به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد به آیه ۶۰ سوره توبه اشاره و اظهار کرد: صدقات فقط ویژه نیازمندان، تهی دستان زمین گیر، مأمورانی که در پخش و جمع آوری صدقات کار می کنند، آزادی بردگان، پرداخت بدهی بدهکاران، در راه خدا و امور عامل المنفعه و برای کسانی که در راه مانده اند صرف شود.

وی با بیان اینکه این آیه مربوط به منافقان است، گفت: این آیه جوابی قاطع به زیاده خواهی و امتیاز خواهی منافقان و توقع بی جای آنها است که می خواستند از حقوق مالی بیشتری برخوردار باشند ولی بیت المال مصارف معینی دارد و مخصوص اصناف خاصی است و بسیاری از مردم از صدقات حقی ندارند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه صدقات واجب مال فقرا و اصنافی است که در آیه ۶۰ سوره توبه از آن ها نام برده شده و دیگران نباید  در این صدقات طمع کنند گفت: اصناف ذکر شده هر یک به تنهایی می توانند مورد مصرف صدقات باشند و واجب نیست که صدقات را بین همه اصناف مذکور توزیع کنند.

وی با بیان اینکه نسبت به فقرا و مساکین تهی دستی و نداری شرط است ولی در سایر اصناف فقر شرط نیست، گفت: تألیف قلوب یک عنوان کلی است و اگر فرد و یا گروهی کافر و یا منافق و حتی مسلمان با دریافت صدقات از مرزهای نظام اسلامی دفاع می کنند و خیرشان به اسلام و مسلمانان می رسد از این صدقات سهم می برند.

سعیدی گفت: حاکم شرع می تواند برای آزادی برده ها و پرداخت بدهی بدهکاران هر چند فقیر نباشند از زکات واجب هزینه کند.

وی گفت: افرادی که در راه مانده اند هر چند در وطنشان تمکن مالی دارد از موارد مصرف صدقات هستند و خداوند در ادامه این آیه می فرماید آنچه از طرف خدا آمده واجب است و خدا بر نیاز مردم دانا است و کارهای خدا از روی حکمت است.

امام جمعه قم افزود: معنای این آیه این نیست که پرداخت به این ۸ مورد فقط باید از زکات و صدقات باشد بلکه حاکم شرع می تواند از منابع دیگری که در اختیار دارد هم در این راه ها هزینه کند.

مردم از مصرف بی رویه انرژی پرهیز کنند

وی در خطبه دوم با بیان اینکه مسئولان شرک گاز نسبت به مصرف بی رویه گاز هشدار دادند، گفت: مصرف بی رویه در کشور ما موضوع جدیدی نیست به ویژه در مصرف انرژی مشکلات مضاعفی را به وجود آورده و مردم باید با توجه به آموزه های دینی در مصرف انرژی به ویژه در این فصل از سال دقت داشته باشند.

سعیدی با اشاره به روز پژوهش گفت: پژوهش وقتی ارزشمند است که کاربردی و مسأله محور باشد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند پژوهش باید هم برای رسیدن به اوج قله علمی و ایجاد مرجعیت علمی و هم برای حل مسائل کشور باشد بنابراین پژوهش یک تکلیف است.

وی با اشاره به روز حمل و نقل و رانندگان نیز ابراز کرد: مسئولان باید نسبت به رفع دغدغه های این صنف زحمت کش و ولایتمدار تلاش داشته باشند.

تلاش حوزه و دانشگاه باید ناظر به بهبود زندگی مردم باشد

امام جمعه قم در رابطه با روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: مدت ها است که دشمنان در اندیشه جداسازی این دو قشر تأثیرگذار و فرهیخته در جامعه بودند و هنوز هم این توطئه به دست دشمنان دنبال می شود ولی دانشگاهیان و حوزویان باید از تجربیات علمی هم استفاده کنند و تلاششان ناظر به بهبود زندگی مردم باشد.

وی با اشاره به آرام شدن نسبی اوضاع در کشور اظهار کرد: اکنون لازم است که نخبگان و اندیشه ورزان به تحلیل عوامل مؤثر این نا آرامی ها بپردازند و برای برطرف کردن عوامل آن برنامه ریزی داشته باشند.

سعیدی با بیان اینکه در تحلیل این ناآرامی ها باید به سه عامل توجه داشت، گفت: عامل اول وجود مدیریت آشوب در خارج از مرزها است که همچنان در مقابله با جمهوری اسلامی ایران فعال خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه ما ابزارهایی برای بازدارندگی رفتارهای کشورهای اروپایی داریم، افزود: اعتراض رسمی و صدور حکم قضایی برای ایرانیان خارج از کشور که بر علیه منافع ملی فعالیت می کنند، انجام اقدمات متناسب با اقدامات دشمن در داخل خاک آن کشورها و شناسایی شبکه های ایجاد شده توسط دشمن در کشور و متلاشی کردن آن‌ها می تواند در خنثی سازی توطئه دشمنان مؤثر باشد.

امام جمعه قم دومین عامل ناآرامی های اخیر را وجود شبکه های حقیقی فتنه در داخل کشور دانست و گفت: دسترسی شبکه های خارجی به محیط داخلی ایران از طریق این شبکه ها انجام می شود که می توان آن‌ها را مهار کرد.

دولت با برنامه ریزی فوری معیشت مردم را بهبود دهد

وی یکی از عوامل‌ نارضایتی را بسترها و زمینه های داخلی مانند گرانی ها و نابسامانی ها در موضوع مسکن و بیکاری دانست و افزود: دولت می تواند با برنامه ریزی فوری در حد مقدور این بسترهای اجتماعی را از تهدید به فرصت تبدیل کند زیرا درصد قابل توجهی از مردم خواستار بهبود معیشت هستند و آن را عامل اصلی اعتراض می دانند.

سعیدی با تأکید بر اینکه درصد قابل توجهی از مردم نیز توجه به مسائل زنان از جمله حجاب و عفاف را خواستار شدند، گفت: متأسفانه ما شاهد نابسامانی های تربیتی و اخلاقی در محیط های آموزشی کشور هستیم و حوادثی که در مدارس و دانشگاه ها پیش آمد از رها شدگی محیط های آموزشی در گذشته خبر می دهد.

آموزش و پرورش قلب مدیریت دراز مدت کشور است

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش قلب مدیریت دراز مدت کشور است و مسؤولیت پذیر کردن اساتید، معلمان و مدیران از ضرورت هایی است که باید به آن توجه شود.

خبرنگار: یاسر ولیا بیدگلی