به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علیرضا تراشیون شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار شد، با بیان این که نظام فکری غرب بر اساس تمدن باطل خود به دنبال تحمیل و سلطه فرهنگی و تربیتی است، اظهار داشت: تمدن غربی در موضوع تربیت، جایگاه مربیان، والدین، روحانیان دینی و مدرسه را پایین می‌آورد، تا جایی که در محیط خانه نقش پدر و مادر در حد تأمین‌کننده نیاز زیستی تنزل پیدا می‌کند.

وی در ادامه با تأکید بر این که تمدن غربی با سلطه تربیتی ضمن خارج ساختن فرزندانمان از مدیریت تربیت الهی و دینی، به دنبال لشکر سازی و سوق دادن تفکرها در مسیر اهداف باطل است، اظهار داشت: یکی از تکالیف ما در این برهه حساس این است که ابزارهای آنها در حوزه تسلط و سلطه تربیتی را بشناسیم و برای آن راهکار داشته باشیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به این که امروز با وجود رسانه‌ها، سلطه فکری و فرهنگی غرب آسان شده است، یادآور شد: با ابزارهای به‌روز رسانه‌ای در تک‌تک خانه‌های ما نمایندگانی دارند که فکر و ذهن فرزندانمان را درگیر امواجی از تفکرات باطل می‌سازند تا ما را با نسلی بی‌توجه به آموزه‌های دینی، اخلاقی و رفتاری روبرو کنند.

تراشیون با بیان اینکه در فرهنگ غربی ادب و احترام پدر – فرزندی هیچ جایگاهی ندارد، خاطرنشان ساخت: در تمدن غربی محوریت منفعت‌طلبی بوده، فرزندان تا جایی با خانواده همراه هستند که منفعتشان تأمین گردد.

وی با بیان این که اگر بخواهیم نسل تراز را بر اساس هدف متعالی قرآن «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» تربیت کنیم، باید به ۳۰ شاخصه مهم تربیتی توجه داشته باشیم، اظهار داشت: اخلاق و رفتار انسان بااراده متعالی می‌شود و انسان بااراده در برابر گناه از خود ضعف نشان نمی‌دهد.

تراشیون تحمل‌پذیری و تاب‌آوری، خانواده دوستی و ولایت‌پذیری را از جمله شاخصه‌های تربیت اسلامی برشمرد و اذعان داشت: نظام مبتنی بر تمدن و فرهنگ غربی، برای کنترل جامعه، انسان‌ها را به سمت راحت‌طلبی سوق می‌دهد.

این کارشناس امور خانواده بر اهمیت تربیت نسل صبور در جامعه تأکید کرد و با بیان این که انسان عجول در تمام ساحت‌های زندگی آسیب‌پذیر خواهد بود، اظهار داشت: معصیت و گناه با دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم درهم‌آمیخته شده است؛ صبر بر معصیت و گناه از نکات مهم تربیت نسل الهی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت صبر در مصیبت و سختی‌های مسیر زندگی را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: متأسفانه در بسیاری از مواقع به‌جای این که به فرزندانمان یاد دهیم در برابر سختی مقاوم بوده، مشکل و بحران را به سمت حل مسئله سوق دهند، بر ناتوانی آنها صحه گذاشته، دخالت‌های بی موردی در زندگی‌شان می‌کنیم.

وی با تأکید بر این که وضعیت زندگی امروز، به‌مراتب بهتر از زندگی‌های دوران گذشته است، خاطرنشان ساخت: متأسفانه در سبک زندگی‌های کنونی، صبر و طاقت بر سختی‌ها بسیار کم شده است؛ صبر پایه شکل‌گیری زندگی‌های خوب است.

تراشیون مسئولیت‌پذیری را از دیگر شاخصه‌های مدل تربیت دینی پرورش نسل و فرزندان دانست و اذعان داشت: انسانی که مسئولیت‌پذیر نباشد، با بزرگ‌شدن مشکلاتش نیز بزرگ و مدل مسئولیت‌پذیری او حساس‌تر می‌شود.

وی مسئولین پذیری را از مهم‌ترین شاخصه‌های نسل امام زمانی توصیف و تصریح کرد: انسان مسئولیت‌پذیر مقدمات ظهور صاحب‌الزمان (عج) که گسترش عدل و داد و تربیت انسان‌های صالح است را جزو رسالت‌های اصلی خود تنظیم می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به آیه شریفه «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»؛ آرامش درونی را از شاخصه‌های مهم تربیت اسلامی توصیف کرد و اذعان داشت: در مدل تربیت اسلامی، باید انسان‌هایی که از درون آرامش داشته، به دیگران آرامش می‌دهند، تربیت کنیم.

تراشیون با تأکید بر این که دنیا محل آسایش نیست و نظام فکری اسلام نیز بر کسب آرامش در زندگی تصریح دارد، خاطرنشان ساخت: باید فرزندانمان را به‌گونه‌ای تربیت کنیم تا زن و شوهرهای آینده در کنار هم آرامش را تجلی داده، به «لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا» برسند. انسان مؤمن آرامش‌بخش است.