به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، نخستین نشست شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم به ریاست آیت الله سید محمد سعیدی و با حضور شهردار قم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور و جمعی از مسئولان استانی در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

آیت الله سعیدی در این نشست با بیان اینکه امور مساجد باید به همت مردم و نهادهای داخلی خود مساجد رقم بخورد و به نهادهای دیگر وابسته نباشند، اظهار کرد: گروه های فعال در مساجد مانند بسیج و کانون فرهنگی هنری و سایر نهادها باید علاوه بر حفظ استقلال و دخالت نکردن در امور مربوط به هم مانند یک قطار به هم پیوسته باشند و هدایت این قطار به دست امام جماعت مسجد باشد.

وی با اشاره به شکل گیری شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در هر استان گفت: این نشست ها باید پیگیری شود و نتیجه و خروجی جلسات ملموس باشد تا کارآیی لازم را داشته باشد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام روحانی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قم با بیان اینکه سایت بچه های مسجد بیش از سه سال است شروع به کار کرده است، گفت: در این سایت اطلاعات و اخبار کانون‌های مساجد و خدمات فرهنگی این کانون‌ها به صورت به روز بارگذاری می شود و تا کنون ۵۷۷ هزار و ۷۳۷ دوره آموزشی و یک میلیون و ۷۹۸ هزار فعالیت غیر آموزشی در این سایت ثبت شده و بیش از ۱۰ هزار کتابخانه در مساجد کل کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۶ هزار کانون مسجد از کل کشور در این سامانه به ثبت رسیده است، افزود: کانون های ثبت شده در استان قم ۴۲۳ کانون است که از این تعداد  ۳۹۰ کانون برادران و ۳۳ کانون خواهران، ۳۴۱ کانون شهری و ۸۲ کانون روستایی هستند.

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان قم با بیان اینکه در کانون های مساجد کلاس ها و دوره های فرهنگی برای همه رده های سنی برگزار می کند گفت: این سایت خدمات فرهنگی مساجد را به مردم معرفی می کند و تا کنون در استان قم ۵۳ هزار و ۹۳۵ نفر در این کانون‌ها عضویت پیدا کرده اند و شماره ملی آنها در سامانه به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به لزوم هویت بخشی به کانونهای مساجد، گفت: تا کنون ۴۵ درصد مساجد کل کشور کانون فرهنگی هنری دارند و در برخی از این مساجد هم ائمه جماعات در کانون حضور ندارد بنابراین باید با همکاری نهادهایی مانند سازمان تبلیغات و اداره اوقاف و سایر نهادهای مربوطه کانون مساجد را تقویت کنیم و فعالیت های فرهنگی را در مساجد کشور بیمه کنیم.

روحانی با بیان اینکه تمام فعالیت های فرهنگی مساجد دراین سایت به اشتراک گذاشته می شود افزود: سایت بچه های مسجد بستر مناسبی برای الگوگیری از مساجد نمونه در زمینه فعالیت های فرهنگی است تا سایر مساجد هم بتوانند فعالیت های مشابه را در مسجد خود پیاده سازی کنند.

گفتنی است شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد وظیفه هماهنگی و سیاستگذاری استانی فعالیت‌های کانون‌های مساجد را به عهده دارد و هر سه ماه یک بار با حضور فرمانده سپاه استان، شهردار، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و نماینده حوزه علمیه هر استان تشکیل جلسه می دهد که نخستین نشست این شورا در استان قم در حرم مطهر بانوی کرامت و به ریاست آیت الله سعیدی برگزار شد.