عصر جاهلیت، در عصر قبل از رسول خدا(ص) عصر به انحراف کشیده شدن تمام ارزش‌های الهی و انسانی، معدود افرادی بودند که به نام حنفاء شناخته می‌شدند که در گرداب این آلودگی‌های عصر جاهلیت غرق نشدند و از میان این عده تنها عده محدودی بودند که عطر رسالت را حس کردند.
حضرت خدیجه سلام‌الله علیها در این میان جزو افرادی بود که عطر رسالت را به‌واسطه حنیف بودن حس کرد و از معدود افرادی بودند که در مقابل امواج آلودگی‌ها ایستادند و در عصری که زنان فاسد بر پشت‌بام خانه‌های خود برای منتشر کردن فساد پرچم می‌زدند به طاهره شهرت داشتند، بانویی که هیچ مردی جمال او را ندیده بود و مانند گوهری در صدف بود درست به‌مانند کوثری که بعدها از او متولد شد.
هرچند که بعدها تاریخ برای اینکه جایگاه این زن والا مقام را انکار کند و بغض و کینه‌توزی خود را به نمایش بگذرد هستی این بانوی هستی‌بخش را انکار کرد تا در پناه این انکار و ظلمانی کردن تاریخ بتواند مقام برخی دیگر از همسران رسول خدا(ص) را برجسته کند و به همین دلیل حضرت خدیجه سلام‌الله علیها را به‌واسطه حضور در عصر جاهلیت مشرک خواند، درحالی‌که بانوی اول خانه رسول خدا زنی حنیف و یکتاپرست و دارای لایه‌های عمیق معرفتی بود که در پناه این معرفت عمیق توانست از تمامی لایه‌های تاریخی عبور کرده و عطر رسالت و نبوت را استشمام کند.
حضرت خدیجه سلام‌الله علیها بانویی است که با درک محضر رسول خدا(ص) و وصلت با ایشان حلقه وصلی برای گذار از عصر جاهلیت به دوران تمدن نوین اسلامی‌ شد و حضرت رسول اکرم(ص) در کنار این بانو بود که برای گذار از دوران قبل از بعثت به دوان بعثت آماده شد. حضرت خدیجه سلام‌الله علیها در این گذار، عنصری فعال بود و برای عبور از ظلمت به نور، از آلودگی‌ها به پاکی‌ها و برای ختمی مرتب شدن حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله حلقه وصلی بود.
انتقال از عصر جاهلیت به عصر تمدن نوین اسلامی، در تاریخ، انتقالی عظیم بود. انقلابی فوق‌العاده که نیاز به قهرمان داشت و با پیدایش معدود انسان‌هایی که در این دوره جان‌فشانی کردند و عمل راهبردی از خود نشان دادند محقق شد و این انسان‌ها ازجمله حضرت خدیجه کبرا سلام‌الله علیها و امام علی علیه‌السلام بودند که تاریخ بشر را از یک مرحله پست و منحط به یک دوره باشکوه منتقل کردند. این انتقال از منحط‌ترین جامعه و بدترین نقطه عالم صورت گرفت این انتقال کار ساده‌ای نبود و قهرمان این دوره حضرت خدیجه کبرا سلام‌الله علیها است.
دوشیزه بودن حضرت خدیجه(س) به هنگام ازدواج با رسول خدا(ص)
خانم مجیدی، استاد تاریخ اسلام جامعه الزهرا به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه سلام‌الله علیها در گفت‌وگو با پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها بابیان اینکه برخلاف تصور همگان و نکاتی که درباره ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و حضرت رسول(ص) بیان می‌شود، باید دقت کرد که سن حضرت خدیجه سلام‌الله علیها در زمان ازدواج با پیامبر(ص) بیش از ۲۵ یا ۲۷ سال نبوده است، گفت: تاریخ از روی غرض‌ورزی سن ایشان را بیشتر اعلام کرده که این موضوع به دلیل دسیسه منحرفان از ولایت در غدیر بود که به دنبال تحقیر جایگاه حضرت زهرا سلام‌الله علیها بودند.
وی افزود: برای حضرت خدیجه سلام‌الله علیها قبل از ازدواج با حضرت رسول صلی‌الله علیه دخترانی ذکرشده که بعدها این دختران را به حضرت رسول نسبت داده‌اند و به دختران رسول خدا(ص) شهرت داشتند؛ درحالی‌که این دختران، دختران خواهران ایشان بودند که فوت کرده بود و حضرت خدیجه سلام‌الله علیها سرپرستی این دختران را بر عهده گرفتند. بعدها به‌واسطه رشد و نمو در خانه رسول خدا(ص) به دختران پیامبر مشهور شدند که این موضوع نشانه یتیم‌نوازی حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است و ایشان نه به یتیمان خواهر خود بلکه با دیگر یتیمان مکه نیز مهربان بودند.
