به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علیرضا تراشیون شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر، خانواده و مسئله زوجیت را از مهم‌ترین و ارزشمندترین اجتماعات انسانی و موردتوجه خداوند متعال دانست و اظهار داشت: شیطان برای فروپاشی خانواده و آسیب‌رسانی بدان از شگردها و نقشه‌های متعددی استفاده می‌کند؛ لذا باید با تلاش و ترسیم نقشه راه درست نظام خانواده را تقویت کنیم.

وی خانواده را پایه تربیت نسل و انسان‌ها توصیف کرد و با بیان این که هراندازه زن و مرد بامحبت‌تر و مدارای بیشتری در کنار هم زندگی کنند، نسل برتری را می‌توانند تربیت نمایند، خاطرنشان کرد: این مهم که فرزندان نگاه مثبت و خوبی به خانواده داشته، دوست داشته باشند که در محیط خانه و کنار خانواده قرار بگیرند، می‌تواند نخستین گام در بهبود تربیت فرزندان باشد.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، فقدان تجربه امن از محیط خانه را از کاستی‌های نوجوانان و جوانان آسیب‌دیده اشاره کرد و یادآور شد: زمانی که نگاه کودک و نوجوان از درون خانواده به فضای بیرونی جامعه سوق پیدا کند، امنیت و آرامش روانی‌اش دست خوش ناملایمات قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون، در ادامه با بیان این که فضای جامعه برای نوجوان و جوان فضای غریزی است، خاطرنشان کرد: وقتی نوجوان و جوانی بدون هدف و رها شده در جامعه قرار می‌گیرد، بیشتر به دنبال نیازهای غریزی خود حرکت می‌کند؛ این محیط‌ها بسیار آسیب‌رسان بوده، تهدید جدی پیشروی فرزندان است.

وی محبت والدین را اکسیر جذب فرزندان توصیف کرد و یادآور شد: در روایات اسلامی تاکید فراوانی بر احترام به فرزندان صورت‌گرفته است؛ اگر در محیط امن خانواده به نوجوانان و جوانان احترام گردد، این محیط سرشار از آرامش و سکون خواهد بود.

این کارشناس حوزه تربیت، بر اهمیت پرهیز پدر و مادر از جدل و پرخاشگری تاکید کرد و اظهار داشت: توجه به نیازهای حقیقی فرزندان و ایجاد ادخال السرور و بگوبخندها در محیط خانواده امر مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد. توانایی ایجاد فضای شاد در خانه یکی از شاخصه‌های هوشمندی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون، با بیان این که در عناصر انسانی، هیچ فردی دلسوزتر از پدر و مادر نیست، خاطرنشان کرد: فرزندان از گوشت و پوست و وجود والدین هستند؛ باید محیط دلگرم امنیت و آرامش فرزندان در محیط خانه و محیط‌های پیرامونی را فراهم نماییم.

وی ضمن اشاره به جایگاه فرایندهای تربیتی ناظر به اقتضائات سنی، انواع روش‌های تربیتی را موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: در محیط خانه باید روح حاکم تربیتی شکل بگیرد؛ زمانی که پدر و مادر در محیط خانه بر اصول و روش‌های دینی و اخلاقی و تربیتی عمل کنند، فرزندان نیز مبتنی بر همین زمینه‌ها رشد خواهند کرد. باید با رفتار و کردار بچه‌ها را دعوت به خوب شدن و خوب ماندن بکنیم.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، با تأکید بر این که پیش از تربیت فرزندان، باید به عناصر تربیت خود اهتمام جدی تری داشته باشیم، افزود: پدر و مادری که در محیط خانه رفتار، اخلاق و باورهایشان مبادی آداب باشد، فرزندانی که در کنار ایشان قرار می‌گیرند، اثرات خوبی را دریافت خواهند کرد. برای تربیت نسل خوب باید رفتارهای سرشار از خوبی را در پیش بگیریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون، در بخش دیگری از سخنان خود تبیینی از تهدیدهای تربیتی نسل‌ها ارائه کرد و با بیان این که در عصر حاضر با آبی که به تربیت می‌بندند، کیفیت فرزندان را کاهش می‌دهند، اظهار داشت: رسانه از نخستین مؤلفه‌های مؤثر بر کاهش کیفیت تربیت بوده، سطح انتظارات تربیتی را کاهش می‌دهد.

این استاد حوزه، با بیان اینکه تربیت مهم‌ترین مؤلفه سعادت آفرین فرزندان در دنیا و آخرت است، خاطرنشان کرد:  یکی از نگرانی‌های جامعه امروز، جوان ۲۵ ساله‌ای است که حتی توانایی به‌دست‌آوردن یک اجاره خانه را ندارد؛ نیاز است تا ظرفیت خیرین در ارائه حرفه و مهارت‌هایی برای زندگی به جوانان فعال‌تر گردد.

وی بر جایگاه بازی در تربیت کودکان و فرزندان تأکید و اذعان داشت: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند؛ «دَعِ اِبْنَكَ يَلْعَبْ سَبْعَ سِنِينَ» بازی بزرگ‌ترین کلاس درس برای کودکان است. نیاز است تا مادران بیش‌ازپیش پای تربیت کودکان خود بایستند و بر امر مهم تربیت نسل اهتمام جدی تری داشته باشند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون، در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به القای باورهای غلط جامعه جهانی به نسل‌ها، خاطرنشان کرد: هراندازه سهم رسانه در زندگی تک‌تک اعضای خانواده بالاتر رود، کیفیت تربیتی فرزندانمان کاهش خواهد یافت.