به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت الله شب زنده دار در درس اخلاق سه شنبه شب های حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خوبی‌ها و شادی‌های دنیا همراه با غم‌ها و غصه‌ها است، اظهار کرد: امروز روزی است که یک انقلاب جدید با حضور امام خمینی(ره) آغاز شد و خداوند حکومت طاغوت را به زباله دان تاریخ انداخت و حکومت الهی و اسلامی در این کشور برقرار شد ولی متأسفانه این ایام خرسندی و شادمانی با رحلت مرجع بزرگوار آیت الله صافی گلپایگانی مصادف شد و غمی در کنار شادی قرار گرفت، همانطور که نظام این عالم اینچنین است.

وی گفت: وقتی خبر فوت ابان بن تغلب که فقیه و مجتهد بزرگی بود و امام باقر به او فرمودند در مسجد بنشین و برای مردم فتوی بده به ایشان رسید حضرت فرمودند قسم به خدای متعال که مرگ ابان قلب من را به درد آورد زیرا یک سنگربان عقاید و احکام از دست رفت.

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه بحث هفته‌های گذشته با بیان اینکه برای بهره برداری درست از مجالس موعظه باید زمینه‌هایی را در خود ایجاد کنیم، گفت: یکی از این امور عبارت بود از گوش فرا دان به موعظه واعظان زیرا برای اینکه انسان ترقی و تعالی کند و از پیچ و خم‌های مشکل نفس و خواسته‌های نفسانی عبور کند نیازمند به موعظه و نصیحت و فکر و اندیشه است.

وی با اشاره به اینکه اولین واعظی که نیاز داریم نفس خود ما است و اگر کسی واعظ درونی نداشته باشد نصایح دیگران به او نفعی نمی بخشد، افزود: انسان باید در خلوت های خود خودش را مخاطب قرار دهد و خود را نصیحت کند و غفلت‌ها را از دل بزداید و خود را نسبت به پیامد کارهای غیر صحیح توجه دهد.

شب زنده دار توجه به موت و اینکه این زندگی پایان پذیر است را در موعظه نفس بسیار با اهمیت دانست و گفت: اینکه خداوند عمر انسان را پنهان قرار داده از نعمت‌ها و تدبیرهای خدای متعال است برای اینکه انسان مغرور نشود.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند هیچ دردی برای قلب انسان دردناک‌تر از گناه نیست، گفت: کسانی که به گناه اهمیت نمی دهند و هر گناهی به سوی آنها می‌آید آلوده می‌شوند در نهایت به تکذیب خدا، دین و وحی می انجامد زیرا گناه قساوت قلب می آورد دل را تاریک می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) در ادامه حدیث فرمودند هیچ ترسی ترسناکتر از مرگ برای انسان نیست، افزود: همه انسان ها از مرگ گریزان هستند مگر اولیاء الهی و امیرالمؤمنین(ع) فرمودند برای اینکه انسان واعظ داشته باشد و توجه پیدا کند همین مرگ کفایت می‌کند.

وی با بیان اینکه بزرگان ما همواره به فکر مرگ بودند و نفس خود را موعظه می کردند، گفت: تربیت شدگان مکتب اهل بیت(ع) اینگونه مهار نفس خود را به دست می‌گرفتند و هرچه مقامات ظاهری و مادی شان بالا می رفت آنها در اخلاق و مراعات شئون خودشان را پایبندتر می‎دانستند.

شب زنده دار با بیان اینکه ۱۲ بهمن روز بزرگی برای درس گرفتن از اخلاق امام خمینی(ره) است، ادامه داد: وقتی امام با آن عظمت وارد ایران شدند و تمام ملت فریاد خمینی سر می‌دادند، از پله های هواپیما که خواستند پایین بیایند هر کار کردند گفتند من جلو برادر بزرگترم از پله ها پایین نمی روم و اینگونه در اوج عظمت اخلاق را فراموش نمی کردند.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه همان روایت فرمودند «آنچه گذشته است برای تفکر و اندیشه کافی است» زیرا انسان باید به گذشته نگاه کند و از تاریخ عبرت بگیرد و اینکه قرآن قصص انبیاء را بیان می کند به خاطر همین است که انسان عبرت بگیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه امروز بیش از ۴۰ سال از دهه فجر می گذرد و باید ببینیم که چه شد که ۱۲ بهمن به وجود آمد و به ۲۲ بهمن منجر شد، افزود: یکی از درس های این ایام این بود که امام خمینی(ره) صبورانه و بدون ناامیدی از مشکلات و پیوسته در راه تحقق هدف با توکل به خدا ایستادند و راه را ادامه دادند.

وی ادامه داد: سال ۴۲ امام انقلاب را شروع کردند و سال ۵۷ به نتیجه رسید و در این مدت طولانی امام ناامید نشدند بلکه راه را ادامه دادند و رهروان ایشان از ایشان پیروی کردند و این باعث شد خدای متعال این پیروزی را به ملت ایران ارزانی داشت.

شب زنده دار با تأکید بر اینکه نعمت انقلاب اسلامی ارزان به دست نیامده است، افزود: ما از انقلاب به دنبال حاکمیت اخلاق الهی در جامعه هستیم و دشمن این راه جهان خواران هستند و نباید با برخی مشکلات، گرانی‌ها و فشارها این راه و هدف خود را فراموش کنیم و کوتاهی مسئولان ما را از این هدف باز دارد.

وی افزود: استقامت و صبر در این مسیر پیروزی های بیشتری را برای ما رقم خواهد زد و انشاء الله منجی جهانی ظهور خواهد فرمود و این انقلاب به دست ایشان داده خواهد شد.