استاد جامعه الزهرا تصریح کرد: حضرت خدیجه سلام‌الله علیها در هنگام ازدواج با رسول خدا(ص) دوشیزه بودند و همسر نداشتند و به‌غلط همسر خواهرشان قبل از ازدواج با رسول خدا(ص) به ایشان نسبت داده‌شده است. ایشان به‌قدری عفیف و باحیا بودند که هیچ مردی ایشان را ندیده بود و در عصر جاهلیت که زنان فاسد بر پشت‌بام خانه خود پرچم نصب می‌کردند به طاهره شهرت داشتند.
مجیدی ادامه داد: ممکن است برای عده‌ای پرسش ایجاد شود که چگونه در عصری که زنانش به تبرج شهرت داشتند و حضرت خدیجه سلام‌الله علیها مشغول امر تجارت بودند کسی ایشان را ندیده باشد که در پاسخ باید دقت کرد که حضرت خدیجه سلام‌الله علیها از محارم خود کارگزارانی داشتند که به نیابت از ایشان امور تجاری ایشان را اداره کرده و ایشان در قالب مضاربه با کارگزارانی امین مانند رسول خدا(ص) تجارت می‌کردند و در سود و زیان امور تجاری انجام‌شده سهیم می شدند؛ به همین دلیل هرگز با مردان نامحرم ارتباط نداشتند.
وی افزود: برخلاف آنچه عده‌ای تصور می‌کنند که حضرت خدیجه سلام‌الله علیها نبی مکرم اسلام(ص) را به حضور طلبیدند و به ایشان پیشنهاد ازدواج دادند؛ به این شکل نیست، بلکه پیشنهاد ازدواج از جانب عموی حضرت خدیجه سلام‌الله علیها به حضرت رسول(ص) بود و این رسمی قرآنی است که اگر نزدیکان دختری، جوانی شایسته و مؤمن را برای ازدواج با دختری یافتند باواسطه به آن جوان برای خواستگاری پیغام می‌دهند. ازآنجایی‌که عموی حضرت خدیجه سلام‌الله علیها از اوصاف رسول اکرم(ص) آگاه بودند و می‌دانستند در صورت پیشنهاد ازدواج ایشان به حضرت خدیجه سلام‌الله علیها، آن حضرت خواهند پذیرفت به همین دلیل در این زمینه به رسول خدا(ص) پیغام دادند.
استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: این‌چنین نیست که زنان و دختران امروزی خواستگاری از مردان را به‌صورت مستقیم به این استناد برای خود مجوز بدانند.
مهریه حضرت خدیجه سلام الله علیها
مجیدی ادامه داد: نکته دیگری که در ازدواج با حضرت خدیجه سلام‌الله علیها با حضرت رسول صلی‌الله علیه وآله وجود دارد و برای بانوان امروزی الگوی شایسته‌ای است، این است که چون حضرت خدیجه سلام‌الله علیها از ایمان و شخصیت و همچنین رسالت رسول خدا(ص) آگاه بودند خود مهریه خود را به عهده گرفتند و این مهریه را به حضرت رسول (ص) در عصر جاهلیت که مادیات ارزش زیادی داشت، بخشیدند.
وی با اشاره به اینکه ازدواج حضرت رسول (ص) و حضرت خدیجه سلام‌الله علیها برای آماده‌سازی جامعه برای یک انتقال بزرگ بود، ادامه داد: با ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها با نبی مکرم اسلام(ص) زنان قریش به‌واسطه ازدواج این بانو با یک یتیم و نپذیرفتن ازدواج با بزرگان قریش رابطه خود را با حضرت خدیجه سلام‌الله علیها قطع کردند ولی این قطع ارتباط نتوانست اندکی تزلزل در این بانوی مطهره ایجاد کند.
استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه حضرت خدیجه سلام‌الله علیها بانویی اهل علم و فضیلت بودند، گفت: حضرت خدیجه سلام‌الله علیها از طریق اقوام خویش به‌خوبی با آیین مسیحیت آشنا بودند و ازآنجایی‌که یکتاپرست و به دین حضرت ابراهیم علیه‌السلام بودند به آیین یکتاپرستی و جایگاه حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله کاملاً آگاه بودند به همین دلیل ایشان بانویی عالمه بودند.
خانم مجیدی بابیان اینکه حضرت خدیجه سلام‌الله علیها پس از ازدواج با رسول اکرم(ص) تمام اموال خود را در اختیار ایشان قرارداد و به ایشان فرمود که «این خانه، خانه توست و من کنیز تو هستم» خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه سلام‌الله علیها مدیریت خانه و امر خانه‌داری را بر عهده گرفتند و امر تجارت و را به‌طور کامل کنار گذاشتند و به امر تربیت فرزند مشغول شدند، همان‌طور که دخترشان حضرت زهرا سلام‌الله علیها به‌عنوان سیده زنان عالم امر مادری، خانه‌داری و تربیت فرزند را برگزیدند.
