به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم همتی پیش از ظهر امروز در حلقه معرفتی «تربیت دینی کودک» با اشاره به علل ترس در کودکان و روش‌های درمان آن اظهار داشت: ترس واقعیتی انکارناپذیر در زندگی کودکان است و این احساس واکنش عاطفی، هیجانی و فیزیکی است که هر فردی هنگام روبرو شدن با خطر واقعی از خود بروز می‌دهد.
کارشناس معارفی حرم مطهر افزود: ترس، عدم احساس امنیت است و فرد در هنگام ترسیدن احساس امنیت خود را از دست می‌دهد.
وی اضطراب، تنهایی، ترس از تاریکی و ترس از حیوانات را از شایع‌ترین انواع ترس در کودکان توصیف کرد و اظهار داشت: احساس ترس شدید در طولانی مدت سلامت جسمی و فکری کودک را در معرض آسیب قرار می‌دهد.
همتی افزود: بی‌توجهی نسبت به ترس کودکان و عدم درمان به موقع آن موجب بروز اختلالات جسمی، فکری و تربیتی در کودک می‌شود؛ به طوری که کودک نمی‌تواند به شکل مناسب از فرصت‌ها و توانایی‌های خود استفاده کند.
وی ادامه افزود: برای درمان کاهش میزان ترس در کودکان باید ابتدا نشانه‌های ترس، علل ایجادکننده و منشأ ترس را مشخص و پس از آن برای درمان ترس کودک اقدام کرد.
همتی جنسیت را از مهم‌ترین عوامل افزایش یا کاهش میزان ترس در کودکان عنوان و افزود: دختران نسبت به پسران ترس بیشتری از خود نشان می‌دهند و حتی نوع ترس نیز بنا بر جنسیت در کودکان متفاوت است برای مثال دختران از مار، موش و سوسک می‌ترسند؛ اما پسران از اینکه مورد انتقاد دیگران واقع شوند ترس بیشتری از خود نشان می‌دهند.
کارشناس معارفی حرم مطهر با بیان اینکه عوامل متعددی در ایجاد ترس در کودکان مؤثرند، گفت: سن، جنس، تجارب گذشته، میزان رشد ذهنی، ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی و بالاخره درجه امنیتی که کودک از آن برخوردار است، از مهم‌ترین عواملی هستند که در ایجاد ترس در کودکان نقش دارند.
وی با تأکید بر اینکه ترس حاصل یادگیری است، گفت: کودک می‌آموزد که از اشیاء و اشخاص و فرصت‌های ترسناک در زمینه‌های مختلف بترسد که این یادگیری ممکن است به صورت شرطی شدن عامل یادگیری و مشاهده‌ای و یا تقلیدی باشد.
استاد حوزه علمیه خواهران درباره حس اعتماد به نفس و کسب مهارت‌های لازم برای مقابله با ترس اظهار داشت: والدین در مرحله اول باید ترس‌های واقعی کودک را تشخیص دهند، هرچند که ممکن است عامل ترس برای والدین ناچیز باشد؛ اما برای فرزندان این ترس حقیقت داشته و موجب استرس و اضطراب آن‌ها خواهد شد.
همتی افزود: گفت‌وگو با کودک در مورد عوامل ترس یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان احساس ترس در کودکان است.
وی ریشه بروز مشکلات فرهنگی، اجتماعی، مشکلات خانوادگی و ناکارآمدی و عدم اعتماد به نفس در بزرگ‌سالی را نتیجه عدم درمان ترس در دوران کودکی عنوان کرد.
کارشناس معارفی حرم مطهر ادامه داد: کودک باید به مرور با عوامل ترس خود روبه‌رو شده و با همدلی والدین بیاموزد که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.
همتی یادآور شد: با سخت‌گیری و روبه‌رو کردن یک‌باره کودک با عوامل ترس نمی‌توان ترس کودک را درمان کرد، بلکه شتاب‌زدگی و عجله در مواجهه با عوامل ترس می‌تواند موجب تشدید احساس ترس در کودک شود.