الله علیه و آله همانند نوری است که اهل زمین را در پاکیزگی و طیب بودن خویش سوار می کند و اهل زمین را تا معراج می برد تا ما نیز معراجی شویم، این آستان در شب های قدر معراج آسمانی اهل زمین است معراجی که زمینیان با اشک های چشم در آن غسل توبه می کنند.
امشب گناهکاران در آستان ملک پاسبان بانوی کرامت جمع شدند تا در کنار بانوی کریمه معراجی شوند و راه معارج را بیاموزند تا خداوند به واسطه بانوی کریمه آن‌ها را با معراج اهل عرش آشنا کند آری آستان مقدس بانوی کرامت در شب‌های قدر معراج اهل زمین برای آسمانی شدن است.