به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی دوشنبه شب در مراسم جشن همراهی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به خطبه ۷۲ نهج البلاغه گفت: این خطبه را می توان به چهار قسمت تقسیم کرد که بخش اول بیان سه صفت از صفات خداوند و بخش دوم هم به ما می آموزد که چگونه بر پیامبر درود بفرستیم و بخش سوم دعاهای پر معنایی برای پیامبر(ص) و بخش آخر هم اینکه چطور از خدا بخواهیم که ما را در بهشت در کنار پیامبر(ص) قرار دهد.

وی با بیان اینکه ما باید دعا کردن و درود بر پیامبر(ص) و توصیف خاتم النبیین را از امیرمؤمنان(ع) یاد بگیریم، افزود: در روایات به ما یاد داده اند که از آداب دعا کردن این است که قبل از دعا حمد و ثنای خداوند را انجام دهیم و امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند ای خدایی که همه چیز را گسترش دادی، ای خدایی که نگهدارنده آسمان‌ها هستی و ای خدایی که همه دلها چه دل‌هایی که به سعادت می‌رسند و چه دل‌هایی که به شقاوت می‌رسند را بر فطرت خدا پرستی آفریدی؛ پروردگارا گرامی ترین صلوات و پر بار ترین برکات خودت را بر خاتم النبیین قرار ده، سپس حضرت ۲۴ وصف پیامبر(ص) را ذکر می‌کنند و می‌فرمایند پیامبری که بنده تو و رسول تو و آخرین پیامبر بود و درهای بسته علوم و مکارم اخلاق را گشود.

وی در ادامه بیان اوصاف پیامبر(ص) در خطبه ۷۲ نهج البلاغه افزود: پیامبری که حق را به وسیله حق علنی کرد، غوغا و سروصدای باطل را از بین برد، حملات گمراهی‌ها را از بین برد و بار رسالت را خدا بر دوش ایشان قرار داد و به فرمان تو قیام کرد و هر جا رضایت تو بود با شتاب به سمت آن می‌رفت.

حسینی قمی گفت: پیامبر(ص) در عزم خود سستی نداشت، وحی خدا را حافظ و عهد خدا را نگهبان بود و برای پیشبرد فرمان خدا قدم بر می‌داشت و نور حق را آشکار کرد و راه را برای گمراهان روشن کرد و دل‌ها به وسیله پیامبر هدایت شد بعد از اینکه در فتنه‌های گوناگون فرو رفته بودند زیرا در عصر جاهلی تمام هم و غم مردم جنگ، دعوا و خونریزی بود و حتی برخی به خاطر اینکه از پیامبر(ص) شنیدند در بهشت جنگ و خونریزی نیست اسلام نیاوردند.

استاد حوزه علمیه بخش سوم خطبه ۷۲ نهج البلاغه را دعای در حق پیامبر(ص) دانست و گفت: حضرت می‌فرمایند خدایا جایگاه وسیعی در سایه خودت برای ایشان قرار ده و پاداش مضاعفی از فضل خودت برای ایشان عطا کن، کاخ باشکوه پیامبر(ص) را از هر بنایی بالاتر قرار ده، جایگاه او را نزد خود گرامی گردان، نورش را کامل کن، در عوض زحمات پیامبر(ص) در فردای قیامت هر شهادتی که می دهد را بپذیر و سخن و گفتار پیامبر را مورد رضایت همه قرار ده زیرا سخن پیامبر همراه با منطق عادلانه است.

وی گفت: امیرالمؤمنین(ع) در انتها می فرمایند خدایا در بهشت بین ما و پیامبر(ص) جمع کن همان بهشتی که محل زندگی خوب و خوش است، محل نعمت های جاودانه است، آرزوهایش مطلوب و همراه با آرامش است.

حسینی قمی در رابطه با فضائل درود بر پیامبر(ص) به چند حدیث اشاره کرد و گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند کسی که یک صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد خدا هزار صلوات در هزار صف از فرشتگان بر او می فرستد و هیچ مخلوقی نمی ماند مگر این که بر او دردو می فرستد.

وی افزود: امام باقر علیه السلام فرمودند در ترازوی اعمال انسان چیزی سنگین تر از صلوات بر پیامبر(ص) نیست و پیامبر(ص) فرمودند صلوات بر من نوری است که در صراط به فریاد انسان می رسد و در حدیث دیگری فرمودند هیچ دعایی به اجابت نمی رسد مگر این که قبل از آن به پیامبر(ص) درود بفرستد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما چگونه باید بر پیامبر(ص) درود بفرستیم، گفت: در تمام منابع اصلی اهل سنت آمده است که فردی از پیامبر سؤال کرد که ما چگونه بر شما صلوات بفرستیم حضرت فرمودند بگویید اللهم صل علی محمد و علی آل محمد بنابراین ما صلوات بدون صلوات بر آل محمد نداریم و در روایت دیگری پیامبر فرمودند بر من صلوات مقطوع و نا تمام نفرستید.

وی با بیان اینکه آیا صلوات بر پیامبر و آل پیامبر واجب است یا مستحب، افزود: زمخشری از علمای بزرگ اهل سنت ذیل آیه ۵۶ سوره احزاب می‌گوید اگر از من بپرسید می گویم واجب است و احتیاط این است که هر بار نام پیامبر را شنیدیم صلوات بفرستید و شرط قبولی نماز صلوات بر پیامبر(ص) و آل ایشان است.