پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها | ظلم خلفای بنی عباس به امامان شیعه و شیعیان اگرچه به روایت تاریخ کمتر از بنی امیه نیست ولی به یقین بیشتر خواهد بود هرچند که این گروه مدعی نسبت خویشاوندی با پیامبر خدا صلی الله علیه وآله و امامان معصوم هستند و با خونخواهی و حمایت از امام معصوم حکومت را به دست گرفتند ولی تا به قدرت رسیدند خود در سفاکی و خونریزی گوی سبقت را از بنی امیه ربودند.

در زمان زیست امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السلام شدت ظلم خاندان عباسی به حدی رسیده بود که نه تنها امامان معصوم به شدت تحت محاصره یا در زندان بودند بلکه شیعیان نیز از وحشت و اختناق موجود در خفا می زیستند.

دوران بنی عباس بجای که اینکه در تاریخ به دلیل نسبت خویشاوندی با امامان معصوم روایتگر اوج اقتدار شیعه باشد، اما دورانی است که شیعه در شدیدترین دوران اختناق می زیسته است و زندگی کردن در سرداب ها عنصر جدایی ناپذیر زندگی شیعیان راستین معاصر عباسی است.

* زندگی در خفا بخش جداناپذیر شیعیان در دوران عباسی

سید الکریم یا ابوالفتح یا عبد العظیم حسنی علیه السلام یکی از شیعیان راستین و معاصر عباسی است که زندگی در سرداب و خفی از عناصر جدایی ناپذیر این ولی حق است.

حضرت عبدالعظیم حسنی دُرّ نایابی است که در عصر خلفای عباسی که دست یابی به احادیث ائمه معصوم برای شیعیان غیر ممکن بود به کثیر روایات مشهور است کسی که بهای این کثرت روایات را پرداخت و تمامی عمر خود را در هجرت و آوارگی گذراند ولی این هجرت هجرتی شد برای شیعه و تمام انسان های راستین به سوی نور، هجرتی که سرآغازی باشکوه و عظمت امروز برای شیعه روایت کرد.

 سرآغازی که موجب انقلاب اسلامی ایران و اعلام حکومت شیعه برای اولین بار در تاریخ به جهان بود و شیعه به مدد همین هجرت و سختی که حضرت عبدالعظیم ها کشیدند توانست در سال ۵۷ انقلاب کرده و مدل فکری و انقلاب فقها و حکومت معصومان را به جهان ارائه دهد انقلابی که یکی از استوانه ها و پایه های محکم آن عبدالعظیم های حسنی هستند.

* مأموریتی از سوی ائمه اطهار(ع)

حضرت عبدالعظیم حسنی مامور به ابلاغ پیام بود، چراکه امامان معصوم او را مامور به ابلاغ پیام کردند. ماموریت ایشان رساندن احادیث نبوی به گوش شیعیان بود و حضرت عبدالعظیم حسنی با هجرت و بذل جان و شهادت این بها را پرداخت کردند.

با پیشرفت بشر دستگاه فریب شیطان و کارگزاران او نیز گسترده شد و همزمانی سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی با  شهادت حمزه سید الشهدا عموی پیامبر بیانگر این مطلب است که انسان های شجاع و آزاده که در شجاعت و اخلاق سرآمد زمان خود بودند با بذل جان، پیامبر صلوات الله علیه و آله و ائمه معصوم علیهم السلام را یاری کردند و به برکت شجاعت و خون این بزرگان و با شهادت آنها بود که خداوند به نهال اسلام برکت داد و هندهای جگر خوار و بنی عباس و معتصم ها و مامون ها نتوانستند ریشه اسلام را بخشکانند. به واسطه ایثار و جانبازی این بزرگواران بود که درخت اسلام به ثمر نشست و انقلاب اسلامی ایران پرچم دار این مکتب شد.

