به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در سخنرانی جمعه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی روز مبعث به یک نکته کلیدی اشاره کردند، اظهار کرد: ایشان فرمودند اگر ما در میان ارزش‌های فراوان اسلام فقط دو ارزش گسترش عقلانیت و پرورش اخلاق را در نظر بگیریم تصدیق خواهیم کرد که اسلام عالیترین هدیه و وسیله سعادت است که خدا به انسان داده است.

وی با اشاره به تأکید اسلام بر گسترش عقلانیت، به رابطه عقلانیت و ازدواج پرداخت و گفت: همه ما می‌دانیم که سن ازدواج در ایران بالا رفته و وقتی دلیل این امر را از مردم می پرسیم بیشترین دلیل آن را گرانی و افزایش هزینه ازدواج عنوان می کنند و عقل می گوید در گرانی ها توقعات باید پایین بیاید در حالی که هر روز شاهد افزایش توقعات هستیم.

استاد حوزه علمیه با بیان که برای آغاز زندگی مشترک نیاز به یخچال ساید بای ساید و مبلمان آنچنانی نیست، افزود: حداقل ۵۰ درصد جهیزیه ای که تهیه می شود در چند سال اول زندگی اصلا مورد استفاده زوج جوان نیست.

وی با اشاره به اینکه نیاز به ازدواج از نیازهای اصلی انسان است که به خاطر افزایش غیرعقلانی توقعات به تأخیر می‌افتد، گفت: ما به خاطر یک نیاز فرعی نیاز اصلی خود را به تأخیر می اندازیم که کاملا غیرعاقلانه است و مانند این است که به خاطر اینکه قاشق نقره ای نداریم با اینکه غذا حاضر است ولی سوء تغذیه بگیریم.

عباسی ولدی افزود: بی عقلی بیشتر این است که به خاطر جهیزیه زیادی که گرفته شده مجبوریم خانه بزرگ هم داشته باشیم زیرا وسایل در یک خانه نقلی و کوچک جا نمی‌شود و ان وقت گرفتن یک خانه بزرگ هم مانعی برای ازدواج می شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه این قصه در جامعه ما واقعیت دارد، افزود: ما نسبت به بدحجابی و بی‌عفتی در جامعه داد می زنیم و مدام نهی از منکر می کنیم ولی امر به معروف و امر به ازدواج نمی کنیم و ازدواج به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل گسترش اخلاق در جامعه رها شده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام صادق علیه السلام فرمودند خدا هر چیزی که برای سعادت بشر لازم بوده را به پیامبرش آموخته است، گفت: پیامبر(ص) فرمودند جبرئیل از جانب خداوند خبر آورد که دختران جوان و باکره مانند میوه ای بر درخت هستند که اگر برسند و چیده نشوند خورشید آنها را خراب و فاسد و باد آنها را تباه می کند.

وی با تأکید بر اینکه جامعه ای که به قسمتی از دین بپردازد و قسمت دیگر را رها کند جامعه دینی نیست، افزود: پیامبر(ص) فرمودند وقتی دختران در خانه چیزی را بدانند که زن ها می دانند هیچ دوایی برای آنها نیست جز شوهر کردن وگرنه از فساد در امان نخواهند بود زیرا آنها انسان هستند.

عباسی ولدی با بیان اینکه والدین گمان نکنند که تأخیر در ازدواج آسیبی به فرزندان نمی زند، گفت: دشمنان هرچه می خواهند بگویند ولی ما از گفتن این حرف ها و سرزنش دیگران خجالت نمی کشیم زیرا این حرف ها را پیامبر(ص) گفته است.

وی با بیان اینکه اگر ما به خاطر سخت گیری در ازدواج جوانان مانع ازدواج آنان شویم عامل بی حجابی در جامعه خواهیم بود و دردادگاه الهی محاکمه خواهیم شد، افزود: فقط فضای مجازی عامل بی حجابی در جامعه نیست بلکه بنابر روایات خود ما عامل بی حجابی در جامعه هستیم.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت با بیان اینکه چرا وقتی به خواستگاری دختران ما می آیند شغل و درآمد را بهانه می کنیم، گفت: مگر ما مسلمان نیستیم و مگر خداوند به صراحت نفرموده است که وظیفه شما این است که دختر و پسر ها را به ازدواج هم در آورید و اگر فقیر باشند خدا از فضلش آن ها را بی نیاز می کند .

وی گفت: پیامبر (ص) فرمودند اگر کسی به سراغ شما برای خواستگاری آمد و شما دینش را پسندیدید و او را امانتدار دیدید دختر به او بدهید و اگر این کار را نکنید در زمین فتنه و فساد بزرگ رخ خواهد داد.

عباسی ولدی با بیان اینکه همه ما در مقابل حرفی که بوی ازدواج سفید می داد ایستادیم ولی خودمان به وظایف خود عمل نمی کنیم و مانع ازدواج می شویم، افزود: ازدواج سفید در جامعه ای رونق می گیرد که جوانان وقتی نیاز به ازدواج دارند جرئت نمی کنند حرف ازدواج را بزنند.

وی گفت: زمینه نیاز به ازدواج را خدا در وجود انسان تعبیه کرده است و این شرارت نیست بلکه شور مقدسی است که خدا در وجود انسان قرار داده است ولی ما دچار بی عقلی شدیم و این بی عقلی ما را نابود می‌کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه این چه بی عقلی است که جهیزیه را می گیریم و به بقیه نشان می دهیم و فخر فروشی می کنیم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند حرام همه اش این نیست که محرم و نامحرم را رعایت کنیم بلکه ریخت و پاش زیادی حرام است اسراف حرام است، سوزاندن دل مردمی که ندارند در مواردی واقعا حرام است.

وی با بیان اینکه دشمن حتما از ما راضی است که ازدواج ها را با رفتار خود به تأخیر می اندازیم، گفت: هیچ کاری بهتر از این نمی تواند کار دشمن را در فساد انگیزی و گسترش فساد راحت کند.