به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله سید مهدی میرباقری در مراسم مناجات خوانی شبانگاهی ماه مبارک رمضان در حرم بانوی کرامت با اشاره به آیه ۵۳ سوره زمر اظهار کرد: این آیه به «اسراف نفس» اشاره دارد و منظور از اسراف نفس این است که انسان با استمرار گناه به خاطر غفلت برنفس خویش ظلم کرده است، در حالی که حتی فرد در صورت اسراف بر نفس نباید از رحمت الهی ناامید شود.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید براینکه انسان پس از توبه و امید به رحمت و مغفرت الهی نباید بر غیر خدا تکیه کند، افزود: تکیه انسان بر خود موجب عجب می‌شود و عجب از گناه بدتر است.

وی تصریح کرد: آیه ۵۴ سوره زمر می‌فرماید انسان پس از اینکه متوجه تقصیر و ابتلای خود به گناه شد، بلافصله باید تسلیم خداوند شود؛ زیرا انسان به خداوند نیاز دارد و نیازهای انسان موجب نزدیکی او به خدا می شود.

میرباقری با تأکید بر اینکه در معادله خلقت انسان نسبت به خداوند فقیر مطلق «انتم الفقرا الی الله» است، گفت: نیازها انسان را به خداوند نزدیک می‌کند و اجابت نیازها موجب حمد و شکر الهی از سوی بنده می‌شود که این حمد و شکر خداوند برای بنده موجب قرب الی الله و بهشتی شدن خواهد بود.

وی با بیان اینکه انسان برای رفع نیازهای خود باید در حدود الهی حرکت کرده و پا را از حدود الهی فراتر قرار ندهد، ادامه داد: عبور از حدود الهی انسان را مشرک می کند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کسی که برای رفع نیازها پا را از حدود الهی فراتر می‌گذارد، با خداوند محاده می‌کند و محاده گناهی است که به واسطه عبور از حدود الهی و ادعای الوهیت، انسان را مشرک و منحرف می‌کند؛ همانطور که تمامی فرعون ها در تاریخ به محاده روی آورده‌ و منحرف شده اند.

میرباقری با بیان اینکه رفع نیازها در حدود الله و رعایت حدود الهی موجب قرب انسان می شود، گفت: کسی که حدود الهی را رعایت می‌کند بر سرسفره خداوند مهمان می‌شود و چنین انسانی در همین دنیا همنشین و مانوس با بهشت است.

وی افزود: رعایت حدود الله موجب بهشتی شدن انسان شده و نتیجه آن محبت به خداوند است در حالی که عبور از حدود الهی موجب گناه و جهنمی شدن انسان و اسراف بر نفس می شود.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انسانی که برای رفع نیازها حدود الهی را زیر پا می‌گذارد مسرف می‌شود و شخص مسرف بر سفره شیطان مهمان بوده و همنشین آتش و در زمره اصحاب النار است.

آیت الله میرباقری عبور از حدود الله و عبور از ولایت ائمه معصوم را عامل هم نشینی با آتش و مسرف شدن انسان عنوان کرد، گفت: مسرف از دست غیر خدا روزی خود را می‌گیرد و تکیه بر غیر خدا او را جهنمی می کند.

وی با تأکید بر اینکه مؤمن اهل گناه نیست ولی دچار لغزش می شود، افزود: فرصت رسیدن به بهشت در دنیا کوتاه است و انسان باید به سرعت برای رسیدن به بهشت حرکت کند و بهشتی شدن در دنیا با حرکت در حدود الله و متنعم شدن در نعمت ولایت ائمه علیه السلام حاصل می‌شود؛ چرا که انسانی که از حدود الله عبور می کند و نعمت ولایت را کفران می‌کند «إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ» در جهنم احاطه شده و جهنم محیط اوست.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مؤمن از لغزش خود توبه می‌کند و پس از توبه سعی می‌کند با حرکت در حدود الله در ولایت الهی متنعم شود.

میرباقری ادامه داد: انسان متقی و با تقوا حتی در هنگام لغزش به فکر خداوند است و همین فکر کردن به خدا موجب می‌شود که انسان متقی بلافاصله پس از لغزش توبه کند، با وجود اینکه مردم به او ناسزا می‌گویند از دوش آن‌ها بار بر می دارد و مشکلات آن‌ها را حل می‌کند و همین گذشت از مردم و کمک به حل مشکلات چنین انسانی را در زمره محسنین قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه انسان متقی و انسان تسلیم شده در برابر خداوند را فقط خداوند پاک می کند، یادآور شد: انابه و توبه به درگاه الهی و تسلیم شدن در برابر خداوند از اوصاف اهل تقوا است و اهل تقوا همیشه به دنبال « أَحْسَنَ الیک» هستند.