به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، منوچهر تیموری مدیرکل ثبت احوال استان قم در دیدار با آیت الله سید محمدسعیدی که پیش از ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با اشاره به اینکه سوم دی ماه روز ثبت احوال است، اظهار کرد: در سوم دیماه ۱۲۹۷ اداره ثبت احوال ایران تأسیس شده و اولین شناسنامه ایرانی به نام فاطمه ایرانی به ثبت رسیده است.  

وی با بیان اینکه اداره ثبت احوال استان قم در سال ۱۳۰۴ تأسیس شد و اولین سند این اداره شناسنامه حاج ملاحسین‌خان سعیدی متولد ۱۲۴۵ است، گفت: این اداره چند وظیفه اصلی دارد که عبارت از ثبت وقایع حیاتی، صدور اسناد هویتی و نشر اسناد جمعیتی است.

مدیر کل ثبت احوال استان قم ادامه داد: در ثبت وقایع حیاتی بیش از ۹۸ درصد وقایع حیاتی استان در مهلت قانونی که ۱۵ روز برای ولادت و ۱۰ روز برای وفات است ثبت می‌شود که این کار با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و پزشکی قانونی و .. انجام می شود و در ارائه آمار جمعیتی به مسئولان و تصمیم گیران مهم است.

وی صدور شناسنامه مکانیزه را از دیگر فعالیت‌های اداره ثبت احوال دانست و گفت: سالانه بیش از ۶۰ هزار جلد شناسنامه مکانیزه در استان قم صادر می‌شود که با توجه به شرایط کرونایی ۲۰ دفتر خدمات پیشخوان را سازماندهی کردیم و مجوز دادیم که خدمات را بگیرند و پس از صدور شناسنامه مکانیزه از طریق پست به درب منازل ارسال می‌شود.

تیموری با اشاره به صدور کارت هوشمند ملی که از پروژه های زیرساختی ثبت احوال است، افزود: کارت ملی هوشمند کلید ورود دولت به دولت الکترونیک است که از ۹۳۰ هزار واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی استان قم تا امروز حدود ۹۹ درصد ثبت نام کردند که از این تعداد ۸۱ درصد مردم کارتشان را دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال با ۱۲۰ دستگاه و سازمان اداری متصل است و ۵۰ نوع خدمت به مردم ارائه می کند، گفت: فضای الکترونیکی ایجاد شده در ثبت احوال بسترهای لازم را برای خدمات رسانی بهتر به مردم در دستگاه های مختلف ایجاد کرده و حتی حذف فیزیکی دفترچه های بیمه هم در بستر استفاده از سامانه های الکترونیک ثبت احوال ممکن است.

مدیر کل ثبت احوال استان قم با بیان اینکه در همه نقاط کشور همه می توانند خدمات الکترونیک ثبت احوال را دریافت کنند، افزود: از دیگر پروژه‌های ثبت احوال آیین نامه اهدای تابعیت به فرندان زنان ایرانی با مردهای خارجی ازدواج می کنند است که مرجعش اداره اتباع خارجی است و بعد از ثبت نام و معرفی این اداره فرزندان آنها شناسنامه‌دار می‌شوند و در ۹ ماهه اول امسال برای ۵۰۰ نفر از این افراد شناسنامه صادر شده و خدمات را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: کار دیگری که در ثبت احوال به تازگی انجام می شود رونمایی از اسناد سجلی مفاخر، بزرگان، شهدا و علما است که از سند سجلی در مراسمات مختلف رونمایی می‌شود.

تیموری با اشاره به مباحث جمعیتی استان قم ابراز کرد: در ۹ ماهه  گذشته از سال جاری بیش از ۱۴ هزار واقعه ولادت، بیش از ۷ هزار وفات، ۵ هزار و ۶۵۰ ازدواج و ۳ هزار و ۵۰۳ طلاق در استان ثبت شده که اگر با مدت مشابه در سال گذشته مقایسه کنیم در ولادت ۱۷ درصد افزایش، در ازدواج ۴ درصد کاهش داشته و در طلاق ۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه از نظر فراوانی اسامی در استان قم هر ده اولویت اول پسرها و دخترها از اسماء ائمه معصومین هستند، گفت: در دو بیمارستان ایزدی و گلپایگانی نیروهای ثبت احوال مستقر هستند و در بهشت معصومه هم نیرو مستقر است که کار اداری مردم در همان جا انجام شود.