به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء ۲۹ سوره مبارکه انسان در ابتدای آیین ترتیل خوانی حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: خداوند در این سوره تصویری از ایثار و از خود گذشتگی یک خانواده را ارائه می کند که سه روز روزه می گیرند و هر سه روز وقت افطار غذای خود را به مسکین، یتیم و اسیر می دهند و خودشان با آب افطار می کنند.

وی با بیان اینکه خداوند ایثار این خانواده را به عنوان یک الگو در قر‌آن مطرح می کند، گفت: خداوند می فرماید آنها چون نگران قیامت خود هستند به صورت خانوادگی ایثار می کنند و خدای متعال هم آنها را از شر و بدی روز قیامت در امان داشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: با بررسی روایات و شأن نزول آیات سوره انسان در می یابیم که موضوع این آیات ایثار فردی نیست بلکه ایثار خانوادگی است و حضرت علی علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها و فرزندانشان امام حسن و امام حسین علیهما السلام جزئی از این خانواده ایثارگر هستند.

وی با تأکید بر اینکه باید با الهام از خانواده امیرالمؤمنین(ع) فرهنگ ایثار را به فرزندان خود بیاموزیم، گفت: کودکان ما باید در خانواده بارها و بارها ایثار را با چشم خودشان ببینند که چگونه پدر و مادر از خواسته های خود دست می کشند.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه باید کودکان خود را به گذشت و بخشش تشویق کنیم و کمک‌هایی که به فقرا می دهیم را به کودکان بدهیم تا به فقرا بدهند، گفت: والدین باید از توصیه هایی که با روح ایثار در تضاد است پرهیز کنند برای مثال این حرف که وسایل خود را به هیچ کسی نده باعث پرورش روحیه بخل در فرزندان می شود و با روحیه ایثار در تضاد است.

وی با بیان اینکه باید الگوهای ایثار و از خود گذشتگی را برای فرزندان خود معرفی کنیم، افزود: بهترین الگوهای ایثار شهدای دفاع مقدس هستند و پدرها و مادرها باید از ایثار شهدا برای فرزندان خود بگویند و از قالب های داستان، شعر و بازی استفاده کنند و هر وقت از کوچه هایی که به اسم شهدا است عبور می کنند گوشه ای از شخصیت آن شهید را باز گو کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ماه رمضان ماه ایثار و از خود گذشتگی و مبارزه با هوا و هوس است، افزود: در ادعیه این ماه به ما یاد داده اند که برای هم دعا کنیم و از خدا بخواهیم همه مریض ها را شفا دهد، همه گرسنه‌ها را سیر کند، همه برهنه ها را بپوشاند، دِین همه بدهکاران را ادا کند، به همه گرفتاران کمک کند، همه بی پناهان را پناه دهد،  همه اسرا را آزاد کند و همه افراد فاسد را اصلاح کند.

وی افزود: این دعا به ما یاد می دهد که باید نگاه ما وسیع باشد و به فکر همنوعان و سایر افراد باشیم و برای حل مشکلات آنها تلاش کنیم که به نوعی تقویت روحیه ایثار، از خود گذشتگی و نوع دوستی است.