به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، فرا رسیدن ماه محرم حس و حال خاص خود را دارد و گویا قبل از دیدن پرچم عزای امام حسین علیه السلام  و سیاهپوش شدن در و دیوار و دیدن مردم با پیراهن سیاه در گوشه و کنار شهر، قلب‌ها هم سیاهپوش شده و سنگینی عزای اباعبدالله(ع) بر قلب‌ها را احساس می‌کنیم.

اگر آدم اهل دلی هم نباشید کافی است در شهری مانند قم زندگی کنید و هر روز چشمتان به حرم مطهر بانوی کرامت بیفتد؛ اینجاست که تا چشم انسان به پرچم مشکی یا حسین علیه السلام برافراشته شده بر بالای گنبد مطهر می افتد غم عزای اباعبدالله(ع) به دل می نشیند و نوحه های محرمی را در دل مرور و زیر لب زمزمه می‌کند.

باز این چه شورش است که در خلق عالم است/ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است/ باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین/ بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است

آری حال و هوای امام حسینی حرم غبار از دل و دیده می‌زداید و ناگاه می‌بینی که اشک از گوشه چشمت سرازیر شده و دلت هوای حرم و محرم و سینه زنی و روضه می‌کند و گویا هوای محرمی حرم، دلنشین‌ترین روضه دنیا است و برای اشک ریختن بر حسین علیه السلام نیازی به روضه خوان ندارد.

با دیدن در و دیوار سیاهپوش حرم و اشعار زیبایی که روی دیوارها نصب شده که هر کدام صحنه‌ای از عزای امام حسین علیه السلام را در ذهن مجسم می‌کند و دل آدم می‌گیرد که چه شب‌هایی که در هر گوشه حرم می‌نشستیم و روضه گوش می‌دادیم و غم و اندوه یک سال خود را که در سینه‌ها جمع شده با گریه بر مصیبت امام حسین علیه‌السلام تسلی می‌دادیم و با صدای گریه کنار دستی خود همنوا می‌شدیم و از ته دل اشک می‌ریختیم.

اگرچه این بیماری منحوس صفای تجمعات و عزاداری دسته جمعی را گرفته اما باز هم حرم حال دیگری دارد؛ روز اول محرم که وارد حرم می‌شویم گویا وارد خانه صاحب عزا هستیم و می توان با ادب در گوشه ای خلوت با صاحب عزا هم نوا شد و غم دل را بروز داد؛ حرمی که این روزها بیت الاحزانی برای شیعیان دلسوخته اباعبدالله(ع) است.

اگر چشمان اشک آلود و دل‌های غم زده مان از دیدن ۶ گوشه محروم است اما حرم حضرت معصومه سلام الله علیها نیز آشیانه آل محمد صلوات الله علیهم و محل حضور اباعبد الله(ع) و دیگر ائمه(ع) است و همین موضوع است که حرم حضرت معصومه سلام الله علها را برای شیعیان خاص کرده است.

در ادامه حال و هوای حرم حضرت معصومه سلام الله علیها را در تصاویر حرم در روز اول محرم می بینیم؛