به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر آیه ۲۱۵ سوره مبارکه بقره اظهار کرد: برخی از تو سؤال می‌کنند که انفاق و کمک به فقرا چه معیاری دارد و چه چیزی را می‌توانیم انفاق کنیم؟ خدا می گوید هرچیزی که خیر است را می‌توانید انفاق کنید.

وی افزود: سپس خداوند می‌فرماید اگر می‌خواهید انفاق کنید ۵ گروه اولویت دارند که اول والدین هستند و در مرحله بعد خویشاوندان هستند که اگر در فامیل ما فقیری هست باید به او کمک کنیم، در مرحله سوم یتیم ها هستند که در جامعه سرپرستی ندارند، اولویت چهارم مساکین هستند و پنجم کسانی که در راه مانده‌اند و پولشان تمام شده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند در آخر این آیه می‌فرماید بدانید که هر کار خیری که انجام می دهید خداوند آن را می داند و نباید کار خیر خود را برملا کنیم و همه جا بیان کنیم.

وی با بیان اینکه در قرآن درباره انفاق آیات زیادی وجود دارد و در بیشتر مواقع بعد از توصیه به نماز توصیه به زکات شده که همان صدقه واجب است، گفت: انفاق اصول اخلاقی دارد که اولین اصل انفاق این است که از بهترین چیزهایی که داریم و آن را دوست داریم انفاق کنیم زیرا قرآن می فرماید هرگز  به خیر دست نمی‌یابید مگر اینکه از آن چیزی که دوست دارید انفاق کنید.

رفیعی گفت: عزیزترین چیزی که انسان دارد جانش است و به همین خاطر شهدا به این اندازه اجر و عظمت دارند و خانواده شهدا که فرزندان خود را برای دفاع فرستادند و از عزیزترین کسان خود برای دفاع از اسلام گذشتند باید تکریم شوند.

وی اصل دوم در انفاق را باطل نکردن آن دانست و گفت: قرآن می فرماید صدقات خود را با منت گذاشتن باطل نکنید و در جای دیگر می فرماید اگر انفاق نکنید بهتر از این است که انفاق کنید و منت بگذارید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اولویت سنجی در انفاق باید رعایت شود، گفت: امیرالمؤمنین(ع) نان و خرما به فقرا می دادند زیرا فقرا گرسنه بودند و نان برای خردن نداشتند، امام باقر علیه السلام هیچ لباسی را بیشتر از یک سال نمی‌پوشید و سر سال لباس را انفاق می‌کردند زیرا مردم افتخار می کردند که لباس امام را داشته باشند، امام کاظم علیه السلام پول به فقرا می‌دادند بنابراین باید اولویت سنجی کنیم که امروز انفاق نان در اولویت نیست بلکه تأمین جهیزیه، مسکن، اشتغال و … در اولویت است.

وی به سه ویژگی دیگر انفاق در روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و گفت: حضرت فرمودند خوبی و خدمت به مردم کامل نمی شود مگر با تعجیل در انفاق، کوچک شمردن کمک خود و پوشاندن انفاق.

رفیعی هفتمین ویژگی انفاق را انفاق از مال پاکیزه و حلال دانست و افزود: ویژگی دیگر انفاق که خیلی مهم است پرهیز از گداپروری است و نباید کاری کنیم که کسی دیگر به دنبال کار نرود و در روایت داریم دستی که پیش مردم دراز شود اسارت می آورد بنابراین باید به افراد ناتوان کمک کنیم و کاری نکنیم که تنبلی در جامعه ترویج شود و همه را کمیته امدادی کنیم.

وی با بیان اینکه قران می فرماید در انفاق اعتدال داشته باشید، گفت: فقیری نزد امام صادق(ع) آمد حضرت به او کمک کردند، دومی آمد حضرت کمک کردند ، سومی آمد حضرت کمک کردند ولی چهارمی که آمد حضرت فرمودند که دیگر نیست و چیزی که دارم مال خانواده است.

استاد حوزه علمیه افزود: آخرین ویژگی انفاق نیازسنجی در جامعه است که باید ببینیم که نیاز افراد چیست و بر اساس نیاز به افراد کمک شود و جوری نشود که به یک نفر از چندین جا کمک شود و به دیگری هیچ چیزی نرسد.