* اثبات روایی حقانیت شیعه

اگر کثیر روایت بودن حضرت عبدالعظیم حسنی نبود و ایشان ولی حق ائمه معصوم نبودند، شیعه امروز برای اثبات حقانیت خود سند روایی و حدیثی نداشت. بنابراین هجرت و جانبازی این بزرگواران از حضرت حمزه سید الشهدا که یک تنه در برابر قریش ایستادند و چون به شجاعت در قریش مشهور بودند کسی یارای مقاومت در برابر ایشان را نداشت و این یگانه دُر بی همتا از رسول خدا به حمایت برخاستند و همین حمایت بود که موجب کینه توزی سران مشرکان شد و شخصیتی چون هند جگرخوار که نماد شیطان زدگی در تاریخ هستند، جگر همچون حمزه های سید الشهدا را به دندان می کشند و خلفای عباسی کمر به شهادت بزرگانی چون عبدالعظیم های حسنی می بندد اما قلم تاریخ و خون این آزادمردان روایتگر حماسه و ایثارهای این بزرگان است.

تاریخ در برابر عظمت حضرت عبدالعظیم های حسنی باید زانوی ادب زده و درس آموز مکتب این بزرگان باشد بزرگانی که نه تنها مامور ابلاغ پیام بودند و این پیام را به درستی منتقل کردند بلکه وقتی دین خویش را به امام معصوم عرضه کردند، امام معصوم دین ایشان را دین مرضی و مورد رضایت خداوند عنوان کردند.

 انسان هایی که نه تنها در عرصه عمل به رسالت اسلامی بلکه در عرصه فردی و زندگی شخصی در عمل به دین حق، مورد رضایت خداوند و امام معصوم هستند؛ کسانی که زمانی که تمام تاریخ کمر بستند تا همراه با شیطان امام معصوم را تنها بگذارند، این یگانه های تاریخ به یاری امام معصوم قیام کرده و حقانیت امام معصوم را در گوش تاریخ با صدای رسا و بلند فریاد زدند. فریادی که خط بطلانی بود بر سکوت تمام کسانی که در عصری که باید یاریگر امام معصوم می بودند، سکوت کردند.

* سؤالی که در گوش تاریخ طنین انداز است

حال مهم ترین پرسش تاریخ این است و آیندگان نیز ما را قضاوت خواهند کرد که ما چه کرده ایم آیا ما در دوره ای که دین حق در مظلومیت بوده و همه سکوت کرده اند برای دفاع از آن چه کرده ایم آیا ما تاییدی بوده ایم بر سکوت دیگران یا فریادی بوده ایم در برابر سکوت دیگران بر دین حق.

حضرت حمزه سیداشهدا و حضرت عبدالعظیم حسنی فریادی بودند بر سکوت بشریت در برابر دین حق و دین حق را در عصری که تنها بود دستگیری کرده و یاری کردند و به برکت همین فریادها بود که بشر امروز صدای حقانیت ائمه معصوم را شنیده است.

امروز ما باید به این پرسش پاسخ دهیم که در عصر خود همچون حضرت حمزه سید الشهدا و حضرت عبدالعظیم حسنی فریادی خواهیم بود بر سکوت تاریخ در برابر امام معصوم یا ما نیز با سکوت خود تاییدی خواهیم بود بر سکوت ظالمان چرا که ظالم همیشه در برابر مظلوم و حقیقت سکوت و مُهر سکوت را انتخاب کرده ولی انسان آزاده و عدالت خواه که به قول امام حسین علیه السلام اگر بی دین باشد و صرفا فقط آزاده باشد حقانیت دین حق را فریاد خواهد کرد و تاییدی بر سکوت ظالمان نخواهد بود.

همانگونه که حضرت عبدالعظیم حسنی و حضرت حمزه فریادی رسا بودند بر سکوت تاریخ در برابر دین حق و همین فریاد بودن است که موجب نزدیکی حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی به امام حسین علیه السلام شده که حضرت حمزه مانند اباعبدالله هستند و زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را دارد؛ چرا که این دو بزرگوار زمانی که همه در برابر دین حق و دین مرضی سکوت کرده بودند، با فریاد رسا برای دفاع از دین حق قیام کردند.

فاطمه قاسمی