به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین علی فتح الله زاده در سالروز تأسیس موزه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها اظهار کرد: موزه یکی از مهم‌ترین مصادیق میراث فرهنگی است که برای همه اقشار جامعه تاثیرگذاری و آموزندگی بسیاری دارد.

وی افزود: هرکسی به اندازه درک و استعداد و فهم خود می‌تواند در بازدید از اشیاء وآثار موزه بهره مند شود؛ از این لحاظ موزه اهمیت خاصی در انتقال و اثرگذاری پیام فرهنگی و معنوی دارد.

مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر بانوی کرامت ادامه داد: در واقع موزه را می‌توان پنجره و دریچه ای به هویت معنوی، فرهنگی، تمدن، سنت و عقائد گذشتگان دانست که هر مقدار از غنای بیشتری برخوردار باشد، نشان می‌دهد که یک ملت تا چه حد از جهات علمی، فرهنگی، معنوی، خلاقیت و دانش‌پژوهی، عمق و پیشینه دارد.

وی با بیان اینکه در ایران اسلامی نیز که پیشینه تمدنی چندهزار ساله دارد، در سده اخیر موزه‌های بسیاری ایجاد شده و هرکدام به نوعی در راستای رسالت و اهداف موزه و موزه‌داری، فعالیت و نقش‌آفرینی می‌کنند، گفت: به دلیل وجود گنجینه‌های نفیس در اماکن متبرکه ایران، از همان دهه‌های آغازین این حرکت فرهنگی، در مراکز مقدس و عمومی نیز، موزه تاسیس شد.

فتح الله زاده خاطرنشان کرد: «موزه آستان مقدس قم» اولین موزه عمومی ایران است که در ۲۱ آبان ماه  سال ۱۳۱۴ شمسی در داخل حرم مطهر فاطمی ایجاد شد و این موزه اولین موزه وقفی جهان و تنها موزه تاریخی هنری استان قم است.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی نیز در سال ۱۳۶۱ موزه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها از داخل حرم به محل فعلی انتقال پیدا کرد و در ادامه گسترش و ارتقاء یافت و حدود چهل سال است که پس انقلاب به زائران و مجاوران خدمات موزه‌ای ارائه می‌دهد.

مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر بانوی کرامت گفت: این موزه وقفیِ باسابقه با چند هزار شیء نمایش‌یافته و نیافته و بیش از هشت دهه فعالیت رسمی، در آغاز فعالیت هشتاد و هفت سالگی خود قرارگرفته‌ و ما جشن ۸۷ سالگی آن را در  ایام مبارک معصومیه گرامی می‌داریم.

وی تصریح کرد: برگزاری تورهای گردشگری بر محور معرفی و بازدید موزه فاطمی در ایام تاسیس این موزه قدیمی و معرفی آن در مجامع علمی قم پژوهی و گردهمایی های گردشگری قم از برنامه‌های موزه فاطمی در این ایام است.

فتح الله زاده ادامه داد: همچنین در صفحه اختصاصی موزه فاطمی در شبکه‌های مجازی، آثار هنری  مربوط به شخصیت و فضایل حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به صورت ویژه معرفی می‌شود.

وی بیان کرد: علاقه‌مندان به بازدید از موزه فاطمی می‌توانند در ایام معصومیه صرفا با ۴۰ درصد بهای بلیت عادی، در تمام ساعات شیفت صبح و عصر، از  اولین موزه عمومی ایران، با ۱۰ گنجینه حرم شناسی در تالار عترت و ۶ گنجینه تخصصی در تالار عبرت بازدید نمایند‌. 

مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر بانوی کرامت افزود: ساعات بازدید از موزه فاطمی همه روزه صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱۴:۳۰ و عصرها از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ است و جمعه‌ها نیز شروع بازدید از ساعت ۹ صبح خواهد بود.