به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، مدیر بهداشت و درمان حرم بانوی کرامت طی گفت‌وگویی با اشاره به فعالیت های مختلف بهداشتی و درمانی در ایام نوروز ۱۴۰۱ گفت: واحد بهداشت و درمان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از ۲۷ اسفند ماه مصادف با شب نیمه شعبان با تمام ظرفیت تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ آماده خدمت رسانی به زائران و مجاوران حرم بانوی کرامت است.

وی افزود: تا ۸ فرودین ماه بیش از ۱۴۰۰ نفر مراجعه کننده توسط پزشکان مستقر در درمانگاه ویزیت شده اند و بیش از ۸ هزار نفر نیز مراجعه کننده به داروخانه داشته ایم.

مهدی عباسیان تاکید کرد: حدود ۹۵ درصد مراجعه کنندگان از زائران حرم بانوی کرامت هستند که ۲۰ درصد اتباع و ۷۵ درصد نیز زائران ایرانی از دیگر شهرها می باشند.

وی یادآور شد: بهداشت و درمان حرم بانوی کرامت در سه بخش تبلیغات و اورژانس زنان و مردان، پزشک عمومی و داروخانه در خدمت زائرین و مجاورین می باشد که به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی بوده به طوری که تا ۶ فرودین بیش از ۲ هزار نفر به بخش اورژانس مراجعه نموده اند و خدمات مختلفی را دریافت کرده اند.

عباسیان خاطر نشان کرد: بخش فوریت های پزشکی نیز از ۸ صبح تا ۱۲ شب در دو بخش برادران و خواهران آماده خدمت رسانی بوده و نیروهای مجرب آماده خدمت رسانی می باشند و تا کنون بیش از ۸۰۰ نفر مراجعه کننده به این بخش بوده است که اکثر خدماتی که ارائه شده کنترل فشار خون، تست قند و مشاوره پزشکی بوده است.

مدیر بهداشت و درمان حرم بانوی کرامت یادآور شد: نیروهایی که در بخش بهداشت فعالیت می کنند از شب نیمه شعبان در حرم بانوی کرامت مستقر شده اند و به صورت مستمر در بخش بهداشتی نظارت دارند و توصیه های بهداشتی را طبق دستور العمل های ارائه شده به زائران تذکر می دهند.

وی در ادامه گفت: ضد عفونی مستمر صحن ها و سرویس های بهداشتی، وضوخانه ها، استقرار دستگاه های ضد عفونی و تجهیز و پشتیبانی این دستگاه ها در تمامی درب های ورودی حرم بانوی کرامت، نظارت بهداشتی بر آبخوری ها و کلر سنجی آب آشامیدنی توسط کارشناسان بهداشتی از دیگر فعالیت هایی که به صورت مستمر در حال انجام است.

عباسیان تاکید کرد: نظارت بر مدیرت پسماندها و انتقال آن ها به بیرون از حرم بانوی کرامت طبق دستور العمل های بهداشتی نیز توسط مدیریت بهداشت و درمان به صورت مستمر صورت می گیرد.

وی با اشاره به حضور چشمگیر زائران از اقصی نقاط ایران تاکید کرد: لازم است زائران تا حد امکان از وسایل شخصی(مهر ،تسبیح، کتب ادعیه) استفاده نمانید و بهداشت عمومی را جدی بگیرند و در صحن ها و فضاهای حرم بانوی کرامت حتما از ماسک استفاده کنند.

عباسیان خاطر نشان کرد: زائران نسبت به مصرف مواد غذایی سالم، آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و استفاده از وسایل گرمایشی در داخل چادرها حساسیت لازم را داشته باشند تا با مشکلی مواجه نشوند.