به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها خانم همتی سخنران محفل بانوان در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها حرم مطهر بابیان اینکه روابط عاطفی میان والدین در خانواده که مهم‌ترین نهاد تربیتی جامعه و نخستین آموزشگاه فرد شمرده می‌شود، اثرگذارترین عامل حرکت مطلوب فرزندان برای انتخاب سبک و شیوه زندگی اسلامی است، گفت: پدر و مادر مسئول سلامت و رشد جسمی و روحی فرزندان خود هستند، هرچه آن‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری و تلاش بیشتری داشته باشند، نتیجه و ثمره آن را در آینده بیشتر خواهند دید.

همتی تربیت صحیح فرزندان را از وظایف اصلی و حساس والدین دانست و خاطرنشان کرد، اسلام شخصیت اصلی کودک را مرهون تربیت، پرورش و مراقبت پدر و مادر می‌داند و برای تمام لحظات زندگی و دوران عمر افراد دستورات خاص و مقررات ویژه‌ای دارد.

کارشناس معارفی حرم اظهار کرد: امام سجاد علیه‌السلام در رساله حقوق خود با اشاره به این موضوع تربیت نیکو و کمک برای ایجاد رفتار صحیح در فرزندان را از وظایف اصلی والدین عنوان کرده و فرموده‌اند: “حق فرزندت آن است که بدانی او از توست و خیر و شر او در همین دنیا به تو نسبت داده می‌شود و تو نسبت به تربیت شایسته و راهنمایی‌اش به سمت خدا مسئولی و در این مورد پاداش و کیفر داده خواهی شد. پس در کار تربیت فرزندت چنان رفتار کن که اگر در این دنیا آثار خوب داشت مایه آراستگی و زینت تو باشد.

همتی تصریح کرد: کودک مانند نهال نورسی است که برای رشد و نمو به زمین خاص و مقدار معینی نور، سایه و آفتاب نیاز دارد؛ هر کودکی نیز تحت شرایط و اوضاع مناسب و با ویژگی خاصی رشد می‌کند. هرگاه زمینه‌ها فراهم گردد، همچون نهالی پس از روییدن به شکوفایی می‌رسد.

این استاد حوزه کانون مقدس خانواده را مساعدترین محیط برای شکوفایی استعداد کودک خواند و عنوان کرد: برخی از والدین مسئولیت‌های خود را در تأمین نیازمندی‌های مادی فرزندان خلاصه کرده و تصور می‌کنند مسئولیت آنان منحصر به نیازهای جسمی فرزندانشان است، درصورتی‌که والدین موظف‌اند در مورد اساسی‌ترین مسئله زندگی، یعنی موضوع تربیت فرزند بکوشند.

کارشناس معارفی حرم اظهار داشت: ازآنجاکه کرامت ذاتی وجود انسان است و خداوند خالق انسان که کرامت را ذاتی وجود انسان قرار داده است، تکریم و بزرگداشت شخصیت کودکان ازجمله شیوه‌هایی است که در جهت تربیت فرزندان کارآیی فراوان دارد.

همتی ادامه داد: کودکان نیز مانند سایر رده‌های سنی نوجوان، جوان، بزرگ‌سال و کهن‌سال به خود علاقه دارند؛ احترام به کودک و حسن معاشرت والدین با وی یکی از اساسی‌ترین عوامل شخصیت ساز کودک است که در کلام پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم نیز به آن تأکید فراوانی شده است.

وی افزود: پیامبر(ص) در مورد تکریم به فرزندان می‌فرمودند: “اکرموا اولادکم واحسنو آدابکم”به فرزندان خود احترام کنید و با آداب و روشی پسندیده با آن‌ها معاشرت نمایید.

همتی تأکید کرد: سلام کردن یکی از روش‌های احترام به شخصیت افراد است که اثرات معنوی زیادی دارد و در مورد کودکان برای آن حداقل دو اثر روانی می‌توان برشمرد: از یک‌طرف برای کودک وسیله احیای شخصیت و ایجاد استقلال است و از طرف دیگر برای سلام کننده باعث تقویت خوی پسندیده تواضع و فروتنی است.

این کارشناس معارفی گفت: وقتی بزرگ‌سالان به کودک سلام می‌کنند، کودک احساس لیاقت و شایستگی می‌کند؛ به همین جهت رسول خدا می‌فرمودند: یکی از پنج چیزی که تا هنگام مرگ ترک نخواهم کرد سلام کردن به کودکان است.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: ازجمله اموری که در تکریم و شخصیت بخشی کودکان نقش بسزایی دارد، استفاده از القاب و عبارات تکریم آمیز هنگام خطاب کردن به کودکان است. والدین وقتی کودکان خود را صدا می‌زنند، در کنار اسم آنان از واژه خانم و آقا استفاده کنند.

وی گفتار نیک را از موارد احترام و تکریم به کودکان دانست و خاطرنشان کرد: گفتاری که شایسته و حاکی از مهر و محبت و یادآور خیر و فضیلت باشد، علاوه بر تشدید روابط مهرآمیز، شخصیت کودکان را به خوب بودن و رشد و کمال تشویق و تحریک می‌کند و عظمت خاصی به روح آنان می‌دهد که آثار نیکوی آن از یاد نخواهد رفت.

همتی تأکید کرد: به کودکان احترام بگذارید و در حضور دیگران از صفات و کارهای خوب کودکان قدردانی و تشکر کنید.