به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی در سخنرانی سه شنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ما یک اسلام داریم و یک ایمان، اظهار کرد: اسلام در حد زبان است ولی ایمان باور درونی و قلبی است بنابراین شهادت به ولایت امیرالمؤمنین(ع) به تنهایی دلالت بر ایمان نیست بلکه باید ایمان قلبی به این ولایت داشته باشیم.

وی با اشاره به نشانه‌های ایمان در روایات گفت: مهمترین نشانه ایمان عمل به مقتضای ایمان یا همان انجام واجبات و ترک محرمات است، دومین نشانه ورع و تقوا است که انسان از خدا پروا داشته باشد و بترسد که این ایمان از او گرفته شود، سومین نشانه جدا نشدن از راه راست است که پیامبر(ص) در خطبه غدیر فرمودند اطاعت از خدا، رسول(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و اولاد پیامبر(ص) از صَُلب علی بن ابیطالب علیه السلام است.

استاد حوزه علمیه چهارمین نشانه ایمان را قضاء حوائج مؤمنین دانست و افزود: پنجمین نشانه مؤمن دعا کردن است و در این زمانه مهمترین دعای مؤمن حفظ ایمان است؛ فردی می‌گوید از امام صادق علیه السلام سؤال کردم که شیعیان شما می گویند دو نوع ایمان داریم که یکی ایمان استوار و دیگری ایمان عاریتی است؛ چیزی به من بیاموزید که ایمان در من کامل شود که حضرت در پاسخ فرمودند بعد از هر نماز واجب دعای «رضیت بالله ربّا …» را بخوان.

وی با بیان اینکه اگر ایمان انسان محکم باشد انسان عاقبت به خیر می‌شود، ادامه داد: امام صادق علیه السلام فرمودند اگر می‌خواهی عاقبت به خیر شوی و در بالاترین رتبه باشی حق خدا را بزرگ بدان به این صورت که از نعمت‌های الهی در مسیر معصیت خدا استفاده نکن، از حلم الهی مغرور نشو و هر کسی را که نامی از ما اهل بیت(ع) می برد و یا ادعای دوستی ما را می کند احترام و اکرام کن.

مؤمنی با بیان اینکه برخی می‌گویند محرم و صفری نبوده، دهه فاطمیه ای در کار نیست و همه این مجالس عزاداری را زیر سؤال می‌برند و اهانت می‌کنند، گفت: این افراد اسلام دارند ولی ایمان و باور درونی ندارند که با الفاظ سخیف و زشت از مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) نام می برند و به مجالسی که نام و یاد اهل بیت(ع) در آن برده می‌شود اهانت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای اثبات یک مطلب ما از قرآن، روایات، اجماع و عقل استفاده می‌کنیم و در ذیل آن سیره بزرگان را به عنوان تأیید بیان می‌کنیم، افزود: برگزاری مجالس اهل بیت(ع) از مصادیق تعظیم شعائر است که در قرآن به آن امر شده و روایات زیادی هم پیرامون جمع شدن و یاد اهل بیت(ع) کردن بیان شده و در روایت داریم که هر کس امر ما اهل بیت(ع) را احیا کند قلبش نمی‌میرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اجماع علمای اهل سنت منعی برای شرکت در مجالس اهل بیت(ع) بیان نکرده‌اند و علمای شیعه هم بر شرکت در مجالس اهل بیت(ع) و ذکر مصیبت اهل بیت تأکید داشته و دارند، گفت: عقل هم نشستن در مجالس موعظه و توسل را حسن می‌داند و مطابق حکم عقل است.

وی گفت: امام خمینی(ره) فرمودند هر چه ما داریم از محرم و صفر داریم، هر روز باید منبر گذاشته شود، هر روز باید روضه خوانده شود، روضه است که دین را حفظ کرده است؛ مقام معظم رهبری هم فرمودند من امهات مسائل نظام را در فاطمیه می‌گیرم، آیت الله عبدالکریم حائری هر روز قبل از درس خارج خود روضه‌خوان می‌آوردند و روضه حضرت علی‌اصغر(ع) می‌خواندند.

مؤمنی با بیان اینکه هر روز باید منبر گذاشته شود و قال الباقر و قال الصادق گفته شود، گفت: برخی افراد به گونه ای هستند که اگر چیزی نفع جناحی و سیاسی برای‌شان نداشته باشد حتی در مقابل مقدسات و باورهای اصیل دینی هم موضع می‌گیرد که نشان می‌دهد با زبان مسلمان هستند ولی ایمان و باور درونی ندارند.