وی افزود: بانوان امروز باید از این سیره حضرت خدیجه سلام‌الله علیها الگوبرداری کنند زیرا متأسفانه ما در جامعه شاهد هستیم که بعضی از بانوان به‌واسطه اشتغال و یا دارا بودن ثروتی بیش از شوهر، تصور می‌کنند که مرد باید تسلیم محض خواسته‌های آن‌ها باشد.
حضرت رسول عاشق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها بودند
استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه حضرت خدیجه سلام‌الله علیها در طول زندگی ۲۵ ساله خود با پیامبر(ص) از ایشان چیزی را درخواست نکردند که انجامش برایشان مقدور نباشد، گفت: پیامبر اسلام(ص) عاشق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها بودند و این را همواره به زبان می‌آوردند. این جمله در میان همسران پیامبر(ص) اختصاصاً برای حضرت خدیجه سلام‌الله علیها بود و حتی پس از وفات ایشان، نبی مکرم اسلام(ص) همواره از علاقه خود به حضرت خدیجه سلام‌الله علیها سخن می‌گفتند به‌گونه‌ای که این موضوع حسادت یکی از همسران ایشان را برانگیخت و به حضرت خدیجه سلام‌الله علیها خطاب پیرزن کرد که رسول خدا(ص) از این سخن او به‌شدت عصبانی شدند و خانه او را ترک کردند.
مجیدی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و پیامبر(ص) چهار فرزند داشتند و تمامی فرزندان ایشان بعد از بعثت متولدشده‌اند، گفت: دخترانی که برای رسول خدا(ص) ذکرشده‌اند دخترخوانده‌های حضرت و خواهرزاده‌های حضرت خدیجه سلام‌الله علیها هستند که در خانه رسول خدا(ص) بزرگ شدند. باید توجه داشت که حضرت خدیجه سلام‌الله علیها آن‌چنان به تربیت فرزندان خود همت داشتند که دختری مانند حضرت زهرا سلام‌الله علیها را تربیت کردند.
مقامات حضرت خدیجه سلام‌الله علیها
وی افزود: حضرت خدیجه سلام‌الله علیها به‌قدری مقام و منزلت داشتند که جبرئیل امین هرگاه بر پیامبر صلی‌الله علیه و آله نازل می‌شد، ابتدا سلام خداوند را به حضرت خدیجه سلام‌الله علیها ابلاغ می‌کرد و پس‌ازآن به سراغ رسول‌الله(ص) می‌رفت. در میان همسران رسول خدا(ص) تنها حضرت خدیجه سلام‌الله علیها این‌چنین بودند.
استاد جامعه الزهرا ادامه داد: فرستادن کفن بهشتی برای حضرت خدیجه سلام‌الله علیها از جانب خداوند از دیگر مقامات و کرامات این بانوست و ایشان همچنین مادر ائمه معصوم علیه‌السلام هستند و چه مقامی برتر از مقام مادری سادات.
مجیدی اظهار کرد: رسول اکرم(ص) آن‌چنان به حضرت خدیجه سلام‌الله علیها علاقه داشتند که حتی پس از وفات ایشان هرگاه می خواستند از منزل خارج شوند، تا از حضرت خدیجه سلام الله علیها یاد نکرده و برای ایشان دعا نمی‌کردند، منزل را ترک نمی‌کردند و به دوستان حضرت خدیجه سلام‌الله علیها به خاطر جایگاه این بانو توجه ویژه‌ای داشتند.
آخرین و تنها خواسته از نبی خدا
وی بابیان اینکه حضرت خدیجه سلام الله علیها هم‌سنگری باوفا برای رسول خدا(ص) بود، یادآور شد: بانوان امروزی خواسته‌های زیادی از شوهران خود دارند، خواسته‌هایی که شوهرانشان قادر به انجام و یا برآوردن آن نیستند؛ اما حضرت خدیجه سلام‌الله علیها با آن شأن و مقام هرگز از رسول خدا(ص) چیزی طلب نکردند و تنها خواسته ایشان از پیامبر که به‌واسطه حضرت فاطمه سلام‌الله علیها عنوان داشتند (چون خود از حضرت شرم می‌کردند که چیزی را از ایشان مستقیماً طلب کنند) درخواست کردند عبای ایشان به هنگام نزول وحی به‌عنوان کفن باشد که حضرت رسول(ص) عبای خود را به همراه یک کفن بهشتی برای حضرت خدیجه سلام‌الله علیها فرستادند.(g1)