به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی در مراسم بزرگداشت علامه حسن‌زاده که پنج‌شنبه شب در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: ما در محفل بزرگداشت بزرگی هستیم که با مشقت، صبر و استقامت خود را به اینجا رساند.

وی با بیان اینکه روز ولادت، رحلت و بعثت سه روز مهم برای هر انسانی است، گفت: این سه روز در طول همدیگر و پله اول پیش نیاز پله دوم و پله دوم پیش نیاز پله سوم است و باید این پله ها را یک به یک طی کنیم تا به درجات کمال برسیم.

شاگرد آیت الله حسن زاده آملی با اشاره به این عبارت از آیت الله حسن زاده آملی که همواره در جلسات درسی خود می‌فرمود «هستیم که هستیم که هستیم» افزود: مرگ به معنای نابودی نیست بلکه لباس عوض کردن است و اگر آیت الله حسن زاده آملی به این مقام رسیدند به خاطر این بود که کتاب علم و عمل را با قوت گرفت و با این دو بال در عالم دنیا پرواز کرد.

وی با اشاره به وصف عالم ربانی که در پیام تسلیت مقام معظم رهبری برای آیت الله حسن‌زاده آملی بیان شده است، گفت: این صفت یعنی کسی که علم را برای دنیا و تفاخر نمی‌خواهد بلکه برای برون رفت از جهل علمی و عملی و حرکت در مسیر هدایت الهی می‌خواهد و کسی که علم را برای خدا بخواهد به درجاتی می‌رسد که خداوند در قرآن فرموده برای کسانی که به آنها علم عطا شده است درجاتی است و در روایتی آمده است مقصود از درجات جنات است.

عباسی خراسانی با بیان اینکه وصف دومی که مقام معظم رهبری برای آیت الله حسن زاده آملی به کار بردند سالک توحیدی است، افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید ای انسان تو سالک به سمت خدا هستی و ما در نمازهای خود از خدا می‌خواهیم که ما را به سمت صراط مستقیم هدایت کند که این صراط مستقیم همان توحید است.

وی با بیان اینکه آیت‌الله حسن زاده آملی به حقیقت توحید رسید، گفت: بیش از ۱۹۰ اثر نشر شده که هر یک انسان را به سمت توحید هدایت می کند نشانه ای از رسیدن این عالم ربانی به صراط مستقیم توحید است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به خطر تحریف آیت آلله حسن زاده توسط نابخردان غیرعالم و غیرعارف، تصریح کرد: شناسنامه معرفتی آیت الله حسن زاده آملی متصف به اسم شریف ولی است و ایشان مظهر ولی الله هستند و مانند سی مرغ که با یکی شدن یک مرغ می‌شوند ایشان نیز خود را ذوب در ولایت می‌دانست.

وی افزود: معنای سالک توحیدی یعنی آیت الله حسن زاده در اوج عرفان نظری و عرفان عملی بود و عرفان ایشان عرفان به‌روزی بود که منزوی نیست و با حضور در میان جمع، جمع را خدایی می‌کرد.

عباسی خراسانی با بیان اینکه سالک توحیدی خود و همه را برای خدا می‌خواهد، گفت: خصلت آیت الله حسن زاده این بود که دنبال مرید بازی نبود و اگر کسی می بینید که خود را شاگرد ایشان می‌داند و دنبال مرید بازی است بدانید که به دنبال تحریف ایشان است.

وی بهترین اثر آیت الله حسن زده آملی را به نقل از خود ایشان «عیون مسائل نفس و سرح العیون فی شرح العیون» دانست و گفت: ایشان در این کتاب ۶۶ عین از مسائل مهم معرفت نفس را بیان کرده اند که حوزویان و دانشگاهیان باید هر کدام از این عیون را به عنوان پایان نامه و رساله سطوح عالیه خود مورد تفصیل و گسترش قرار دهند.

شاگرد آیت الله حسن زاده آملی با بیان اینکه اقامتگاه آیت الله حسن زاده آملی در روستای ایرا در اتاقی ۳ در ۴ بود، گفت: این روستا در دامنه‌های کوه دماوند واقع شده است و در حقیقت غار حرای آیت الله حسن زاده آملی بود که دوره‌های خودسازی را در این مکان می‌گذراند.

وی با بیان اینکه کتاب دم دستی آیت الله حسین زاده آملی در این خانه کوچک یک مفاتیح الجنان چاپ قدیم بود، گفت: از ورق های این مفاتیح معلوم بود که بیشترین دعایی که ایشان می‌خواند دعای کمیل بود و صفحات این مفاتیح نشان می‌داد که بعد از دعای کمیل بر خواندن دعای عشرات که یک دعای تلقینی است تأکید ویژه داشته است.

عباسی خراسانی با اشاره به مراسم تشییع و تدفین این عالم ربانی در اربعین حسینی، اظهار کرد: اگر ایشان آیت الله حسن زاده شد به خاطر این بود که اربعین پشت اربعین به خود سازی مشغول بود و ما هم اگر به دنبال رسیدن به این مقامات هستیم باید از خودسازی شروع کنیم.