به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها به نقل از آستان‌نیوز، به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت، ایام ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع)، و به منظور بررسی شعار این دهه که «خدمت کریمانه، جهاد عالمانه» انتخاب شده است با حجت‌الاسلام والمسلمین علی قاسمی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان فاطمه معصومه(س) و دبیر کارگروه محتوایی دهه کرامت این آستان، گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود:

حجت‌الاسلام قاسمی درباره معنا و مفهوم خدمت کریمانه، اظهار کرد: خدمت کریمانه بر اساس آموزه‌های اهل بیت(ع) خدمتی است که با حفظ کرامت دریافت کنندگان آن خدمت، ارائه می‌شود یعنی با رعایت شئونات انسانی و کرامتی که به طور ذاتی خدای متعال در وجود انسان قرار داده و حتی در تشریع احکام و بایدها و نبایدهای زندگی نیز به حفظ این کرامت توجه خاص داشته است.

مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه داد: از این رو، برای حفظ این کرامت انسانی لازم است، هر مومنی خدمتی را به مومن دیگر ارائه می‎کند آن را حفظ و رعایت و از آسیب‌های رفتاری مثل منت و آزار پرهیز کند، تا در مسیر عبودیت و بندگی یاری‌گر و خدمت‌رسان دیگران باشیم.

وی درباره وصف عالمانه در میدان جهاد تبیین، گفت: جهاد تبیین که امام خامنه‌ای آن را به عنوان فریضه فوری توصیف کرده‌اند در عرصه‌های مختلف جامعه امروز با توجه به ضریب نفوذ و تاثیرگذاری رسانه‌های معاند و دشمنی‌هایی که با اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی دارند فوریت و وجوب دارد تا خدمات جامعه اسلامی تبیین، و با شبهات و آسیب‌هایی که این فعالیت رسانه‌ای دشمنان در پی دارد، نه تنها مقابله کنیم بلکه فعالانه ستمگری‌های جبهه استکبار و انحطاط فرهنگ غرب را به چالش بکشیم و با آنان مقابله و مواجهه عالمانه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام قاسمی تاکید کرد: وصف عالمانه اشاره به این نکته دارد که جهاد تبیین باید از روی علم و آگاهی باشد یعنی همراه با بصیرت و آگاهی کامل تا رسالت تبیین به درستی محقق شود و تاثیرگذاری لازم را در جامعه داشته باشد. تعبیر عالمانه برای جهاد تبیین با عنایت به ویژگی امام رئوف(ع) که به عالم آل محمد(ص) شهرت دارند، بر عمل به این جهاد توام با علم و آگاهی تاکید دارد.

وی با بیان اینکه تبیین عالمانه در سیره حضرت فاطمه معصومه(س) هم تجلی ویژه‌ای دارد، ابراز کرد: نقل است در زمان حیات مبارک امام موسی بن جعفر(ع) جمعی از علاقمندان و یاران حضرت(ع) برای زیارت و عرض ادب و طرح سوالات علمی و فقهی خود به مدینه آمدند اما حضرت(ع) از شهر خارج شده بودند، حضرت معصومه(س) پاسخ سوالات آنها را دادند و آن شیعیان در مسیر بازگشت، امام کاظم(س) را زیارت کردند و چون پاسخ‌های کریمه اهل بیت(ع) را به امام ارائه دادند، امام متأثر شدند و سه بار پشت سر هم تکرار کردند: فداها ابوها.

دبیر کارگروه محتوایی دهه کرامت آستان حضرت فاطمه معصومه(س) تاکید کرد: سیره این حضرات(ع) ضرورت جهاد عالمانه در دهه کرامت را دوچندان می‌کند به ویژه اینکه این جهاد عالمانه با فعالیت‌های دانش‌بنیان که مقام معظم رهبری در شعار سال ۱۴۰۱ به آن تصریح دارند، نیز پیوند و ارتباط تنگاتنگی دارد. 

وی درباره تاثیری که خدمت کریمانه و جهاد عالمانه بر خادم‌الرضا(ع) شدن می‌گذارد، گفت: سیره اهل بیت(ع) و جای جای حیات طیبه آن حضرات(ع) به ویژه امام رئوف(ع) مملو از خدمت صادقانه به خلق است، اهل بیت(ع) خود را وقف خدمت خلق و عبادالله کرده بودند؛ چنان که در توصیف امیرالمومنین امام علی(ع) آمده ایشان از مواهب دنیا کمترین بهره را می‌بردند در حالی‌که بیشترین خدمات را در جامعه اسلامی انجام می‌دادند. همه اهل بیت(ع) چنین بودند و همه مواهب در اختیار خود را در مسیر خدمت خلق صرف می‌کردند.

حجت‌الاسلام قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: با الهام از این سیره و سبک زندگی اهل بیت(ع) می‌توان خادم‌الرضا(ع) شد، هر گاه به هر مسلمان و محب و شیعه‌ای از اهل بیت(ع) یا مستضعفی در عالم خدمت کنیم به امام رضا(ع) خدمت کرده‌ایم و وقتی این خدمت با خلوص نیت همراه باشد مورد توجه حضرت ثامن الحجج(ع) قرار می‌گیرد. همچنین است هر خدمت دینی، علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که اگر به نیابت امام(ع) انجام شود عنایت حضرت(ع) را شامل حال ما می‌کند و پاسخ مضاعف و زیبای این خادم الرضا(ع) بودن را دریافت می‌کنیم.